بی‌توجهی به زلزله‌زدگان «سی‌سخت» / خبری از ساختن توریستی‌ترین شهر جنوب ایران نیست

اجتماعی،   3991222064

تخریب منازل بعد از زلزله ۵.۶ ریشتری فرصت مناسبی برای ساختن شهری زیبا در دامنه‌‌ رشته‌ کوه‌های دنا بود که بی توجهی مسئولان ضربه به پیکره توریستی‌ترین شهر جنوب کشور می‌زند.  

به گزارش تسنیم، شهر سی سخت به عنوان توریستی ترین شهر جنوب کشور در دامنه رشته‌ کوه‌های دنا در 35 کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و هشتمین شهر مرتفع ایران است که جاذبه‌های کم نظیر گردشگری آن از جمله کوه گل، چشمه میشی، دشتک، بندان و تنگه نول چشم و دل هر بیننده‌ای را می‌رباید.

سی سخت توریستی‌ترین شهر جنوب ایران را 29 بهمن ماه ساعت 22:05 زلزله‌ای به بزرگی 5.6 ریشتر لرزاند و نزدیک به 4 هزار منزل مسکونی را از صفر تا 100 درصد خسارت وارد کرد و در این زمستان با سرمای زیر صفر درجه زندگی چادری را برای بسیاری از خانواده‌ها رقم زد.

مهدی روشنفکر نماینده بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه زلزله دنا خسارت جانی نداشت، می‌گوید: به دلیل زلزله 5.6 ریشتری 29 بهمن ماه در شهرستان دنا خسارات فراوانی به منازل مسکونی، اموال، مزارع و ...وارد شده و هم اکنون مردم به سخنی گذران زندگی می‌کنند.

با توجه به زیبایی‌های طبیعی کم نظیر «سی سخت» و تخریب برخی از منازل مسکونی قدیمی با عمر بیش از 30 سال فرصتی مناسبی برای ساختن شهری زیبا با توجه به ظرفیت موجود در زمینه گردشگری با یک معماری خاص ایرانی-اسلامی متناسب با داشته‌های منطقه بوده که بررسی‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد خبری از آینده نگری برای ساختن توریستی‌ترین شهر جنوب ایران نیست.

در مجموعه امیدی از نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد برای مدیریت بحران از اول وجود نداشت و این ضعف و ناتوانی بعد از اینکه چند روز از زلزله گذشته بود و مردم هنوز در به در دنبال چادر بودند، مشخص شد تا نشان دهد حسین کلانتری نوحه خوان خوبی است که هنوز با مدیریت جهادی و علمی کیلومترها فاصله دارد.

وزارت اقتصاد و دارایی 3 میلیارد تومان نقدینگی به استانداری کهگیلویه و بویراحمد برای هزینه‌های جاری از جمله پخت غذا تقدیم می‌کند که با توجه به حضور گروه‌‍‌های جهادی و مشارکت مردم در هزینه کرد این میزان اعتبار حرف و حدیث وجود دارد و باید در این زمینه شفاف سازی شود.

از مسئولان استانی که در توزیع چادر و پخت غذا لنگ می‌زنند انتظاری نیست به فکر ساختن توریستی ترین شهر جنوب ایران با افق حداقل 50 ساله باشند که بدون شک این زلزله می‌توانست فرصتی برای توسعه صنعت گردشگری در دنا و افزایش سهم این صنعت در اقتصاد استان باشد.

حسن غفاری عکاس بین المللی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: بعد از زلزله دنا باید از این فرصت استفاده کرد و منازل شهر سی سخت را متناسب با شرایط اقلیمی، جغرافیایی و بافت منطقه احداث کرد که بتواند در بوم گردی، جذب گردشگر و توریست نقش بسزایی داشته باشد.

روشنفکر نماینده مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد این را نیز گفته بود که با توجه به تخریب 60 تا 100 درصدی منازل شهر سی‌سخت و روستاهای اطراف و نیز وجود قابلیت‌های فراوان این شهر در حوزه  گردشگری شایسته بوده که وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مسکن با نظرداشت قابلیت‌های طبیعی و فرهنگی شهر سی‌سخت در جذب گردشگر، نسبت به بازسازی و بازآفرینی شهر  و روستاهای شهرستان دنا برای ارتقاء شاخص‌های گردشگری شهری اهتمام کنند.

اما ارزیابی‌ها تمام شد و میزان خسارت زلزله 5.6 ریشتری مشخص،  کار آوار برداری با کمک دستگاه‌های اجرایی و نهادهای مختلف آغاز شد و قرار نبود که منازل 60 متری و 70 متری در دستور کار باشد ولی به یک باره ورق برگشت و دیگر «سی سخت» را آنگونه که خود می‌خواهند بسازند و آینده این شهر گردشگری در برنامه ریزی آنان دیده نشده است.

روابط عمومی استانداری کهگیلویه و بویراحمد به نقل از حسین کلانتری استاندار اعلام کرده است: 110 واحد مسکونی مددجویی که در زلزله اخیر دنا به صورت کامل تخریب شده‌اند با مشارکت کمیته امداد امام خمینی(ره)، استانداری و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و مشارکت و کمک سایر دستگاه های متولی تا پایان تیرماه 1400 احداث و تحویل مددجویان شود.

این را نیز گفته‌اند که زیر بنای هر واحد مددجویی60 تا 70 متر بوده و متوسط اعتبار هر واحد 185 میلیون تومان است که 55 میلیون بلاعوض و130 میلیون تومان نیز از محل تسهیلات بانکی تامین می‌شود.

شکی نیست سی سخت روزی متناسب با ظرفیت‌های موجود مبتی بر توسعه گردشگری ساخته می‌شود شاید آن زمان نیم قرن دیگر باشد ولی تاریخ خواهد گفت که مسئولان بعد از زلزله 29 بهمن 99 می‌توانستند از فرصت استفاده کرده و توریستی‌ترین شهر جنوب ایران را آنگونه که باید و متناسب با ظرفیت‌های موجود این شهر بسازند ولی حرف‌های بدون پشتوانه و نوحه‌خوانی اجازه نداد.