وزیر آموزش و پرورش: «شاد» به بزرگترین اپلیکشین فعال کشور تبدیل شده است

اجتماعی،   3991226008

وزیر آموزش و پرورش گفت: شبکه دانش‌ آموزی «شاد» در عمر کوتاه خود با پیشرفت روزافزون اکنون به بزرگترین اپلیکشین فعال در کشور تبدیل شده است.

وزیر آموزش و پرورش: «شاد» به بزرگترین اپلیکشین فعال کشور تبدیل شده است

به گزارش مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، محسن حاجی میرزایی در دیدار با نمایندگان تشکل‌های دانش‌آموزی و دانش‌آموزان فعال سیستان و بلوچستان اظهار داشت: شیوع ویروس کرونا پدیده جدیدی بود که نظام آموزشی در سراسر جهان با آن مواجه شد.

وزیر آموزش و پرورش افزود: هر پدیده جدیدی منجر به ایجاد بی‌نظمی، آشفتگی و تغییر در رفتارها و رویه‌های همیشگی می‌شود. همه ما در معرض این پدیده جدید قرار گرفتیم و جنبه‌های جدیدی را در زندگی، کار و آموزش تجربه کردیم.

وی با بیان اینکه هیچکس خود را برای مواجهه با این شرایط آماده نکرده بود، گفت: جامعه فرهنگی کشور در این شرایط کمر راست کرد و بلند شد و اجازه نداد آموزش تعطیل شود. بدون شک آموزش غیرحضوری کیفیت آموزش حضوری را ندارد و آرامش آموزش حضوری در غیرحضوری حاصل نمی‌شود.

حاجی میرزایی گفت: براساس مطالعات انجام شده اگر همه افراد به آموزش غیرحضوری دسترسی داشته باشند و یاد داشته باشند در این فضاها آموزش ببینند، باز هم آموزش غیر حضوری با کاهش ۵۰ درصدی از نظر کیفیت همراه خواهد شد. آموزش پاسخ به نیازی است که نمی‌توانیم آن را تعطیل کنیم، وقتی از این زاویه نگاه کنیم فرصت‌های ارزشمندی برای تمرین مهارت‌های جدید در آن وجود دارد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به دغدغه دانش‌آموزان و خانواده‌ها در استفاده از اینترنت گفت: تلاش کردیم دانش‌آموزان را از اینترنت خطرناک به سمت اینترنت پاک سوق دهیم.

وی در زمینه مشکلات موجود شبکه شاد، بیان کرد: این شبکه در فاصله عمر حدود ۱۱ ماه خود سرعت پیشرفت خوبی داشته به طوری که نسل یک با نسل سوم آن تفاوت چشمگیری دارد.

حاجی میرزایی به قابلیت گزارش‌گیری لحظه‌ای شبکه شاد اشاره کرد و گفت: طبق گزارش‌های روزانه حجم کار معلمان در این شبکه روندی صعودی دارد و در همین مدت کوتاه به بزرگترین اپلیکشین فعال کشور تبدیل شده است. از نظر دسترسی به شبکه شاد در میان استان‌های کشور تفاوت‌هایی وجود دارد که سیستان و بلوچستان نیز با کاستی‌های بیشتر نسبت به استان‌های دیگر روبروست.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای مناطقی که به اینترنت دسترسی ندارند وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حال تلاش برای توسعه اینترنت در این مناطق است. از طرفی برخی دانش آموزان ابزار هوشمند برای دسترسی به شبکه شاد ندارند که در این زمینه منابعی پیش بینی نشده بود و نیازمند مساعدت خیرین و مسئولان است.

وی تاکید کرد: عدم دسترسی دانش‌آموز به اینترنت و نداشتن ابزار هوشمند مساوی با بازماندگی از تحصیل نیست چرا که ما از معلمان خواستیم تا نسبت به یادگیری دانش‌آموزان خود حساس باشند. شاد یک ابزار است و قرار نیست جایگزین معلم شود، بنابراین معلمان باید مطمئن باشند که دانش آموزان آموزش می‌بینند. تمامی دانش‌آموزان که به شاد دسترسی ندارند نباید محروم از آموزش باشند، نباید اجازه دهیم دانش‌آموزی از آموختن محروم شود.

حاجی میرزایی به احتمال گرایش دانش‌آموزان به آسیب‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: جامعه در پویایی قرار دارد و به سرعت تغییر می‌کند و موجب بروز آسیب‌هایی می‌شود. علت شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی در میان دانش‌آموزان این است که مهارت‌های لازم را فرا نگرفته‌اند، هر چه دانش‌آموزان شناخت بیشتری از محیط پیرامون رشته باشند مقاومت بیشتری در برابر آسیب‌ها خواهند داشت.