مهاجرت تحصیلی به آلمان و ایتالیا

گزارش بازرگانی،   3991217074

 

امروزه دانشجویان زیادی از سراسر دنیا تمایل دارند در کشورهای خارجی تحصیل کنند؛ زیرا از این طریق علاوه‌بر ورود به دانشگاه­های معتبر و باکیفیت از فرصت­های شغلی موجود حین و بعد از تحصیل می‌توانند استفاده کنند. همانطور که می­دانید، این راه سختی­های فراوانی در پی دارد؛ اما کسب اطلاعاتی دربارۀ آشنایی با شرایط و هزینۀ تحصیل و چگونگی یافتن شغل در کشور مقصد، کمک بسزایی در آسان‌شدن این مسیر خواهد کرد. در این مقاله اطلاعات بیشتری دربارۀ شرایط مهاجرت تحصیلی به کشورهای آلمان و ایتالیا بیان خواهیم کرد؛ پس با ما همراه باشید.

مهاجرت تحصیلی به آلمان

وجود دانشگاه‌های معتبر در آلمان و فراهم‌آوردن امکان تحصیل رایگان، فرصتی طلایی در اختیار دانشجویان بین‌المللی قرار می‌دهد. افزون‌براین حضور دانشگاه‌های آلمانی در میان دانشگاه‌های برتر دنیا این کشور را به یکی از قطب‌های مهم علم و دانش جهان تبدیل کرده است.

علاوه‌بر تحصیل رایگان، امکان کار کردن حین تحصیل بر محبوبیت این کشور افزوده است. به­طورکلی، حدود دوسوم از تمام دانشجویان برای تأمین هزینه‌های زندگی‌شان در آلمان، مشغول به‌کار هستند. ناگفته نماند دانشجویان غیراروپایی برای کار حین تحصیل به داشتن اجازۀ کار (work permit) نیاز دارند و درصورت دریافت آن، سالانه ۱۹۰ روز کامل (تمام‌وقت) یا ۲۴۰ روز (پاره‌وقت) می‌توانند کار کنند. هرچند دانشجویان غیراروپایی اجازه ندارند به‌طور مستقل کار کنند یا کسب‌وکار شخصی‌شان را راه بیندازند. امّا، موقعیت‌های شغلی زیادی برای‌شان وجود دارد و بابت پیدا کردن شغل نگرانی چندانی نخواهند داشت.

گفتنی است توافق‌نامه‌هایی بین دانشگاه‌های علمی ـ کاربردی آلمان و شرکت‌های بزرگ وجود دارد تا دانشجویان بتوانند برای کارآموزی و استخدام بتوانند از آن‌ها استفاده کنند. دوره‌های کارآموزی همیشه با حقوق همراه نیستند؛ امّا در یافتن موقعیت شغلی مناسب پس از دریافت مدرک به دانشجویان کمک خواهند کرد. همچنین طبق قانون کشور آلمان، دانشجویان بین‌المللی پس از فارغ‌التحصیلی، حداکثر هجدهماه فرصت دارند در آلمان بمانند و به‌دنبال کار مناسب بگردند.

همان‌طور که می­دانید، دانشجویان برای تحصیل در مقاطع و رشته­های مختلف دانشگاه‌های آلمان مدارک گوناگونی باید ارائه دهند و شرایط موردنیاز برای دریافت پذیرش را داشته باشند. برای اطلاع از شرایط و مدارک موردنیاز، به وبگاه رسمی دانشگاه مدنظرتان باید مراجعه کنید؛ بااین‌حال برخی مدارک عمومی برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری عبارت­اند از: ترجمۀ سوابق تحصیلی، تمکن مالی، رزومۀ تحصیلی و انگیزه‌نامۀ تحصیلی. متقاضیان برای تحصیل در مقطع کارشناسی معمولاً در کالج و کلاس‌های آمادگی پیش از ورود به دانشگاه باید شرکت کنند.

مهاجرت تحصیلی به ایتالیا

مهم­ترین مزیت ایتالیا برای دانشجویان، تحصیل رایگان در دانشگاه­های این کشور است که در رتبه‌بندی‌های مختلف جهانی از نظر آموزشی در سطح بالایی قرار دارند. بااینکه متوسط شهریۀ سالانه در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های دولتی ایتالیا بین هشتصد تا چهارهزار یوروست، بورسیه‌های تحصیلی گوناگون امکان تحصیل رایگان در ایتالیا را فراهم کرده‌اند. مهم­ترین بورسیۀ تحصیلی در ایتالیا بورسیۀ دولتی و بورسیۀ استانی است که برای دریافت آن، دانشجویان مسیر دشواری پیش رو نخواهند داشت. گفتنی است برای دریافت بورسیۀ استانی، میزان درآمد خانواده و وضعیت اقتصادی دانشجویان بررسی می‌شود و آنان مدارکی به دانشگاه باید ارائه دهند تا ثابت کند از پس پوشش هزینه‌های تحصیل و زندگی‌شان برنمی‌آیند. نکتۀ مهم این است که اکثر دانشجویان ایرانی موفق خواهند شد این بورسیه را دریافت کنند. بورسیۀ استانی علاوه‌بر پوشش شهریۀ دانشگاه، کمک‌هزینۀ تحصیلی بین 3،000 تا 5،200 یورویی در سال را نیز شامل می‌شود. همانطورکه گفتیم، دانشجویان صرفاً براساس درآمد و دارایی خانواده‌شان ارزیابی می‌شوند و مقطع و رشتۀ تحصیلی، امتیاز ویژه‌ای محسوب نمی‌شود.

نکتۀ دیگری که باید دربارۀ تحصیل در ایتالیا درنظر گرفت این است که دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه بولونیا، دانشگاه اوربینو، دانشگاه تورین، دانشگاه پلی‌تکنیک تورین، دانشگاه میلان، دانشگاه ساپینزای رم و دانشگاه پاویا دوره‌های متعددی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری به زبان انگلیسی برگزار می‌کنند؛ بنابراین، دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل به یادگیری زبان ایتالیایی نیازی ندارند.

دانشگاه‌های ایتالیا و سفارت این کشور در ایران درقبال سن متقاضیان چندان سخت‌گیر نیستند. امّا هرچه سن متقاضیان کمتر باشد، بخت‌شان او برای دریافت ویزا بیشتر خواهد بود. البته دانشجویان بسیاری هم بوده‌اند که باوجود داشتن سن زیاد موفق شده‌اند ویزای تحصیلی این کشور را دریافت کنند. خبر خوشحال‌کننده برای متقاضیان تحصیل در مقطع دکتری این است که ایتالیا برای این مقطع محدودیت سنی درنظر نگرفته و رزومۀ تحصیلی و سوابق کاری و شرایط هر فرد جداگانه بررسی می‌شود

به‌طورکلی، مهاجرت تحصیلی به ایتالیا گزینۀ مناسبی برای دانشجویان است؛ زیرا با تحصیل در این کشور علاوه‌بر بهره‌بردن از بورسیۀ استانی و کمک‌هزینۀ تحصیلی، تجربۀ شگفت‌انگیز و تکرارنشدنی تحصیل در دانشگاه‌های تاریخی ایتالیا را به‌دست خواهند آورد.

اعزام دانشجو به ایتالیا

علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه­های خارج از کشور با ابهام‌ها و پرسش‌های متعددی مواجه می­شوند؛ بنابراین، داشتن راهنما در این مسیر اهمیت خواهد داشت. مجموعۀ سیم آخر با داشتن مشاوران باتجربه در این راه کمک شایانی به متقاضیان می­کند. این مجموعه که از سال 1382 کارش خود را در زمینۀ آموزش آغاز کرده است، تجربۀ سال­ها مشاوره برای تحصیل در دانشگاه­های داخل کشور را دارد و اکنون نیز در حوزۀ اعزام دانشجو به کشورهای اروپایی و کانادا فعالیت می‌کند.