فیلم‌های اکران نوروزی را بهتر بشناسید + عکس

فرهنگی،   3991226109

سینمای نوروز ۱۴۰۰ را می‌توان با دو فیلم کمدی، یک فیلم تلخ و دو درام اجتماعی و ورزشی که عموماً برای مردم ناشناس‌اند، یکی از کم‌مخاطب‌ترین سینماهای نوروز ایران نامید، مگر اینکه محدودیت سفر باعث شود مردم برای گذراندن اوقات فراغت به سینما بیایند.

فیلم‌های اکران نوروزی را بهتر بشناسید + عکس

به گزارش تسنیم، یکی از موضوعات مهم و جذاب سینمایی هرساله مسئله اکران‌های نوروزی است، انتخاب فیلم‌هایی که می‌تواند اکران آنها در ابتدای سال، سینمای ایران را گرم کند و رونق ببخشد.

این موضوع هم در سال گذشته و هم امسال به‌علت ویروس کرونا دچار چالش‌های فراوان شد؛ از ترس سرمایه‌گذاران و صاحبان فیلم‌های سینمایی گرفته که مبادا سرمایه‌شان بر باد رود تا مردمی که بعضاً حتی نمی‌دانند سینماها باز است و چه آنهایی که می‌دانند سینماها باز است اما به‌دلیل احتیاطات لازم به سینماها نمی‌روند و ترجیح می‌دهند که فیلم‌ها را در خانه و از بسترهای اینترنتی بعد از چند ماه تماشا کنند.

سال گذشته به‌علت بسته بودن سینماهای کشور، رسماً اکران نوروزی وجود نداشت و تنها بعد از چندماه وقفه سینماها بازگشایی شدند اما حالا که سینماها توانستند با وجود محدودیت‌های اکران و همین‌طور ظرفیت‌های 50درصدی سینماها کار کنند و همین‌طور در جشنواره فیلم فجر فعالیت داشته باشند، به‌نظر رسید که روال زمان حاضر سینماها می‌تواند به فعالیت آنها در ایام نوروز ختم شود، برای همین چشم‌های منتظر علاقه‌مندان سینما به مصوبات شورای صنفی نمایش بود تا ببینند در سبد اکران نوروزی چه گزینه‌هایی برای انتخاب وجود خواهد داشت.

اعلام اسامی فیلم‌های نوروزی هرساله دو سه هفته مانده به نوروز انجام می‌شد اما امسال تا یک هفته مانده به این عید باستانی، اعلام اسامی فیلم‌های نوروزی به‌طول انجامید و در نهایت در ابتدای این هفته آن هم در دو نوبت، اسامی پنج فیلم سینمایی که هیچ‌کدام از فیلم‌های جشنواره فیلم فجر امسال نبودند، منتشر شد.

فیلم‌های خورشید ساخته مجید مجیدی در ژانر درام، خون شد ساخته مسعود کیمیایی در ژانر درام و البته تاحدودی تریلر و خشن، لاله ساخته اسدالله نیک‌نژاد در ژانر درام ورزشی، تک‌خال ساخته مجید مافی در ژانر کمدی و هفته‌ای یک بار آدم باش به‌کارگردانی شهرام شاه‌حسینی.

نکته مهم اعلام این اسامی این است که روشن بود انتخاب این فیلم‌ها به‌حدی با سختی و مشکلات ناشی از کرونا همراه بوده است که حتی فیلم تک‌خال بعد از اینکه به‌عنوان اکران نوروزی اعلام شد، تازه پروانه نمایش دریافت کرد! یا حتی معلوم نیست که فیلم هفته‌ای یک بار آدم باش در چه ژانری است و جزئیات آن چیست، زیرا کارگردانان و صاحبان فیلم و همین‌طور دفاتر پخش فیلم‌ها همگی برای ورود به اکران نوروزی به‌شدت محتاط بودند و برای همین مذاکرات برای انتخاب فیلم‌ها با چانه‌زنی طولانی همراه بوده است، چیزی که باعث شد حتی تبلیغات لازم برای فیلم‌ها نیز صورت نگیرد.

از دیگر حواشی اکران نوروزی 1400 می‌توان به انتخاب فیلم لاله اشاره کرد، فیلمی که ساخت و اکران آن هشت سال به‌طول انجامید. لاله که از زمان دولت قبلی ساخت آن آغاز شده است با مشکلات مالکیت و تهیه‌کنندگی روبه‌رو شد و در نهایت این فیلم با تهیه‌کنندگی تورج منصوری به مسیر خود ادامه داد. گفته می‌شود که لاله یکی از پرخرج‌ترین فیلم‌های سینمایی ایران است که هزینه میلیاردی داشته است.

سینما , فیلم , عید نوروز ,

نمایی از فیلم لاله

داستان این فیلم درباره‌ «لاله صدیق» یکی از قهرمان‌های اتومبیل‌رانی ایران است. در این فیلم سارا امیری (در نقش لاله)، ایرج نوذری، سینان تازچو، نیکی کریمی، سام قریبیان، همایون ارشادی، پیام اینالویی، محمود اردلان، امیرعلی دانایی و محمد صادقی از جمله بازیگران هستند. می‌توان از این فیلم انتظار داشت که باتوجه به حواشی و جنجال‌های حول آن در این سال‌ها یکی از فیلم‌های پرمخاطب نوروز شود.

فیلم دیگر نوروز، خون شد کیمیایی از جمله فیلم‌هایی است که نمی‌‌توان درباره آن پیش‌بینی کرد. خون شد که از فیلم‌های انصرافی جشنواره فیلم فجر سال قبل بود، با حواشی‌ای روبه‌رو شد و حتی شهاب حسینی از مسعود کیمیایی به‌خاطر این انصراف انتقاد کرد. بازی خاص و جدی سعید آقاخانی که عموماً آثار کمدی را بازی می‌کند، یکی از پدیده‌های بازیگر این سال‌های اخیر است. فضای فیلم البته خشن و خون‌آلود است و به‌نظر می‌رسد که برای اکران نوروزی که باید فیلم‌های خانواده‌پسند و پرنشاط برای مخاطبین ایرانی اکران شود، چندان مناسب نباشد.

سینما , فیلم , عید نوروز ,

نمایی از خون شد

زمان انتخاب خورشید درست در روزی که خبر بازماندن آن از اسکار منتشر شد، نشان داد که سازندگان فیلم در نظر داشتند که با اعلام حضور این فیلم همزمان با حضور در اسکار فضای پرانرژی برای علاقه‌مندان سینمای کشور فراهم کنند که این نتیجه با بازماندن خورشید از اسکار محقق نشد. خورشید البته در جشنواره ونیز جوایزی را به دست آورد و از جشنواره فیلم فجر نیز جایزه بهترین فیلم را کسب کرد. خورشید به‌علت حضور بازیگرانی مانند علی نصیریان و جواد عزتی و همین‌طور بازیگران نوجوان و درخشان فیلم می‌تواند یکی از انتخاب‌های خانواده‌ها باشد.

سینما , فیلم , عید نوروز ,

نمایی از فیلم خورشید

تک‌خال ساخته مجید مافی و تهیه‌کنندگی حسین فرح‌بخش با حضور بازیگرانی مانند سحر قریشی و داستانی کمدی با فضای تعدد زوجات، باید فیلمی از جنس دیگر فیلم‌های فرح‌بخش مانند زن‌ها فرشته‌اند باشد که با داستانی اجتماعی و خانوادگی درباره ازدواج، مخاطب عادی و معمولی سینمای کشور را بخنداند.

سینما , فیلم , عید نوروز ,

نمایی از تک‌خال

درباره فیلم جدید شهرام شاه‌حسینی که این روزها در نمایش خانگی سریال می‌خواهم زنده بمانم را دارد، جزئیاتی در دسترس نیست اما عنوان فیلم نشان می‌دهد که گویا با فیلمی کمدی سروکار داریم.

بنابراین سینمای نوروز 1400 را می‌توان با دو فیلم کمدی، یک فیلم تلخ و خشن و دو درام اجتماعی و ورزشی که عموماً برای مردم ناشناس‌اند، یکی از کم‌مخاطب‌ترین سینماهای نوروز ایران نامید. خون شد که برای اولین بار است که رنگ پرده سینما را می‌بیند، تک‌خال و هفته‌ای یک بار آدم باش که به‌تازگی پروانه نمایش گرفته‌اند و تا الآن خبری از آنها نبود، خورشید مجیدی بعد از یک سال که البته به‌علت جوایز تا حدودی شناخته‌شده است و در نهایت لاله که بعد از هشت سال به‌علت حواشی فراوانش شاید بهتر دیده شود، بنابراین به‌نظر می‌رسد که فیلم‌ها برای مردم شناخته‌شده نیستند!

البته شاید محدودیت‌های مسافرتی باعث می‌شود که مردم به سینماها بیایند و رونق به آن بازگردد، باید دید که این اتفاق می‌افتد و آغاز سینمای ایران در سال جدید پرتحرک و گرم خواهد بود یا خیر.