رونمایی از دو رادیودارو برای درمان سرطان با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی

جهان،   3991220163

رئیس سازمان انرژی اتمی از دو رادیوداروی جدید برای درمان سرطان‌های لنفوم غیر هوچکین و سرطان پستان که در پژوهشکده کاربرد پرتوهای پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی به مرحله تولید رسیده، رونمایی کرد.

رونمایی از دو رادیودارو برای درمان سرطان با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی

به گزارش فارس، «علی اکبر صالحی» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران عصر روز سه شنبه ۱۹ اسفند ماه به همراه جمعی از معاونان، مدیران ارشد و متخصصان این سازمان از نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در سال ۹۹-۹۸ در ساختمان کتابخانه سازمان بازدید کرد و در بخش پایانی این رویداد از دو رادیوداروی جدید که برای درمان بیماران سرطانی تهیه و تولید شده است، رونمایی کرد.

* رونمایی از دو رادیودارو

این رادیوداروها که تحت عنوان رادیوداروی درمانی LU177-Rituximab و رادیوداروی درمانی LU177-Trastuzumab هستند به ترتیب برای درمان سرطان‌های لنفوم غیر هوچکین و سرطان پستان مورد استفاده قرار می‌گیرند. این رادیوداروها مرحله اول بالینی را در بخش پزشکی هسته‌ای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر طی کرده‌اند و با موفقیت منجر به درمان چند بیمار سرطانی شده است.

دو رادیوداروی رونمایی شده از ۲۰ مهرماه ۹۸ تا ۱۹ آذرماه ۹۹ در پژوهشکده کاربرد پرتوهای پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی ایران به مرحله تولید رسیده است.


معاون رئیس جمهور پس از بازدید از این نمایشگاه ضمن تقدیر از «جواد کریمی ثابت» معاون سازمان و رئیس پژوهشگاه و همکاران این مجموعه به ویژه همکارانی که گمنام هستند، اظهار داشت: امروز روزی بسیار شعف انگیز، افتخار آفرین و امیدبخش بود.
وی افزود: این دستاوردها که واقعاً افتخار آفرین هستند، در دو بخش قرار می‌گیرند. یکی بخشی که در ارتباط با مردم است و دیگری برای رفاه جامعه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ممکن است مردم ارزش بخش دوم را ندانند، مثل دستگاه چگالی سنج که در صنایع کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و نهایتاً به رفاه مردم بر می‌گردد. اما دستاوردهایی مثل رادیوداروها مستقیماً در تشخیص امراض و معالجه آنها به کار می‌روند، به خصوص در امراض صعب العلاجی همچون سرطان‌ها که سال‌هاست بشر در تلاش برای یافتن راه درمان و علاج آنهاست، جز تکنولوژی‌های مرز دانش روش دیگری متصور نیست.

صالحی با تقدیر از پیشکسوتان حوزه پژوهشگاه و به ویژه رادیوداروها، به دو رادیوداروی جدید ساخت پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای اشاره کرد و گفت: هر دوز یکی از این رادیوداروها ۵۷ هزار دلار است که با این قیمت، تهیه آن از توان عموم جامعه جز عده معدودی خارج است. عزیزان ما در پژوهشگاه در تلاش هستند بستر آن را در داخل ایجاد کنند تا قیمت آن کاهش یابد و هموطنان بتوانند از آن استفاده کنند.

* متخصصان این مجموعه تنه به تنه کشورهای پیشرفته می‌زنند
رئیس سازمان انرژی اتمی در ادامه با اشاره به بخشی از آیه ۳۲ سوره مائده «من احیاها فکأنّما احیا النّاس جمیعا»، و نیز درمان سرطان از طریق رادیوداروها گفت: این کار خداپسندانه‌ای است که یک انسان را زنده کنید. مثل این است که جامعه بشری را زنده کرده‌اید.
وی تصریح کرد: سازمان انرژی اتمی ظرفیت عظیمی دارد که تاکنون شناسانده نشده است. متخصصان این مجموعه تنه به تنه کشورهای پیشرفته می‌زنند. همین رادیودارو یک تکنولوژی پیشرفته در مرز فناوری است و سهل الوصول نیست. وقتی رادیودارویی می‌سازیم که هر دوز آن ۵۷۰۰۰ دلار است، پنجه در پنجه قدرت‌های صنعتی و علمی انداخته‌ایم. علیرغم محدودیت‌هایی که داریم. شرایط عادی نیست، اما دستاوردهای بسیار ارزشمندی داریم. این به اعتبار سخن پروردگار است که می فرماید لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ یعنی اگر برای خدا کار کنید، برکت در کارتان می‌آید.

*  بودجه سازمان انرژی اتمی در حال حاضر سالانه حدود ۲۰ میلیون دلار است

صالحی با اشاره به اظهارات مطرح شده در مورد بودجه سازمان انرژی اتمی که در افکار عمومی و حتی نخبگان مطرح می‌شود، گفت: حتی برخی نخبگان می‌گویند سالانه میلیاردها دلار در سازمان هزینه می‌شود. این افراد احتمالاً نمی‌دانند میلیارد دلار چقدر پول است. کل بودجه‌ای که مجموعه سازمان که نیروگاه اتمی بوشهر هم جزیی از آن است، طی ۳۰ سال گذشته هزینه کرده، ۶.۵ تا ۷ میلیارد دلار است. که متوسط سالانه حدود ۲۵۰ میلیون دلار می‌شود. نیروگاه بوشهر ۵ میلیارد دلار می‌ارزد و هم اکنون سالانه ۷۰۰ میلیون دلار ارزش افزوده ایجاد می‌کند، در حالی که بودجه سازمان انرژی اتمی در حال حاضر سالانه حدود ۲۰ میلیون دلار است.
معاون رئیس جمهور تصریح کرد: امسال با شیب عجیبی درآمدزایی می‌کنیم. بخش‌هایی از سازمان که قبلاً بودجه می‌گرفتند علاوه بر اینکه بودجه نمی‌گیرند، درآمدزایی هم می کنند.
وی تاکید کرد: اگر درست عمل کنیم و بتوانیم از طریق پژوهش درآمدزایی کنیم و دستاوردهای علمی و فکری را افزایش بدهیم، می‌توانیم امیدوار باشیم سازمان ظرف ۸-۷ سال آینده به جایی برسد که به دولت بگوید بودجه نمی‌خواهیم، به شما پول هم می‌دهیم.

* کریمی ثابت:  اولویت ما حرکت به سمت فناوری و بازار است
«جواد کریمی ثابت» معاون سازمان و رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای با اشاره به اینکه نمایشگاه برپا شده بخش کوچکی از دستاوردها و فعالیت‌های این پژوهشگاه بوده است، اظهار داشت: این دستاوردها حاصل اعتماد و حمایت‌های ریاست سازمان است که دست ما را باز گذاشت تا ایده‌هایمان را عملیاتی کنیم. ما نیز دست همکاران را باز گذاشتیم تا فعالیت کنند. تلاش ما همچنین بر مبنای زیرساخت‌هایی انجام می‌شود که منحصر به فرد است و در جای دیگری پیدا نمی‌شود.
وی تاکید کرد: اگر نتوانیم به اندازه هزینه‌هایی که در این مجموعه می‌شود، درآمد کسب کنیم، از بی هنری ماست و هنر ما در این است که راه‌های جدید را ایجاد کنیم.

کریمی ثابت خاطرنشان کرد: اولویت ما حرکت به سمت فناوری و بازار است. از تجربیات پیشکسوتان استفاده می‌کنیم و دانش فنی رادیوداروها را توسعه می‌دهیم. در حال حاضر نیروهای توانمند در پژوهشگاه غالب هستند و روز به روز بر اساس هدفگذاری‌ها حرکت می‌کنیم تا با بهره گیری از تجربیات حاصله و تلاش همکاران به نقطه مطلوب برسیم.
 شایان ذکر است صالحی در این بازدید که مدت ۲ ساعت و نیم به طول انجامید، با یکایک مسئولان پروژه‌ها گفت‌وگو کرد و متخصصان و محققان حاضر در خصوص روند انجام پروژه‌ها، طراحی و ساخت و کاربرد تجهیزات ساخته شده توضیحات لازم را ارائه کردند.
در این نمایشگاه ۶۴ پروژه، ۵۹ محصول و ۲۰ ماکت و دستگاه نمونه ساخته شده معرفی شده و به نمایش درآمده است.