انتقاد شدید چین از عملکرد حقوق بشری آمریکا

جهان،   3991228025

پکن با انتقاد شدید از گزارش حقوق بشری آمریکا، شکست آمریکا در مقابله با پاندمی کرونا که مرگ صدها هزار آمریکایی را به دنبال داشته، تبعیض نژادی، خشونت‌های پلیس و سابقه شوم نسل‌کشی توسط این کشور را به عنوان نمادهایی از گزارش بد حقوق بشری آمریکا برشمرد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، جیانگ دوان، ریس هیات نمایندگی چین در ژنو از خاتمه یافتن بررسی گزارش حقوق بشری آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل که بخشی از بازنگری معمول توسط تمامی کشورها در این نهاد حقوق بشری سازمان ملل است، به شدت انتقاد کرد. 

جیانگ در بیاناتی کوتاه و تند از مداخلات نظامی آمریکا در خارج از مرزهایش که نتیجه‌اش فقط کشتار تعداد بیشمار غیرنظامیان و شکنجه آنها در دیگر کشورها بوده انتقاد کرد.   

او گفت: آمریکا نه برای گذشته شوم خود و نسل کشی عذرخواهی می‌کند و نه حتی در پی جبران به قربانیان برمی‌آید. آمریکا حتی قادر به کنترل موثر پاندمی کرونا نبود که نتیجه‌اش مرگ صدهاهزار تن بوده است.  

جیانگ افزود: آمریکا اکثر توصیه‌های چین در این بازنگری را نپذیرفت.

لیزا پترسون، معاون موقت امور دموکراسی و حقوق بشر و کارگری آمریکا در پاسخ گفت: آمریکا افتخار می‌کند که چهار پنجم از ۳۴۷ توصیه ارائه شده توسط دیگر کشورها برای بهبود گزارش حقوق بشری‌اش را به کار بسته است.

او سپس برخی از توصیه‌های اعمال شده و تلاش‌های آمریکا در برخی امور نظیر حقوق مهاجران و بومی‌ها، تغییرات آب و هوایی و بهبود دسترسی آمریکایی‌ها به شبکه سلامت در دوران پاندمی را برشمرد.

دولت جدید آمریکا حضور خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل را پس از دو و نیم سال غیبت در دوران دولت ترامپ، از سر گرفته است. واشنگتن به دنبال کرسی در این شورای ۴۷ عضوی برای سه سال آتی است که از سال ۲۰۲۲ آغاز می‌شود.