نخستین میهمان خارجی جو بایدن در کاخ سفید

جهان،   3991218110

نخست‌وزیر ژاپن «یوشیهیده سوگا» اولین رهبر خارجی خواهد بود که در دوره ریاست‌جمهوری «جو بایدن» به واشنگتن سفر می‌کند.

نخستین میهمان خارجی جو بایدن در کاخ سفید

به گزارش فارس، وبگاه خبری «آکسیوس» به نقل از منابع آگاه از برنامه رئیس‌جمهور آمریکا برای میزبانی نخست‌وزیر ژاپن در کاخ سفید در ماه آوریل (اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت) خبر داد که به این ترتیب «یوشیهیده سوگا» اولین رهبر خارجی خواهد بود که در دوره ریاست‌جمهوری «جو بایدن» به واشنگتن سفر می‌کند.
آکسیوس نشست آتی سران دو کشور آمریکا و ژاپن را فرصتی برای نمایش اتحاد خود به خصوص در مقابل کشورهایی مثل چین دانسته است.

بر اساس این گزارش، این دیدار هنوز نهایی نشده و ممکن است بنابر وضع همه‌گیری کرونا، به زمانی کمی‌ دیرتر موکول شود.

پیشتر سوگا در تماس تلفنی با بایدن در ماه ژانویه برای سفر به آمریکا ابراز علاقه کرده بود. بایدن اولین نشست دوجانبه خود را با یک رهبر خارجی، با «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا به صورت مجازی برگزار کرد.

رئیس‌جمهور ۷۸ ساله آمریکا هنوز میزبان هیچ یک از رهبران خارجی در واشنگتن نبوده و به هیچ کشوری هم به عنوان رئیس‌جمهور سفر نکرده است.

کاخ سفید درباره این خبر اظهارنظر نکرده اما سخنگوی ارشد دولت ژاپن گفت که توکیو امیدوار است نشست سران دو کشور در اسرع وقت برگزار شود. او در عین حال گفت که هنوز زمان دقیق این نشست مشخص نشده است.

همچنین قرار است «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا اواسط ماه جاری میلادی به ژاپن و کره‌جنوبی سفر کنند. این اولین سفر خارجی تیم دولت بایدن پس از رسیدن به کاخ سفید در روز ۲۰ ژانویه (۱ بهمن) به شمار می‌آید.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفت که این سفر روزهای ۱۴ تا ۱۸ مارس (۲۴ تا ۲۸ اسفند) انجام خواهد شد.

ژاپن و آمریکا پیشتر بر سر سهم توکیو از پرداخت هزینه حضور نیروهای آمریکایی در این کشور به توافق رسیدند.

به نوشته روزنامه «ژاپن تایمز»، بایدن و سوگا پس از سال‌ها کشمکش میان دو کشور آمریکا و ژاپن، به توافقی یک‌ساله در این خصوص دست پیدا کردند.

«توشیمیتسو موتگی» وزیر امور خارجه ژاپن روز چهارشنبه در نشستی خبری گفت: «با توجه به وخامت بیشتر فضای امنیتی در حوزه [اقیانوس] هند-آرام، اتحاد ژاپن و آمریکا و حضور نیروهای آمریکایی در ژاپن برای صلح و ثبات منطقه‌ای و دفاع ملی ژاپن حیاتی است».

این دیپلمات ژاپنی افزود، اینکه دو طرف توانستند تنها پس از مدت کوتاهی از شروع ریاست جمهوری بایدن به این توافق دست یابند، «بسیار قابل ستایش است».

طبق این توافق، ژاپن متعهد به پرداخت ۲۰۰ میلیارد ین هزینه‌های حضور 50 هزار نظامی آمریکایی در این کشور شده است. معمولاً این توافق به‌صورت پنج ساله تمدید می‌شد و تمدید یکساله آن ابهامات زیادی درباره سیاست خارجی بایدن مطرح کرده است.

پیش از این «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا تهدید کرده بود اگر توکیو به مبلغ درخواستی واشنگتن تن ندهد، نیروهای آمریکایی را از ژاپن خارج می‌کند.

هم‌زمان با انتشار خبر این توافق، رسانه‌های ژاپنی از ورود دو شناور گارد ساحلی چین به آبهای مورد مناقشه میان دو کشور و اعتراض شدید توکیو به آن خبر دادند.

دریای چین جنوبی محل مناقشات میان دولت چین با چند کشور اطراف این دریا از جمله، ژاپن، فیلیپین، مالزی است که از حمایت آمریکا نیز برخوردار هستند.

وزرای خارجه آمریکا و ژاپن اخیرا طی تماس تلفنی با تاکید بر تقویت همکاری‌ها میان دو کشور از قدرت‌نمایی چین در نزدیکی این جزایر ابراز نگرانی کرده بودند.