مهره‌چینی اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰/ بهزاد نبوی کیست؟

سیاسی،   3991218039

شواهد نشان می دهد که این روزها شاید اصلاحات از اعتدال عبور کرده و به سمت تندروی رفته است.

مهره‌چینی اصلاحات برای انتخابات ۱۴۰۰/ بهزاد نبوی کیست؟
 

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: زمان گذشت و گذشت و شرایط بسیاری از پیش‌بینی‌های روزها و ماه‌های قبل را به حقیقت بدل کرد؛ برای مثال همین صحبت که محمد خون چمن دبیرکل حزب جوانان ایران اسلامی مطرح کرده بود: احتمال اینکه بهزاد نبوی در نهایت به عنوان رئیس نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان انتخاب شود بسیار بالاست. 

بعد از این و در تاریخ دوم اسفندماه بود که دومین نشست نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان (جبهه اصلاح طلبان ایران)  در تهران برگزار شد و انتخابات هیأت رئیسه دائم این جبهه انجام و بهزاد نبوی با اتفاق آرا رئیس دائم این نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان شد و حسین مرعشی و حسین کمالی به عنوان نایب‌رئیس اول و دوم و آذر منصوری قائم مقام حزب اتحاد ملت ایران نیز به عنوان سخنگو انتخاب شدند.

موضوعی که فرج کمیجانی رئیس دوره‌ای شورای هماهنگی اصلاحات هم درباره آن گفته بود: اعضای جبهه با حضور در حسینیه جماران ضمن تجدید میثاق با آرمان‌های بلند حضرت امام خمینی (ره)، بهزاد نبوی را به عنوان رئیس موقت جبهه اصلاح طلبان ایران تا تصویب آیین نامه داخلی این جبهه انتخاب کردند. در این جلسه بهزاد نبوی که رئیس سنی جلسه بود به عنوان رئیس؛ حسین کمالی، آذر منصوری، فرج کمیجانی و محمدرضا جلایی پور هم به عنوان سایر اعضای هیات رئیسه موقت تا تصویب آیین نامه داخلی این جبهه انتخاب شدند.

چرا چریک پیر به جای آقای معاون اول نشست؟

بهزاد نبوی کیست؟

نبوی از اعضای ارشد سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی (سازمانی که با اعتقاد به مبارزه مسلحانه با رژیم شاهنشاهی تشکیل شد) و از فعالان سیاسی پیش و پس از انقلاب به‌شمار می رود تا جایی که در عالم سیاست از او به عنوان چریک پیر یاد می‌شود. در کارنامه فعالیت‌های او معاونت نخست وزیر در زمان شهید رجایی، محمدرضا مهدوی کنی و میرحسین موسوی به چشم می‌خورد.

علاوه بر این وزیر صنایع سنگین در دولت میرحسین موسوی، نماینده و نایب رئیس مجلس در دورهٔ ششم مجلس شورای اسلامی و ریاست ستاد بسیج اقتصادی در دوران جنگ تحمیلی رژیم بعث علیه ایران را نیز برعهده داشته‌ است.

چرا چریک پیر به جای آقای معاون اول نشست؟

او یک روز پس از انتخابات سال ۸۸ بازداشت شد، اما در ۹ مهر ۱۳۸۸، به دلیل وخامت حالش از زندان روانه بیمارستان شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت. همچنین در تاریخ ۵ آذر ۱۳۸۸ به منظور مرخصی ۱۰ روزه آزاد شد.

بهزاد نبوی در ۲۹ دی ۱۳۸۸ به شش سال حبس تعزیری محکوم شد و در روز نخست خرداد ۱۳۹۳ با پایان یافتن دوران محکومیتش از زندان اوین آزاد شد. او همچنین به سبب اتهام به فعالیت تبلیغی علیه نظام در زندان، با حکم شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به یک سال حبس تعزیری محکوم شد؛ ولی به تشخیص رئیس دادگاه مبنی بر وضعیت جسمی نابسامان وی، مجازات حبس او به ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی بدل از حبس، تغییر کرد. 

علاوه بر اینها نقش نبوی در رد صلاحیت مصطفی معین موضوعی بود که در زمان‌ خودش رسانه‌ای شد. همچنین بهزاد نبودی درباره انتخابات سال ۸۸ می گوید که ما در این انتخابات باید نظام را به «هِن و هِن » بیندازیم. " از لجبازی هاشمی با احمدی نژاد باید حداکثر استفاده را ببریم. از بحث شورای فقاهت باید حمایت و رهبری را منزوی کنیم. "

چرا چریک پیر به جای عار بر صندلی ریاست نشست؟

علاوه بر این محمد علی ابطحی درباره او گفته بود: بحث تقلب در انتخابات در ایران از سال ۷۶ اولّین بار مطرح شد كه اصلاح طلبان از آن زمان به بعد از این صحبت خیلی استفاده كردند و در انتخابات هشتاد و هشت هم این بحث را بهزاد نبوی مطرح كرد و در ستاد بعنوان مسئول كمیته صیانت از آرا مشغول به كار شد. بهزاد نبوی نیز در عین حال که اذعان داشت "ماهیچ سندی دال بر وجود تقلب نداشته ایم و باید به رأی شورای نگهبان التزام داشته باشیم" در پاسخ به این درخواست كه "لااقل برای جبران بخشی از تخلفات خود و به خاطر وضعیتی كه با طرح واهی تقلب به وجود آورده اید و معترف هم هستید كه سندی در تأیید آن ندارید و به خاطر این ادعاهای دروغ خسارت های جانی و مالی فراوانی بر مردم عزیزمان تحمیل نموده اید؛ همین مسأله را رسما اعلام كنید" می گوید: "من به آقای موسوی خیانت نمی كنم."

با این‌حال اما افراد موسوم به اصلاح طلب نظر دیگری درباره او دارند؛ برای مثال حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران در این باره گفته است: بهزاد نبوی از تجربه فراوانی برخوردار بوده و مورد قبول همه اصلاح طلبان است. از سوی دیگر هم نسبت به امر مشارکت در انتخابات و تاثیرگذاری صندوق‌های رای نظر قاطعی دارد و معتقدم که انتخاب بسیار خوبی است.

چرا چریک پیر به جای آقای معاون اول نشست؟

او ادامه داد: علاوه بر این او جزو افرادی است که علاوه بر همه بی مهری‌هایی که نسبت به او صورت گرفت، هرگز از جمهوری اسلامی و نظامی که خود در شکل گیری آن موثر بود فاصله نگرفت. بهزاد نبوی همچنان مانند دهه ۶۰ به جمهوری اسلامی وفادار است و این وفاداری به جمهوری اسلامی و آرمان‌های امام برای دفاع از نقش مردم و متعهد بودن به حل و فصل مشکلات مردم از ویژگی‌های منحصر به فرد بهزاد نبوی است.

محمد خون چمن دبیرکل حزب جوانان ایران هم گفته است: نبوی مدیر، سیاست‌مدار و نیروی تشکیلاتی با تجربه‌ای است و تمام ویژگی‌های فردی که بتواند مجموعه را مدیریت کند دارد و اگر اکثریت بر روی ریاست بهزاد نبوی اجماع کنند سایرین هم مجبور به تبعیت از اکثریت هستند.

در این میان البته داریوش قنبری از نمایندگان مجلس ششم هم در واکنش به این موضوع می‌گوید: کم‌توجهی به نقش جوانان می‌تواند یک نقص جدی باشد. به نظر می‌رسد حتماً باید یک‌پوست اندازی جدی صورت بگیرد و پیرمرد‌ها و همه چهره‌هایی که سن و سالی از آن‌ها گذشته کنار رفته و زمینه را برای نیرو‌های جوان‌تر آماده کنند.

چرا چریک پیر به جای آقای معاون اول نشست؟

پیش ‌از این هم مهدی شیرزاد از اعضای حزب منحله مشارکت در واکنش به بی‌توجهی به نسل جوان اصلاح‌طلب نوشته است: اصلاح‌طلبان رادیکال خود ژنرال پندار‌هایی هستند که شهوت نشستن بر صدر را دارند.

موضوعی که مهدی شیرزاد به آن اشاره کرده یعنی رادیکالیسم بهزاد نبوی همان صحبتی بود که یکی از فعالان سیاسی اصولگرا هم در این باره مطرح کرده است.

حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا در این باره گفته بود: این گروه از اصلاح طلبان جریانی هستند که روش و منش‌شان مبتنی بر تندروی بوده و در سال ۸۸ هم این تندروی‌ها کاملا مشخص بود و نگاه‌شان به مسائل کشور نوعی نگاه سیاه و سفید محض است؛ شاید به همین دلیل هم عارف از تشکیلات آنها کنار گذاشته شد.

چرا چریک پیر به جای عار بر صندلی ریاست نشست؟

او با اشاره به مسئولیت بهزاد نبوی در سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی ادامه داد: معتقدم که این تشکیلات بیشتر یک حزب سیاسی است که در حال شکل‌گیری است و جایگزینی برای سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی. با توجه به اینکه سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی و حزب مشارکت منحل شده این یک ساختار جدید است که قاعدتا باید مجوز کمیسیون ماده ده احزاب را هم بگیرد.

اگرچه خود بهزاد نبودی در مصاحبه‌ای که در سال ۹۶ با روزنامه شرق داشت با اشاره به برخی تجربه‌های رادیکال اصلاح‌طلبان در گذشته  می‌گوید "به جرئت می‌گویم که حرکت رادیکال هیچ نتیجه عینی و ملموسی نداشته است. اما به نظر می‌رسد که صحبت‌های کنعانی مقدم مبنی بر رفتن اصلاح طلبان به سمت جریان تندرو و کنار گذاشتن افراد معتدل تری نظیر عارف چندان دور از واقعیت نباشد؛ حال باید دید که در نهایت نامزد نهایی این ائتلاف اصلاح طلبان چه کسی و با چه سبک عقایدی خواهد بود؛ اما آنچه که بر همگان عیان است این موضوع است که شاید اصلاحات از اعتدال عبور کرده و به سمت تندروی رفته است؛ تندروی‌ای که بعدها نتیجه آن را خواهیم دید.