توسط تیم تحقیقاتی دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال انجام شد ساخت دهانشویه و قطره بینی ضد ویروس کرونا

سلامت،   3991228110 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

به گزارش الف  به نقل از  روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال، تیم تحقیقاتی دانش بنیان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال که متشکل از تخصص های بیوشیمی، ژنتیک، ایمنولوژیست و ویروس شناس هستند توانستند پس از مطالعه و تحقیق فراوان و همچنین آزمایش از مراکز معتبر ۲ محصول در ارتباط با بیماری کوید ۱۹ فرموله نمایند که این ۲ محصول شامل

۱) محلول دهانشویه ضد ویروس

۲) قطره بینی ضد ویروس می باشد.

این محصولات پس از تاییدیه های علمی لازم و اخذ کد اخلاق، توسط انستیتو پاستور ایران مورد تایید قرار گرفت همچنین توسط آزمایشگاه فوق تخصصی ویروس شناسی که همکار غذا و دارو می باشد مورد تایید قرار گرفت و سپس با داروسازی لقمان جهت تولید انبوه قرارداد تولید منعقد شد. 

محلول دهانشویه ضد ویروس:

این محلول با هدف قراردادن پوشینه ویروس ها در حقیقت ویروس های پوشینه دار را مورد هدف قرار داد، نتایج مطالعات و آزمایشات نشان داد که محلول دهانشویه ابتدا باعث بر هم زدن آرایش فضایی پروتئین های ویروس میشود سپس توسط نمک های آنیونی و غیر آنیونی نفوذپذیری پوشینه را زیاد کرده و در نهایت منجر به لیز پوشینه میشود. نتایج آزمایشات نشان داد که محلول دهانشویه در مدت زمان ۲ دقیقه ویروس آنفولانزا را تقریبا به صفر رساند و در همین زمان تیتر ویروس سارس کو۲ را ۱۰۰ بار رقیق کرد؛ همچنین مطالعات سمیت سلولی نشان داد که این محلول هیچ اثر سمیتی بر روی سلول ها ندارد.

۲. قطره بینی ضد ویروس:

با توجه به اینکه بیشترین گیرنده ویروس سارس کو۲ در دهان و بینی قرار دارد و ویروس سارس کو۲ میتواند در مدت زمان نیم تا ۱ ساعت به سلول های اپیتلیال مخاط دهان و بینی نفوذ کند و در مدت زمان ۲۴ تا ۴۸ ساعت در این سلول ها تکثیر پیدا کرده و فرد را آلوده کند. لذا این قطره بینی بل غیر فعال سازی ویروس سارس کو ۲ مانع از اتصال پروتئین S1 ویروس به گیرنده ACE2 میشود، یعنی در عمل ویروس غیرفعال میشود. ترکیب موثره موجود در قطره براساس نتایج آزمایشگاه فوق تخصصی ویروس شناسی در مدت زمان ۵ دقیقه ۴ لوگ یعنی ۱۰ هزار مرتبه تیتر ویروس را کاهش میدهد‌. و بر اساس گزارشات این آزمایشگاه تخصصی یکی از بهترین کاندیدهای پیشگیری از بیماری کوید ۱۹ می باشد. نتایج سمیت این محلول قطره نشان داد که هیچگونه اثر سمیتی برای سلول ها وجود ندارد. 

 

نکته بسیار مهم این است که ادعای این دو محلول فقط پیشگیری می باشد و هیچگونه ادعای درمانی ندارد. ادعای مهم این دو محصول این است که چنانچه فرد روزانه دهان و بینی را با این محلول ها شستشو دهد فرد مبتلا نخواهد شد چون اولا ترکیبات موجود در محلول ویروس را غیرفعال میکند و ثانیا مانع تکثیر ویروس در سلول های میزبان میشود‌. 

انشاالله تولید انبوه این دو محلول به زودی در داروسازی لقمان انجام خواهد شد، امیدواریم با عنایات حضرت حق بتوانیم خدمتی به مردم عزیز کشورمان داشته باشیم که هدفی جز این در این شرایط نیست.

رونمایی از این محصول در بهار سال ۱۴۰۰ توسط مسئولین دانشگاه صورت خواهد پذیرفت.