تاکتیک انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون برای ظریف/ دوراهی جهانگیری یا لاریجانی/ توضیح وزارت کشور درباره دلایل انحلال یک تشکل/ چرا سعید محمد از قرارگاه خاتم الانبیاء رفت؟

سیاسی،   3991217129 ۶۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۷ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

تاکتیک انتخاباتی اصلاح‌طلبان و اعتدالیون برای ظریف/ دوراهی جهانگیری یا لاریجانی/ توضیح وزارت کشور درباره دلایل انحلال یک تشکل/ چرا سعید محمد از قرارگاه خاتم الانبیاء رفت؟

آخرین آمار کرونا در ایران

سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت بعد از ظهر یکشنبه هفدهم اسفند ۹۹ با اعلام اینکه از دیروز تا امروز، ۸ هزار و ۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند، گفت: مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۸۹ هزار و ۶۹۲ نفر رسید.

لاری گفت: متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۳ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان به ۶۰ هزار و ۶۸۷ نفر رسید.

بیشتر بخوانید:

آمار کرونا در ایران: جان باختن ۹۳ بیمار

سفر به کدام شهر‌ها در نوروز ۱۴۰۰ ممنوع است؟/ آخرین رنگ‌بندی کرونایی شهر‌ها

شناسایی ۳۴۴ بیمار مبتلا به ویروس انگلیسی در کشور

پیش‌بینی ادامه پیک خوزستان تا خردادماه

۲۴۴ فوتی کرونا در خوزستان در کمتر از یک ماه

***

سفر نوروزی به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع شد

حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور صبح امروز در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: هرکس می‌خواهد سفر برود باید پروتکل‌ها را بیش از همیشه رعایت کنند. سفر رفتن و شُل شدن پروتکل‌ها یعنی ورود به موج چهارم، و موج چهارم مشکلات زیادی درست می‌کند.

وی افزود: مصوب کردیم در عید سفر به شهرهای قرمز یا نارنجی ممنوع باشد و هیچ‌کس برای سفر به شهرهای قرمز و نارنجی برنامه‌ریزی نکند. هرکجا را وزارت بهداشت بگوید نارنجی یا قرمز است سفر ممنوع است.

***

واکنش وزارت امور خارجه به اظهارات اخیر محسن رضایی

اخیراً محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با روزنامه فایننشال تایمز لندن مصاحبه‌ای داشت که با واکنش‌های زیادی همراه شده است.

روابط عمومی وزارت امور خارجه در اطلاعیه‌ای با اشاره به اظهارات «محسن رضایی» دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در یک گفتگوی رسانه‌ای در خصوص عراق و سوریه، آورده است: آنچه گفته شده است دیدگاه شخصی مصاحبه شونده بوده و با نگاه جمهوری اسلامی ایران فاصله دارد و ایران در همه موارد و مقاطع بر اساس اصل برادری به کمک دولت‌های عراق و سوریه شتافت که جلوه بارز آن را در مبارزه با داعش می‌توان دید.

در این اطلاعیه آمده است: ایران با درک خطر تروریسم بر منطقه و بنا به درخواست دولت عراق و سوریه برای مبارزه با داعش حضور پیدا کرد.

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور؛ درباره صحبت‌های کاندیداهای احتمالی ریاست جمهوری نوشت:« کسانی که با انگیزه‌های انتخاباتی در حوزه سیاست خارجی حرف‌هایی میزنند توجه داشته باشند که تنها وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران است که از طرف نظام در زمینه سیاست خارجی صحبت می‌کند و نباید اعتبار سخنان وزیر امور خارجه در برابر کشور‌های خارجی مخدوش شود».

علی صوفی، عضو کابینه اصلاحات در گفت و گو با ایرنا درباره اظهارات اخیر محسن رضایی درباره لغو تحریم‌ها، گفت: در این رابطه دستگاه دیپلماسی ما فعال است و طبعا شورای عالی امنیت ملی و در راس همه مقام معظم رهبری نظرشان در این رابطه تعیین کننده است.  به هر حال مقام معظم رهبری به صراحت اعلام کردند اگر قرار است تحریم‌ها برداشته شود، یک ساعت هم نباید در آن تاخیر شود.

صوفی افزود: گویا محسن رضایی گفته که این موضوع باید به دولت بعد محول شود که باز این به مجمع مربوط نمی‌شود. خدا می‌داند که او چه بهره برداری می‌خواهد از این سخنان بکند.

بیشتر بخوانید:

اطلاعیه وزارت خارجه درباره اظهارات محسن رضایی

***

سردار هوشی سادات فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) سپاه شد

سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در حکمی سردار سرتیپ دوم پاسدار سید حسین هوشی سادات را به سمت فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) سپاه منصوب کرد.

 فرمانده کل سپاه همچنین با قدردانی از زحمات و تلاش‌های سردار سرتیپ دوم پاسدار دکتر سعید محمد طی دوره تصدی فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) وی را به عنوان مشاور فرمانده کل سپاه منصوب کرد.

در بخشی از متن استعفای سعید محمد خطاب به فرمانده کل سپاه آمده است« ضمن تشکر از حمایت‌های بی‌دریغ جنابعالی از اینجانب در پیشبرد ماموریت‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)، از آنجا که احتمال دارد به دلیل حضور اینجانب در فضای انتخاباتی شائبه‌هایی متوجه نهاد مقدس سپاه شود در راستای صیانت از سپاه و قرارگاه انقلابی- جهادی خاتم‌الانبیاء، از سمت خود استعفاء می‌دهم».

بیشتر بخوانید:

متن استعفانامه سعید محمد/ بخاطر حضور در فضای انتخاباتی استعفا می‌دهم

سردار هوشی‌سادات جایگزین سردار سعید محمد شد

***

وزارت کشور: جمعیت امام ‌علی (ع) به دلیل انحراف از اساسنامه و عدم تمکین به تذکرات منحل شد

زهرا عابدینی، معاون سازمان امور اجتماعی کشور در نشست خبری فرایند انحلال جمعیت امام علی(ع) با بیان اینکه جمعیت امام‌علی بر اساس اساسنامه خود، مقید شده بود در چارچوب سیره امام علی برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر و‌ بویژه کودکان و حمایت‌های اجتماعی در زمان بحران کشور عمل کند، اظهار داشت: تا قبل از سال ۹۸ که مجوز این جمعیت تمدید شد، گزارش‌های جسته و گریخته‌ای درباره فعالیت های خارج از اساسنامه این جمعیت می‌رسید اما کامل نبود و به همین دلیل نسبت به تمدید پروانه فعالیت تمدید و هیچ تصمیمی برای محدودسازی این جمعیت وجود نداشت.

عابدینی اولین انحراف جمعیت امام‌علی را فعالیت‌های سیاسی ازجمله صدور بیانیه در شرایط بحرانی کشور دانست و گفت: در این بیانیه‌ها افکار عمومی تحت تاثیر قرار می‌گرفت و این جمعیت با تشویش اذهان عمومی به سیاه‌نمایی وضع کشور می‌پرداخت و چهره غیرواقعی از جامعه ارائه می‌داد و حتی توهین‌هایی را متوجه اسطوره‌های ملی کشور می‌کرد.

وی، دومین تخلف جمعیت امام‌علی را عدم شفافیت مالی عنوان کرد و افزود: اگرچه در مواردی به صورت جسته و گریخته گزارش‌های مالی ارائه می‌شد اما نسبت به نحوه فعالیت در خارج از کشور و منابع مالی جذب شده از خارج از کشور، شفافیت وجود نداشت.

معاون سازمان امور اجتماعی کشور ادامه داد: فعالیت در موضوع مسایل دینی و ارزشی یکی دیگر از تخلفات جمعیت امام‌علی است که در قالب کلاس‌های «رهیافتی به درون» توسط رییس هیات امنای این جمعیت، یعنی شارمین میمندی‌نژاد انجام می‌شد.

بیشتر بخوانید:

وزارت کشور: جمعیت امام ‌علی (ع) به دلیل انحراف از اساسنامه و عدم تمکین به تذکرات منحل شد

***

محکومیت نازنین زاغری به پایان رسید
 
وکیل نازنین زاغری متهم ایرانی - بریتانیایی از پایان محکومیت و آزادی موکل خود خبر داد.

حجت کرمانی در گفت وگو با ایرنا در این باره افزود: امروز(یکشنبه) محکومیت پنج ساله خانم زاغری به پایان رسید و با توجه به اینکه از یک سال قبل با پابند در منزل بود و فقط می توانست تا شعاع ٣٠٠ متری منزل پدری خود در تهران تردد کند، امروز پابند وی باز شد. وی اظهار داشت: زمان رسیدگی به پرونده دوم موکلم به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام ۲۴ اسفند ماه در دادگاه انقلاب تعیین شده است.

***

احتمال حمایت اصلاح طلبان از آذری جهرمی

سید افضل موسوی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت وگو با ایسنا در واکنش به اخباری مبنی بر دیدار آذری جهرمی با برخی اصلاح طلبان در موضوع انتخابات و احتمال حمایت اصلاح طلبان از چنین فردی اظهار کرد: حمایت اصلاح طلبان از آذری جهرمی به این بستگی دارد که چه افرادی در انتخابات حضور دارند. یعنی باید در این زمینه مقایسه انجام داد. آذری جهرمی سابقه معاون وزیر و وزارت را دارد و با مسائل دولت آشناست. چنین فردی بهتر از کسی است که هیچ سابقه ای در هیات دولت ندارد و با مسائل اجرایی کشور بیگانه است.

وی ادامه داد: بنابراین به عنوان نظر شخصی می گویم اگر از آذری جهرمی قویتر نباشد، ممکن است اصلاح طلبان از او حمایت کنند. البته نظر رسمی را باید از آقای نبوی و خانم منصوری پرسید. موضع آنها این است که از کاندید اصلاح طلب حمایت کنند اما اگر کاندید اصلاح طلبی وجود نداشت، آنها چاره ای جز قبول خیرالموجودی ندارند. در انتخابات اگر بهترین گزینه وجود نداشت، باید فرد بهتر را انتخاب کرد و اگر بهتر نبود باید بد را انتخاب کرد که بدتر نیاید، آدم عاقل این کار را می کند.

***

شورای وحدت اصولگرایان و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب باید به وحدت برسند 

محمد ناظمی اردکانی، دبیرکل جامعه اسلامی مدیران در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: جامعه اسلامی مدیران درصدد است تا برای انتخابات ۱۴۰۰ رویکرد مستقلی را در پیش بگیرد؛ درصدد هستیم تا با جریان‌های سیاسی همسو نظیر شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و شورای وحدت اصولگرایان ائتلاف داشته باشیم و بعد از اینکه نامزد‌ها از شورای نگهبان عبور کنند از آن‌ها حمایت خواهیم کرد. بعد از انتخابات هم ما با نامزد پیروز در انتخابات راهبرد همکاری را در پیش خواهیم گرفت.

ناظمی اردکانی درباره احتمال وحدت میان اصولگرایان هم افزود: همه تلاش ما این است که شورای وحدت  و شورای ائتلاف در نهایت به وحدت رسیده و به یک شورا تبدیل شوند؛ البته احتمالا با تبدیل شدن این دو شورا به یک نهاد نام دیگری هم بر آن گذاشته خواهد شد. وجوه اجتماع و افتراغ به دست آمده و نشستی با رهبران این دو جریان برگزار خواهد شد که انشالله در آینده‌ای نزدیک این دو شورا با هم یکی خواهند شد. درصدد هستیم که ترکیب این دو شورا به گونه‌ای باشد که فصل مشترک قابل قبولی در آن وجود داشته باشد.

دبیرکل جامعه اسلامی مدیران در پاسخ به اینکه آیا این ایده که در نهایت این دو شورا به یک نهاد تبدیل شوند قطعی شده است؟ گفت: این موضوع در دست مطالعه است و رهبران هر دو جریان باهم نشست‌هایی دارند که طی آن در صدد هستند که به همگرایی کامل برسند.

***

روایت روزنامه اصلاح طلب از سناريويي پيچيده ‌برای حمايت از علي لاريجاني

روزنامه اعتماد نوشت: ... اينكه اگر رييسي بيايد اختلافات اصولگرايان سرآمده و همگي پشت او بسيج مي‌شوند البته گفته تازه‌اي نيست. همين‌طور اينكه اگر چنين نشود بايد منتظر رقابت درون‌گفتماني اصولگرايان آن‌هم در دور نهايي و اصلي رقابت‌هاي انتخاباتي باشيم. در عين حال اينكه گزينه شوراي ائتلاف اصولگرايان، محمدباقر قاليباف است هم حرف تازه‌اي نيست...

پيگيري‌های اعتماد از نزديكان علي لاريجاني از اين حكايت دارد كه او اگرچه هنوز به تصميم قطعي درباره انتخابات نرسيده اما ظاهرا در جمعي گفته كه «در صورت كانديداتوري آقاي اسحاق جهانگيري، وارد رقابت انتخابات رياست‌جمهوري نمي‌شود.»

اظهارنظري كه البته ازجانب منبعي موثق در اختيار «اعتماد» قرار گرفته اما فارغ از آن، به‌ لحاظ تحليلي نيز قابل ‌اثبات است. چه آنكه بارها مطرح شده كه لاريجاني تمايل دارد با حمايت اصولگرايان ميانه‌رو و طيفي از اصلاح‌طلبان وارد رقابت شود. طيفي كه به باور بسياري از ناظران، بيش از هر حزب و گروه اصلاح‌طلب در كارگزاران سازندگي قابل رديابي است؛ حال آنكه باتوجه به عضويت جهانگيري در اين تشكل سياسي در گذشته و اعلام حمايت رسمي كارگزاراني‌ها از جهانگيري، طبيعتا لاريجاني شانسي براي جلب حمايت آنان نخواهد داشت. 

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفتگو با فردا درباره ادعای روزنامه اعتماد که از قول لاریجانی مطرح کرده «اگر جهانگیری بیاید من نمی‌آیم» گفت: باید باهوش بود، روزنامه آقای حضرتی رویکرد و مشی اصلاح طلبانه دارند و احتمالا با درج این گزارش یک اقدام تاکتیکی به لحاظ سیاسی برای تخریب آقای لاریجانی انجام داده است.

وی گزارش روزنامه اعتماد را اقدامی سیاسی خواند و افزود: آقای لاریجانی اینقدر ناشی نیست که الان این را بگوید، اگر او در حساب و کتاب شخصی اش هم به این نکته رسیده باشد که با آمدن اسحاق جهانگیری یک سبد رأی بزرگ را از دست می دهد، من نمی توانم قبول کنم آقای لاریجانی الان این را بیان کند چون آقای لاریجانی در صحبت هایش اشراف به مکان و زمان دارد.

جعفرزاده حرکت روزنامه اعتماد را نوعی ناجوانمردی و بداخلاقی سیاسی خواند و ادامه داد: برخلاف برخی کاندیداها که این روزها روستاگردی می کنند، علی لاریجانی با سکوتش خیلی داشت اقتدار و جایگاه سیاسی اش را بالا می برد. در واقع این تدبیر آقای لاریجانی داشت نشان می داد که هوش سیاسی بالایی دارد. الان پخش شدن چنین مطلبی از زبان او بازی دوسر باخت برای آقای لاریجانی است.

بیشتر بخوانید:

علی لاریجانی: جهانگیری کاندیدا شود، نمی‌آیم

علی مطهری: کاندیدای پوششی لاریجانی نیستم

***

 احمدی نژاد حتما در ۱۴۰۰ ردصلاحیت می شود

خبرآنلاین نوشت: یاران غار احمدی نژاد یکی بعد از دیگری از اطرافش پراکنده می شوند. همان ها که تا همین چند هفته پیش در کنارش بودند حالا شمشیر را برای او از رو بسته و معتقدند او مسیر تندی را در پیش گرفته است.

در جدیدترین مورد عبدالرضا داوری که تحرکات رسانه ای رئیس جمهور سابق را مدیریت می کرد به اظهارنظر علیه او پرداخته است. او حتی احمدی نژاد را با مسعود رجوی و بنی صدر هم مقایسه می کند.

او در گفتگویی با اعتمادآنلاین درباره این اختلافات گفت: مهم‌ترین اختلاف نظر بنده با آقای احمدی‌نژاد که از ماه‌ها پیش در جلسات خصوصی یا کاری مطرح می‌شد شیوه سیاست‌ورزی ایشان است. ایشان قصد کاندیداتوری و بازگشت به قدرت را دارند. در سال ۹۲ تلاش کردند مهندس مشایی را جایگزین خودشان کنند و سال ۹۶ خودشان کاندیدا شدند. به هر حال آقای احمدی‌نژاد از یکسو تمایل دارد که دولت‌های نهم و دهم را بازتولید کند اما از سوی دیگر بازگشت به رأس دولت بدون نوعی همگرایی با مجموعه حاکمیت و رفع سوءتفاهم یا رسیدن به تفاهمی کلی بر سر اداره کشور بین آقای احمدی‌نژاد و نهادهای حاکم، ممکن نیست اما تلقی احمدی‌نژاد این است که به صرف اقبال عمومی می‌تواند حاکمیت را وادار کند که تصمیمش را در قبال موضوع تایید صلاحیتش تغییر دهد.

***

انتقاد عطریانفر به «دوستان اصلاح طلب» درباره اختیارات ریاست جمهوری

محمد عطریانفر، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی مصاحبه ای با روزنامه ايران داشته که در ادامه بخش هایی از آن آمده است:

-اگرچه من نظریه بعضی دوستان اصلاح‌طلبی را که می‌گویند اختیارات ریاست جمهوری اندک است ؛ قبول ندارم. ریاست جمهوری چه از 100 واحد یک واحد اختیار داشته باشد و چه 90 واحد به هر حال براساس قانون اساسی یکی از پازل‌های منظومه قدرت سیاسی در ایران است و واجد اختیاراتی است. بله تمام اختیارات متعلق به او نیست. اما هر مقدار اختیار که دارد اختیار قانونی او است. دوستان اصلاح‌طلب بهتر است به‌جای اینکه روی این نکته تأکید کنند تأکیدشان بر این باشد که نظام سیاسی ایران حقوق قانونی ریاست جمهوری را به رسمیت بشناسد و این حق قانونی را تضییع نکنند. این مهم است که نهاد اجرایی کشور که باید پاسخگوی معیشت و امنیت جامعه و آینده مردم باشد بتواند در این راه از اختیاراتش استفاده کند و مواجه با دخالت‌های ناصواب نباشد. 

-امروز وقتی آقای محمدباقر قالیباف را به‌عنوان یک نیروی برجسته در رأس مجلس قرار داده‌اند، کسی که سابقه قابل دفاعی هم در جنگ داشته اما نمی‌تواند چنان که باید از حیثیت پارلمان صیانت و حفاظت کند. زیرا نمی‌داند پارلمان باید چگونه مدیریت شود... ولی به خاطر ناتوانی‌ها و عملکرد غیر حرفه‌ای ریاست سال دوم اش هم در مخاطره است. ما بیش از آنکه نگران آقای قالیباف باشیم به‌عنوان رئیس پارلمان واقعاً باید نگران پارلمان باشیم. 

- در گام اول باید به سمت کسی برویم که از میان نیروهای درون جبهه دوم خرداد برآمده است و این سه شاخصه اعتماد‌سازی با رهبری، اجماع‌سازی با نخبگان سیاسی و همراه‌سازی مردم را دارد. هر کس با داشتن این سه شاخصه رأی بالاتری بیاورد مورد حمایت جبهه دوم خرداد خواهد بود.

***

بهره برداری اصلاح‌طلبان و اعتدالیون از ظریف
صبح نو نوشت: مدت‌هاست بحث بر سر آمدن یا نیامدن محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه به عرصه انتخابات 1400 به عنوان نامزد اصلی اصلاح‌طلبان، بر سر زبان‌هاست. با وجود اینکه ظریف بارها و با توجیهات مختلف از جمله اینکه اشرافی به مدیریت داخلی ندارد، نامزدی ریاست‌‌جمهوری را رد کرده، لیکن اصلاح‌طلبان قصد عبور از او را ندارند و هر طور شده است، می‌خواهند پای او را به آوردگاه 28 خرداد باز کنند. این اصرار و ابرام از سوی اصلاح‌طلبان برای نامزدی ظریف، بیش از آنکه رنگ حسن‌نیت داشته باشد و معطوف به خیر عام باشد، ناظر بر بهره‌برداری از سال‌ها اعمال پروپاگاندای مثبت حول شخصیت وزیر امور خارجه و اسطوره‌سازی از او در ذهن جامعه است.

اصلاح‌طلبان در هیچ‌چیز هنر نداشته باشند؛ در اسطوره‌‌‌سازی از چهره‌ها خبرگی بلامعارضی دارند. مذاکرات با غرب و محصول آن یعنی برجام باعث شد تا بهانه برای فرازمانی نشان‌دادن شخصیت وزیر امور خارجه و اتصاف او به مصدق زمان، به دست اصلاح‌طلبان بیفتد. حالا و در آستانه انتخابات ریاست‌‌جمهوری، گویا فرصت درو‌کردن از کاشته‌‌‌های پیشین، فرارسیده است. بر همین اساس نیز قرار است وزیر امور خارجه بنا بر طرح انتخاباتی اصلاح‌طلبان، در کسوت زینت‌المجالس کمپین‌‌‌های انتخاباتی نامزد اصلی اصلاحات حاضر شود تا بلکه از قبل اسطوره‌نمایی او، سبد رای نامزد اصلی پر و پیمان شود.

با این حال، نامزد اصلی جریان اصلاحات که ظریف قرار است پا به پای او در خرداد 1400، شهرهای ایران را برای تبلیغات گز کند، کیست؟ در میان همه گزینه‌‌‌های مطرح، محتمل‌‌ترین گزینه، علی لاریجانی است. او فعلا به بهانه اینکه سابقه اصول‌گرایی دارد، در صدر اخبار اصلاح‌طلبان جایی ندارد اما مناسبات دارد جوری پیش می‌رود که به نظر می‌رسد علی لاریجانی با فشار نیروهای عمل‌گرا، مشخصا حزب کارگزاران سازندگی، نامزد اصلی اصلاح‌طلبان  باشد. 

بیشتر بخوانید:

پزشکیان: ظریف بیاید، احتمال اینکه قالیباف یا رئیسی برنده نشوند، وجود دارد

کواکبیان: ظریف شاید نامزد اصلاح‌طلبان باشد ولی لاریجانی خیر