‏تئوری بازگشت همزمان به برجام یعنی تن دادن به بقاء تحریم ها

سیاسی،   3991223017 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
‏تئوری بازگشت همزمان به برجام یعنی تن دادن به بقاء تحریم ها

به گزارش الف، مهدی محمدی تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت:

‏تئوری بازگشت همزمان به برجام که دولت از آن سخن می گوید هیچ معنایی جز تن دادن به بقاء تحریم ها ندارد. تدبیر رهبر انقلاب بازگشت به برجام پس از راستی آزمایی لغو تحریم هاست و این دقیقا چیزی است که در ‘تئوری همزمانی’ دور می خورد.

هم واعظی و هم آشنا سعی کرده اند بازگشت امریکا به برجام را مساوی لغو‌ تحریم جلوه بدهند در حالی که درس تاریخ برجام به ما این است که عملیات حقوقی بازگشت به برجام نه تنها مساوی لغو واقعی تحریم نیست بلکه برعکس اگر ایران بر راستی آزمایی پافشاری نکند، ابزار حفظ تحریم هم هست.

دولت بایدن هیچ ابهامی باقی نگذاشته که درصدد توسعه برجام به حوزه موشکی و‌ منطقه ای است و تنها ابزار آن برای این کار حفظ تحریم هاست. اگر ایران بر لغو راستی آزمایی شده همه تحریم ها قبل از بازگشت امریکا به برجام اصرار نورزد، دقیقا در چارچوب این راهبرد عمل کرده است.

هر نوع ابتکار دیپلماتیک در این مقطع حساس باید متمرکز بر لغو پایدار و واقعی تحریم ها باشد نه بیرون آوردن دولت بایدن از بن بست، آن هم با هزینه بقاء تحریم ها که از جیب ملت پرداخت خواهد شد. تجربه همین ۳ ماه گذشته نشان می دهد مقاومت جواب می دهد اگر سیگنال غلط به دشمن داده نشود.