طرح اشرف غنی برای برگزاری انتخابات زودهنگام/ طالبان رد کرد

جهان،   4000104065

وزیر امور خارجه افغانستان تأکید کرد دولت کابل آماده انتخابات زودهنگام است؛ موضوعی که واکنش تند و مخالفت طالبان را به دنبال داشت.

طرح اشرف غنی برای برگزاری انتخابات زودهنگام/ طالبان رد کرد

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، حنیف اتمر، وزیر امور خارجه افغانستان در جریان کنفرانسی خبری در دهلی نو گفت: انتخابات زودهنگام پیشنهاد شده می‌تواند در حضور ناظران بین المللی برگزار شود.

وی افزود: طالبان باید این انتخابات را به عنوان راهی مشروع برای انتقال قدرت و یک سازش سیاسی بپذیرد.

اتمر تصریح کرد: اگر طالبان یک سازش سیاسی که برای همه مردم افغان قابل قبول است را بپذیرد و اگر قبول کند که انتخابات راهی مشروع برای انتقال قدرت و مسئولیت است، آن وقت اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری زودهنگام آماده است. این بدان معناست که او تا پایان دوره کنونی ریاست جمهوری‌اش منتظر نخواهد ماند.

یکی از روزنامه‌های محلی افغانستان گزارش داده که اشرف غنی احتمالا در کنفرانس صلح استانبول ایده انتخابات زودهنگام را مطرح خواهد کرد.

این روزنامه گزارش داد براساس این برنامه صلح پیشنهاد شده، یک آتش بس شش ماهه در آستانه این انتخابات اعلام خواهد شد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه به کابل سفر کرده و با اشرف غنی در آستانه کنفرانس بین المللی صلح افغانستان در ترکیه دیدار کرد.

آستین در جریان این سفر، به کابل نسبت به حمایت واشنگتن اطمینان داد.

اما پس از ماه‌ها مذاکره صلح میان طالبان و دولت کابل که پیشرفت اندکی داشته است، طالبان امروز (چهارشنبه) پیشنهاد اشرف غنی برای برگزاری انتخابات زودهنگام در اواخر سال جاری میلادی را رد کرد .

به گفته دو تن از مقامات دولت کابل اشرف غنی این برنامه انتخاباتی را در کنفرانس صلح استانبول مطرح خواهد کرد.

این اقدام احتمالا با هدف رد کردن پیشنهاد آمریکا برای تشکیل یک دولت موقت شامل طالبان برای حکومت بر افغانستان زمانی که نیروهای آمریکایی از آن خارج شدند، می باشد.

یکی از مقامات ارشد دولت کابل گفت: دولت با برنامه‌ای برای انتخابات زودهنگام که یک برنامه عادلانه برای آینده افغانستان است به ترکیه سفر خواهد کرد.

این در حالی است که طالبان فورا این پیشنهاد را رد کرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان درباره برنامه اشرف غنی گفت: چنین روندهایی کشور را به لبه بحران سوق داده است.

وی افزود: آن‌ها در حال حاضر درباره روندی صحبت می‌کنند که همیشه پرجنجال بوده است. هر گونه تصمیم درخصوص آینده افغانستان باید در مذاکرات کنونی میان دو طرف درگیر اتخاذ شود. ما هرگز از این برنامه حمایت نخواهیم کرد.

براساس توافقی که طالبان سال گذشته با دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا امضا کرد واشنگتن قرار است نیروهای خود را تا اول مه سال جاری میلادی از افغانستان خارج کند اگرچه جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که عمل به این ضرب‌العجل سخت خواهد بود.