اصلاح ۳ ساعته ایرادات بودجه در مجلس

سیاسی،   3991224098 ۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز برای تامین نظر شورای نگهبان به بررسی و اصلاح ایرادات و ابهامات بودجه سال ۱۴۰۰ کشور پرداختند. نکته جالب اینجاست که با وجود حواشی برخی از رسانه ها درباره حجم بالای ایرادات شورای نگهبان به بودجه، بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در کمتر از ۳ ساعت به اتمام رسید.

اصلاح ۳ ساعته ایرادات بودجه در مجلس

به گزارش خانه ملت، نشست علنی صبح امروز (یکشنبه، 24 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی ساعت 8 و  10 دقیقه و با حضور  207 نفر از نمایندگان در حالی آغاز شد که قرار است، به منظور تامین نظر شورای نگهبان ایرادات و ابهامات نسبت به مصوبات مجلس در بودجه سال 1400 کل کشور بررسی و رفع شود.

تلاش تلفیقی‌ها تا پاسی از شب برای رفع ابهامات

وکلای ملت پیش از این در  بیست‌ و ‌چهار جلسه و طی سه هفته به صورت فشرده و سه شیفته گزارش کمیسیون تلفیق بودجه 1400 مجلس درباره لایحه بودجه سال آینده کشور را بررسی و در نهایت روز 17 اسفند ماه گزارش نهایی را برای شورای نگهبان ارسال کردند و بعد از آن شورا بعد از یک هفته بررسی، ایرادات و ابهامات بودجه را روز گذشته برای مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

اعضای کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400 مجلس هم دیروز در دو نوبت ایرادات و ابهامات شورای نگهبان نسبت به بودجه را از ساعت 14 تا 23 مورد بررسی قرار داده تا بتوانند، گزارش نهایی آن را تدوین و در اختیار صحن علنی قرار دهند و امروز در مجلس مورد رسیدگی قرار بگیرد. 

میزان ایراداتی که مانند سال‌های گذشته است

خبر میزان ایرادات و ابهامات شورای نگهبان نسبت به بودجه سال 1400 موجب شد تا برخی در رسانه‌ها به سیاه‌نمایی و هجمه علیه مجلس شورای اسلامی بپردازند، اما این بار هم تیر جوسازی این رسانه‌ها به سنگ خورد، زیرا مشخص شد که تعداد ایرادات فراتر از ادوار گذشته نبوده است.

یک عضو هیئت رئیسه مجلس پیش از بررسی گزارش تلفیق، در این مورد تاکید کرد؛ شورای نگهبان در سال ۹۷ ، ۱۳ ایراد، در سال ۹۸، ۱۹ ایراد و در سال ۱۴۰۰ ، ۲۰ ایراد به لوایح بودجه گرفت و میزان ایرادات در سال‌های مختلف همانند بوده است.   

با آغاز بررسی گزارش تلفیق درباره لایحه بودجه سال 1400 کل کشور اعاده شده از شورای نگهبان، نمایندگان وارد تبصره (1) شدند و نوبت به موضوع قیر رسید. روز گذشته کمیسیون تلفیق بودجه به منظور تامین نظر شورا میزان 4 میلیون تُن قیر مصوب را تا سقف 12 هزار میلیارد تومان کاهش داد اما در نشست امروز، دلخوش با دغدغه همیشگی‌اش برای تامین قیر رایگان طی تذکری از نمایندگان خواست تا به مصوبه کمیسیون تلفیق رای مثبت ندهند.

رئیس مجلس از دلخوش خواست تا تذکر خود را مطرح کند نه اینکه در مخالفت یا موافقت مصوبه‌ای صحبت کند اما این نماینده مردم صومعه‌سرا معتقد بود، قیر تفاله نفت کشور است و دولت باید به صورت رایگان آن را برای آسفالت مناطق روستایی، محروم، مدارس و ... در شهرهای مختلف در اختیار نمایندگان قرار دهد و میزان مصوب تلفیق باید بیشتر شود. 

وزارت نفت مکلف به عرضه ۱۵۰ هزار میلیارد ریال قیر در سال ۱۴۰۰ شد

 بعد از عدم تصویب مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه در بحث قیر، پیشنهاد دلخوش برای افزایش میزان قیر در سال 1400 به رای گذاشته شد و نمایندگان در نهایت وزارت نفت را مکلف کردند تا مبلغ 15 هزار میلیارد تومان مواد اولیه قیر وی.‌بی(وکیوم باتوم)، نفت خام را به صورت ماهانه در اختیار پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها قرار دهد.

تکلیف مجلس به وزارت نفت برای فروش میعانات گازی با استفاده از ضمانت بانکی​

نمایندگان مردم در خانه ملت جهت تامین نظر شورای نگهبان، وزارت نفت را موظف کردند تا میعانات گازی را با استفاده از ضمانت بانکی به فروش برساند به طوری که از وصول به موقع منابع حاصل از فروش به شرکت های داخلی پتروشیمی اطمینان حاصل شود.

اختصاص اعتبار یک‌هزار و ۵۰۰ میلیاردی برای تأمین گاز مایع مناطق محروم

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، میزان یارانه خرید گاز مایع برای خانوارهای ساکن در مناطق فاقد لوله کشی گاز طبیعی را براساس بند الحاقی ۲ تبصره یک تعیین کردند.

بانک‌های دولتی مکلف به بخشودگی جرائم تسهیلاتی کشاورزان تا سقف دو هزار میلیارد ریال شدند

اختصاص یک میلیون تومان سهام بورس به متولدین ۱۴۰۰

دولت براساس مصوبه مجلس در سال آینده مکلف شد، مبلغ یک میلیون تومان را صرفاً جهت خرید واحدهای صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس به نام فرزندان متولد ۱۴۰۰ اختصاص دهد.

اصرار مجلس بر تخصیص ۸۹ هزار میلیارد تومان برای تسویه بدهی دولت به تامین اجتماعی

امیرآبادی‌فراهانی در جریان بررسی این بند با اشاره به صحبت رئیس مجلس با اعضای شورای نگهبان گفت: با توجه به اذنی که رئیس مجلس می‌گیرند، بر مصوبه قبلی صحن علنی مجلس شورای اسلامی اصرار شد. 

مجوز مجلس به وزارت نیرو برای نوسازی شبکه‌های فرسوده آب و برق مناطق کمتر توسعه یافته

نمایندگان مجلس به وزارت نیرو اجازه دادند، نسبت به تأمین مالی طرح‌های نوسازی تأسیسات و شبکه فرسوده آب و برق کشور از جمله مناطق کمتر توسعه یافته و طرح‌های نیمه تمام تا سقف ۷۰ هزار میلیارد ریال اقدام کند.

مصوباتی در حمایت از اشتغال

حداقل عوارض ورودی خودروهای سواری ۸۶ درصد ارزش گمرکی آنها تعیین شد

حقوق ورودی خودروهای سواری که در مهلت قانونی ثبت سفارش شده و مراحل قانونی آن طی شده باشد، حداقل به میزان ۸۶ درصد ارزش گمرکی آنها در سال آینده تعیین شد.

افزایش ۱۰ درصدی حق السهم دولت از اپراتورها پس از پایان قرارداد آن‌ها

براساس مصوبه مجلس، حق‌الامتیاز و حق‌السهم دولت از کارورهای (اپراتورها) ارائه‌دهنده خدمات مخابراتی پس از پایان قرارداد فعلی آن ها به میزان ده واحد درصد (10%) افزایش خواهد یافت.

مجوز مجلس به وزارت دفاع برای انتشار اوراق به منظور انجام پروژه‌های تحقیقاتی و راهبردی

نمایندگان مجلس به وزارت دفاع اجازه دادند تا مبلغ دو هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی با تضمین اصل و سود توسط دولت برای انجام طرح (پروژه)های تحقیقاتی راهبردی دفاعی در سال 1400 منتشر کند.

مجوز مجلس به دستگاه‌های اجرایی برای احداث مجتمع‌های اداری در شهرستان‌ها

وکلای ملت در جلسه امروز به منظور تامین نظر شورای نگهبان، به دستگاه‌های اجرایی اجازه دادند تا سقف ۳ هزار میلیارد تومان برای احداث مجتمع‌های اداری در شهرستان‌ها اقدام کنند.

تکلیف مجلس به وزارت بهداشت برای پایش و نظارت بر اصالت دارو و تجهیزات پزشکی

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی براساس مصوبه مجلس مکلف شد، تا پایان آذرماه، ساز و کاری را فراهم نماید که اصالت کلیه اقلام دارویی و تجهیزات مصرفی پزشکی با اولویت داروها و تجهیزات و ملزومات تحت پوشش سازمان‌های بیمه‌گر از طریق نسخ الکترونیک با استفاده از سامانه پایش(کنترل) اصالت و رهگیری دارو  قابل پایش و نظارت باشد.

پروانه معادنی که در سال ۱۴۰۰ منجر به اکتشاف و استخراج نشود، لغو می شود

با موافقت نمایندگان مجلس، چنانچه معادن واگذارشده در سال ۱۴۰۰ منجر به اکتشاف نشود، پروانه صادره آنها لغو و از طریق مزایده به متقاضیان جدید واگذار می‌شود.

مجوز مجلس به سازمان ثبت اسناد برای تکمیل اجرای قانون کاداستر

نمایندگان سازمان ثبت اسناد را مکلف کردند، با همکاری سازمان امور اراضی نسبت به ثبت اراضی کشاورزی با شرایط تعبیه شده اقدام کند.

تذکرات میانه بررسی بودجه

سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری صبح روز گذشته خود اعلام کرد؛ هنوز نظر رسمی این شورا به مجلس شورای اسلامی ارسال نشده است و این موضوع شائبه‌ای را بوجود آورد که چگونه کمیسیون تلفیق بودجه از ظهر روز گذشته به بررسی و اصلاح ایرادات و ابهامات بودجه پرداخته است. هرچند شورای نگهبان دیشب اعلام کرد که نظر رسمی و نهایی این شورا به مجلس اعلام شده اما دکتر قالیباف در این مورد در جلسه امروز شفاف‌سازی کرد. 

قالیباف: روند بررسی اصلاحات بودجه برای تامین نظر شورا مطابق آئین نامه داخلی است

براین اساس زنگنه نماینده تربت حیدریه در میانه بررسی بودجه در جلسه امروز ضمن قدردانی از زحمات کمیسیون تلفیق به دلیل فعالیت آنها تا پاسی از شب برای رفع ایرادات بودجه گفت؛ ما مرددیم که چیزی که منتشر شده نظرات شورا است یا خیر. رئیس مجلس در پاسخ به این نماینده اعلام کرد؛ آنچه در مجلس بررسی و چاپ شده تفاوتی با نظر شورای نگهبان ندارد و بخش عمده موضوعات مدنظر شورا رفع ابهام بود نه اصلاح اساسی.

قدردانی از نمایندگان برای سه ماه بررسی مداوم لایحه بودجه ۱۴۰۰

پورمحمدی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه، رضاخواه نایب رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ و امیرآبادی‌فراهانی عضو هیأت رئیسه مجلس از نمایندگان جهت بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ به مدت ۱۱۱ روز قدردانی کردند.

پایان نشست امروز/ جلسه بعدی؛ سه‌شنبه

زنگ پایان جلسه چهار ساعته امروز مجلس شورای اسلامی برای بررسی ایرادات و ابهامات بودجه سال 1400 و تامین نظر شورای نگهبان با اعلام نیکزاد نایب رئیس مجلس ساعت 12  و 20 دقیقه به صدا درآمد. جلسه بعدی مجلس روز سه شنبه (26 اسفند ماه) قرار داده شد تا ایرادات احتمالی شورای نگهبان به بودجه سال آینده بررسی شود.