چین: به همکاری برای یافتن خاستگاه کرونا ادامه می‌دهیم

جهان،   3991221061

نخست وزیر چین گفت، کشورش به همکاری برای یافتن خاستگاه ویروس کرونا ادامه می‌دهد و همواره در این زمینه شفاف عمل کرده است.

به گزارش فارس، «لی کچیانگ» نخست‌وزیر چین روز پنجشنبه گفت، کشورش به همکاری با سازمان جهانی بهداشت درخصوص یافتن خاستگاه ویروس کرونا ادامه می‌دهد.

به نوشته خبرگزاری «شینهوا»، کچیانگ در نشستی خبری در حاشیه جلسه کنگره ملی خلق چین گفت، چین ارتباط با این سازمان را حفظ و از مأموریت کارشناسان آن برای یافتن خاستگاه ویروس کرونا حمایت کرده است.

وی تأکید کرد، دولت چین، در این خصوص، بر پایه حقایق و با رویکردی باز، شفاف و مبتنی بر همکاری عمل کرده است.

هیأت اعزامی سازمان جهانی بهداشت در شهر «ووهان» چین، شهری که اولین نمونه‌های کرونا در آنجا شناسایی شد، موفق نشد منشأ این ویروس را مشخص کند اما این فرضیه را که این ویروس از آزمایشگاه ویروس‌شناسی ووهان به بیرون نشت کرده باطل کرد.

تحقیق درباره منشأ ویروس کرونا در ماه‌های گذشته یکی از زمینه‌های تلاش مقام‌های دولت آمریکا برای فشار بر چین بوده است. مقام‌های دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا از لفظ «ویروس چینی» به جای نام «کرونا» استفاده می‌کردند.

چین علی‌رغم استقبال از تحقیقات سازمان جهانی بهداشت گفته تحقیق درباره شیوع این بیماری نباید به مرز‌های این کشور محدود شود. در ماه‌های گذشته شواهد پراکنده‌ای از وجود این ویروس در برخی نقاط دنیا قبل از کشف آن در ووهان یافت شده است.

کچیانگ همچنین در این نشست خبری گفت، هدف از تقویت نظام انتخاباتی هنگ‌کنگ، توسعه رویکرد «یک کشور، دو نظام» در این سرزمین است.

نخست‌وزیر چین افزود، تصویب این قانون مدیریت امور هنگ‌کنگ از سوی افراد دارای حس میهن‌پرستی را تضمین خواهد کرد.

امروز (پنجشنبه) کنگره ملی خلق چین طرحی را درخصوص تقویت نظام انتخاباتی هنگ‌کنگ به تصویب رساند. این طرح «اداره هنگ‌کنگ توسط میهن‌پرستان» نام دارد و نظارت پکن بر رویه‌های انتخاباتی هنگ‌کنگ را افزایش می‌دهد.

نخست‌وزیر چین در ادامه گفت‌وگو میان پکن و واشنگتن در زمینه‌های مختلف و در سطوح مختلف مقامات را خواستار شد.

کچیانگ افزود آمریکا و چین باید در جهت توسعه روابط سالم و پایدار تلاش کنند. پکن امیدوار است دو کشور مطابق تبادل نظر اخیر میان روسای جمهور عمل کرده و از مداخله در امور داخلی یکدیگر خودداری کنند.

نخست‌وزیر چین گفت، مقامات این کشور از هرگونه تبادل نظر و گفت‌وگو با گروه‌ها یا احزاب سیاسی تایوان، بر اساس اصل چین متحد استقبال می‌کند.