هر آنچه باید در مورد تغذیه طوطی و انواع آن بدانید !

گزارش بازرگانی،   3991218060 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

نگهداری از پرنده‌های زینتی همچون طوطی مستلزم جمع آوری اطلاعاتی در این زمینه است. از مهم‌ترین ارکان نگهداری، انتخاب غذای طوطی است. از آن‌جا که طوطی‌های آزاد در طبیعت همواره تغذیه متنوعی دارند، می‌بایست برای غذای طوطی برنامه جامع و متنوعی در نظر گرفته شود. همچون سایر موجودات زنده، طوطی‌ها نیز به چهار دسته اصلی مواد غذایی یعنی کربوهیدرات، چربی، پروتئین و ویتامین‌ها نیازمندند.
آب و املاح مورد نیازی که برای پرنده تامین می‌شود می‌بایست از منابع خرید غذای طوطی با محصولات ارگانیک و سالم باشد، چرا که طول عمر و سلامت طوطی در اسارت وابسته به تشبیه کردن هرچه بیشتر محیط زندگی به محیط طبیعی است.



هنگامی که از تنوع مواد غذایی جهت تغذیه طوطی سخن به میان آورده می‌شود، منظور تنها تنوع املاح غذای طوطی نیست بلکه منظور نوع غذا نیز است. در محیط طبیعی، احتمال استفاده طوطی از یک منبع معین خیلی کم است و در صورت نبود دانه‌ها طوطی از ساقه گیاهان و لارو حشرات تغذیه می‌کند. طوطی به عنوان یک پرنده زینتی و خانگی، بسیار ظریف و حساس است. همچنین دارای قدرت تحلیل نحوه رسیدگی و نوع رفتاری که با او خواهد شد، است.
به گفته برخی محققان، طوطی‌ها در زمینه نیاز عاطفی، حکم کودک سه ساله انسان را دارند. از این رو در نظر گرفتن یک رژیم غذایی مناسب در کنار ظرف و تزئین غذای طوطی و نیز مکان نگهداری تمیز و منظم، می‌تواند تضمین خوبی در جهت طول عمر و سلامتِ این پرنده خانگی باشد. تامین غذای کامل طوطی اگرچه کاری سخت و دشوار است اما با پیدا کردن یک منبع معتبر فروش غذای طوطی با عرضه محصولات ارگانیک و متناسب، مانند دانه مارکت می‌توان به فراهم آوردن بخش قابل توجهی از احتیاجات طوطی دست یافت.
برای خرید غذای طوطی ضمن رعایت نکات و اصل تنوع، می‌بایست از مواد اصلی‌ای که همواره تحت عنوان غذای طوطی از آن‌ها یاد می‌شود استفاده کرد که می‌توان به صورت زیر به تبیین و تشریح این موارد پرداخت:

دانه‌ها
نیاز اصلی خوراک طوطی را دانه تشکیل می‌دهد. دانه‌هایی نظیر تخم آفتابگردان، بادام زمینی، تخم کدو و..... از جمله دانه‌هایی است که می‌توان به عنوان بخشی از غذای طوطی بزرگ در نظر گرفت. البته در مورد دانه‌های پوست‌دار باید به این امر توجه نمود که طوطی‌های بزرگ‌تر مثل کاکادو‌ها ممکن است به راحتی قادر به جدا کردن پوست دانه باشند اما طوطی‌های کوچک‌تر مانند آمازون، اسکند و .... باید دانه‌ها را به صورت پوست کنده در دسترس قرار داد.
گفتنی است خرید غذای طوطی برای انواع کوچک‌تر این پرنده، نیازمند تغیراتی در سبد انتخابی است. به طور مثال برای انواع کوچک‌تر مانند مرغ عشق‌ و سایر طوطی‌های کوچک می‌توان از ارزن، تخم کتان، شاه‌دانه و... را تهیه کرد. همواره برای هرنوع از طوطی‌ها، انواع متنوعی از دانه را در فواصل زمانی مختلف تهیه کنید و از اجبار نوع خاصی از دانه‌ها اجتناب کنید. این دانه‌ها باید دانه‌هایی سالم، بدون قارچ، تازه، ارگانیک و خریداری شده از یک فروشگاه معتبر مانند برند مارکت باشند تا ضمن حفظ تندرستی طوطی، مغذی نیز باشند، چرا که بخش عمده‌ای از نیاز طوطی‌ها به چربی، کربوهیدرات و... توسط دانه‌ها تامین می‌شود.

آیا-می‌توان-گوشت-را-در-رژیم-غذایی-طوطی‌ها-گنجاند؟.jpg (712×460)

مواد غذایی با منشا حیوانی
ممکن است گاهی انتخاب مواد حیوانی جهت استفاده به عنوان غذای طوطی توسط افرادی منع شود اما برخی دیگر معتقدند این سبک از تغذیه، به صورت دوره‌ای و گه‌گاه خصوصا در دوره جفت گیری و تکثیر نسل، میتواند منبع مقوی‌ای جهت تغذیه پرنده باشد. در بین غذاهای حیوانی میتوان به تخم‌مرغ آب‌پز شده به عنوان رایج‌ترین غذای حیوانی محبوب طوطی‌ها اشاره کرد، با این اوصاف گوشت مرغ پخته شده بدون ادویه نیز انتخاب خوبی برای تغذیه پرنده است.

سبزی و میوه
خرید غذای طوطی را می‌توان در میان سبزیجات و میوه‌ها نیز پیگیری کرد. زیرا این مواد غذایی مورد علاقه طوطی‌ها، تامین کننده املاح و ویتامین‌‌های مورد نیاز هستند. سبزی‌هایی چون کلم، گشنیز، سایر سبزیجات و به طور خاص کاهو می‌توانند انتخاب خوبی باشند. اغلب طوطی‌ها به طور ویژه علاقمند به کاهو هستند و آن را به بقیه سبزیجات ترجیح می‌دهند. در میان میوه‌ها نیز سیب درختی، هویج، خیار، هندوانه و .... را به صورت تازه یا خشک می‌توان به عنوان قسمتی از غذای طوطی در نظر گرفت.

ضمن اینکه علاوه بر موارد ذکر شده می‌توان انواع حبوبات پخته شده بدون ادویه، ذرت تازه، برنج آب‌پز بدون نمک، گندم، جوانه، نان تست، نان باگت، ، و.... را نیز در رژیم غذایی طوطی گنجاند. لازم است از دادن مواد غذایی خاصی به طوطی پرهیز کرد؛ از جمله مواد غذایی که می‌توان آن‌ها را ممنوعه‌های سبد غذای طوطی نامید به این شرح است: کافیین، کاکائو و شکلات در هر سبک و نوعی دانه سیب، دانه هلو، دانه آلو و دانه گیلاس به علت حضور سیانور و اسید سیاندریک در ترکیباتشان، اکیدا ممنوع است. (لازم است در هنگام تهیه این میوه‌ها برای پرنده، دانه آن‌ها را جدا کنید)

البته می توانید از برای سهولت در این کار و غذای پرنده خود از غذای طوطی دانه مارکت استفاده کنید.

سیر و پیاز چه به صورت خام و چه پخته
هیچ‌گاه قارچ، کرفس و ریواس را به عنوان غذای طوطی نباید در نظر بگیرید. نمک و هر فرآورده حاوی نمک برای طوطی به دلیل افزایش عطش، کمبود آب بدن و تکرر ادرار برای طوطی ممنوع است. سیر و پیاز خام به جهت تاثیرشان در از بین رفتن سلول‌های خونی، از دسته ممنوعه‌های غذای طوطی هستند و در آخر میوه آووکادو، الکل و نوشیدنی‌های الکی و نیز فرآورده‌های لبنی حاوی لاکتوز نیز از ممنوعه‌ها به شمار می‌روند. پس همانطور که به خرید غذای طوطی خود اهمیت می‌دهید، لازم است به صورت جدی از مواد غذایی ممنوعه به عنوان غذای طوطی پرهیز کنید.

دانه مارکت به عنوان اولین مجله اینترنتی فروش آنلاین غلات ارگانیک و تازه در راستای فروش غلات و دانه‌ها به صورت تخصصی فعالیت می‌کند. دانه مارکت مفتخر است ضمن تهیه غلات مورد نیاز خودتان از جمله  گندم، سبوس و .... به ارائه‌ی غذای پرندگان خانگی و حتی زینتی همچون ارائه غذای طوطی، با بالاترین کیفیت بپردازد تا کاربران گرامی به راحتی و با سرعت به غلات مورد نیاز خود دستیابی پیدا کنند. همچنین دانه مارکت ضمن ارائه مواد ارگانیک و باکیفیت تمهیدات دیگری همچون ارسال رایگان برای خریدهای بالای صد هزار تومان را نیز جهت آسایش خاطر و راحتی خرید مشتریان عزیز اندیشیده است.