راغفر: هدایت نقدینگی به کنترل تورم کمک می‌کند

اقتصادی،   3991221047 ۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو هیئت علمی دانشگاه الزهراء با بیان اینکه تنها ۳۵ درصد نقدینگی در دست مردم است، گفت: نقدینگی در ذات خود بد نبوده و در صورت هدایت به سمت تولید به کنترل تورم کمک می‌کند.

راغفر: هدایت نقدینگی به کنترل تورم کمک می‌کند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسین راغفر، استاد دانشگاه الزهراء، عنوان کرد: نقدینگی در ذات خود بد نبوده و در صورت هدایت به سمت تولید به کنترل تورم کمک می‌کند. با اصلاح نظام مالیاتی و نظام بانکی می‌توانیم نقدینگی موجود در جامعه را کنترل کنیم.

وی با اشاره به اینکه یک عزم جدی برای هدایت نقدینگی به سمت تولید باید وجود داشته باشد، گفت: با اصلاح سیاست‌های کلی نظام بانکی می‌توانیم موانع موجود در هدایت نقدینگی به سمت تولید را برطرف کنیم.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: در نه ماهه اول امسال، نقدینگی موجود در جامعه حدود ۲۷۲ هزار میلیارد تومان اعلام شده است و عمده این نقدینگی در اختیار دولت، بانک‌های خصوصی و شرکت‌های خصولتی و بنیادها بوده است.

راغفر سهم نقدینگی که در اختیار مردم است را حدود ۳۵ درصد اعلام کرد و گفت: بقیه آن در اختیار نهادهای بزرگ دولتی و شرکت‌های خصولتی است.

وی افزود: بانک مرکزی با اقتدار و عزم جدی می‌تواند نقدینگی موجود در جامعه را کنترل کرده و آن را به سمت تولید هدایت کند.

این کارشناس اقتصادی گفت: با ارائه تسهیلات مناسب به تولیدکننده‌ها می‌توانیم به شکوفایی این بخش کمک کنیم.

راغفر با بیان اینکه نقدینگی در کشورهایی، چون آلمان و ژاپن حدود دو ونیم برابر تولید ناخالص داخلی است افزود: با توجه به اینکه تورم در این کشورها حدود صفر است نقدینگی موجود در جامعه فقط به سمت تولید رفته و به خلق ثروت در این کشورها کمک می‌کند.

وی گفت: در صورت عدم کنترل نقدینگی در کشور و ورود آن به بازارهایی، چون ارز و سکه و مسکن ما شاهد تورم در کشور خواهیم بود.