از اظهارات معیشتی عجیب جهانگیری تا ضرورت حذف ستاد تنظیم بازار

اقتصادی،   3991221030 ۲۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

کارشناسان اقتصادی در برنامه بحث روز رادیو ایران به بررسی دلایل اصلی گرانی کالاهای اساسی پرداختند.

از اظهارات معیشتی عجیب جهانگیری تا ضرورت حذف ستاد تنظیم بازار

محمدرضا محمدیان عضو کارگروه اقتصادی 1450 مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفتگو با برنامه «بحث روز» رادیو ایران در خصوص دلایل گرانی شب عید کالاهای اساسی اظهار داشت: ورود و حضور نامتعارف دلالان در بین تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان عمده ترین دلیل گرانی کالاهای اساسی است.

به عنوان مثال قیمت تمام شده سیب برای باغداران کیلیویی 4800 تومان است اما متاسفانه همان طور که می دانید سیب با قیمتی بین 15 تا 20 هزار تومان به دست مصرف کننده می رسد. این مسئله بیانگر ضعف مدیریتی مدیران دولتی است که در سالیان اخیر نتوانسته اند زنجیره توزیع کشور را ساماندهی کنند.

وی با اشاره به اظهارات اخیر اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور درباره حل مشکل گرانی گفت: اظهارات برخی از مسئولان واقعا تعجب برانگیز است، آقای اسحاق جهانگیری بلافاصله پس از گلایه رهبر انقلاب می گوید خود را مکلف به رفع مشکلات مردم می دانیم. سوال من این است که آیا دولتمردان پیش از تذکر رهبری خود را مکلف به حل مسئله معیشت مردم نمی دانستند؟ یعنی مسئولان دولتی که تجربه زیادی هم دارند هنوز نمی دانند که در آستانه عید نوروز باید به وظیفه خود در تنظیم بازار عمل کنند؟

عضو کارگروه اقتصادی 1450 مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: متاسفانه در برخی اقلام اساسی با رشد 150 درصدی قیمت ها روبرو بوده ایم این در حالی است که مسئولان دولتی مدام می گویند به هیچ وجه مشکل تامین کالا نداریم. 

محمدیان در پایان گفت: آقای رزم حسینی وزیر صمت در اظهارات اخیر خود عملا به وجود گرانی و عدم نظارت کافی اذعان کرده و مرکز آمار ایران نیز در گزارش خود اعلام کرده که تورم نقطه به نقطه کالاهای اساسی در سال 99 نسبت به سال گذشته بیش از 60 درصد رشد داشته است. این گرانی و تورم افسارگسیخته متاسفانه در طول سال های پس از انقلاب بی سابقه بوده و برای نخستین بار اتفاق افتاده است.

ستاد تنظیم بازار باید از اقتصاد کشور حذف شود

فرهاد نیکزاد  دبیر و عضو هیات رئیسه شورای عالی بسیج اصناف در خصوص دلیل گرانی کالاهای اساسی اظهار داشت: متاسفانه دلال ها در بین زنجیره تولید و توزیع به هر شکلی که می خواهند فعالیت می کنند و نظارت نهادهای مربوطه نیز در این حوزه بسیار ضعیف است. برخی از سردخانه دارها خودشان دلالی می کنند و واسطه های دیگری نیز وجود دارند.

وی ادامه داد: به نظر من ستاد تنظیم بازار باید از اقتصاد کشور حذف شود و خود سندیکاها و اتحادیه های تخصصی باید مسئولیت قیمت گذاری را برعهده بگیرند. اقدامات ستاد تنظیم بازار معمولا احساسی است و اینکه سازمان تعزیرات حکومتی با یک قاضی و دو مامور به سراغ مغازه دارها می رود و از آنها پرس و جو می کند هم اصلا صورت خوشی ندارد.

نیکزاد در پایان گفت: مسئولان ستاد تنظیم بازار نمی توانند در تهران بنشینند و به عنوان مثال برای خرمای بم که رتبه برتر در تولید خرما است تصمیم بگیرند. مشخص نیست قیمت گذاری ستاد تنظیم بازار بر چه مبنایی صورت می گیرد و امیدواریم این روند اصلاح شود.

نظام توزیع کالا در  کشور دچار مشکل اساسی است

 علی عبدی زاده رییس مرکز خدمات سرمایه گذاری مجمع نخبگان ایران در خصوص ضعف نظام توزیع در کشور عنوان کرد: نظام توزیع در کشور ما دچار مشکل اساسی است و مشخص نیست متولی این امر در کشور کدام نهاد است. همان گونه که مقام معظم رهبری نیز در روز درختکاری اشاره کردند سودی نصیب باغداران و کشاورزان نصیب نمی شود و تمام سود گرانی ها به جیب دلالان می رود. دلالان با سوء استفاده از شرایط اقتصاد کشور نظام توزیع را مختل می کنند و باعث گرانی کالاها می شوند.

عبدی زاده در پایان گفت: ضعف نظارت و واسطه گری دلالان باعث شده تا با گرانی 120 درصدی برخی از کالاها روبرو شویم. رییس جمهور اخیرا گفت دولت 7 میلیارد دلار برای تولید کالاهای اساسی که کاملا با معیشت مردم مرتبط است هزینه کرده است اما پژوهش ها نشان می دهد این اقدام دولت در سفره مردم عملا تاثیر خاصی نداشته و به جیب عده ای سودجو و رانت خوار رفته است.