عراقچی: برای هر گفت‌وگویی که به جنگ یمن پایان دهد آماده‌ایم

جهان،   3991220162 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

معاون وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با یک رسانه یمنی آمادگی تهران را برای گفت‌وگو در خصوص اتمام جنگ یمن اعلام کرد.

عراقچی: برای هر گفت‌وگویی که به جنگ یمن پایان دهد آماده‌ایم

به گزارش فارس، سید عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران گفت که اجرای کامل برجام در گرو لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

او چهارشنبه در گفت‌وگو با شبکه المسیره یمن گفت‌: «شرط ما برای اجرای کامل توافق هسته‌ای واضح است و آن لغو تحریم‌های آمریکا به شکل ملموس است».

او گفت پایبندی به توافق هسته‌ای به معنی تغییر ندادن حتی یک کلمه در توافق هسته‌ای است.

دولت آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) خارج شده و ضمن اعمال تحریم‌های متوقف شده ذیل این توافق، تحریم‌های دیگری علیه ایران وضع کرد. 

تروئیکای اروپا علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با خروج آمریکا از برجام به وعده‌های خود برای جبران آثار این خروج عمل  نکردند. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به بی‌عملی کشورهای اروپایی در ۵ گام طبق مفاد برجام تعهدات خود ذیل برجام را کاهش داد.

ایران اخیراً از روز پنج اسفندماه اعلام کرد اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف می‌کند. اقدام ایران در راستای اجرای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی ایران است که شریکان ایران در برجام را به لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، در راستای حقوق مصرح جمهوری اسلامی ایران تحت بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام ملزم می‌کند.

عراقچی در بخش دیگری از این مصاحبه درباره یمن گفت اظهار داشت: «ما از ابتدای تهاجم کشورهای متجاوز به یمن ابتکار عملی برای پایان دادن به جنگ علیه این کشور ارائه کردیم و برای هر گفت‌وگویی که مشکلات یمنی‌ها و جنگ ظالمانه را پایان دهد،‌ آماده‌ایم».