با اعصاب مردم بازی نكنيد!

محمدكاظم انبارلويی،   3991216134 ۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار
با اعصاب مردم بازی نكنيد!

چندي پيش رئيس جمهور محترم در جمع اعضاي هيئت دولت گفته بودند : «ما حق نداريم با استفاده از تريبون خود با اعصاب مردم بازي كنيم» اين حرف درستي است. چون هر شهروند ايراني كه امروز به بازار مي رود به‌ويژه براي خريد شب عيد، به اندازه كافي اعصابش به هم ريخته است.
اما رئيس جمهور محترم همين توصيه اخلاقي را رعايت نكرد و در جلسه چهارشنبه گذشته هيئت دولت مطالبي را فرمودند كه ربط مستقيم با اعصاب مردم دارد.

ايشان فرمودند: «امروز هم اقتصاد ما بهتر مي چرخد و هم سانتريفيوژها» آيا واقعا چرخ اقتصاد ما با تورم بالاي 50 درصد بهتر مي چرخد؟

آیا قدرت خريد مردم در حال حاضر به يك ششم سال 92 مي رسد و مردم اين را به درستي در كف بازار و كف جيب خود احساس مي كنند، چرخ اقتصاد ما خوب مي چرخد؟ آيا با 5 نرخي شدن ارز كه محلي براي رانت‌هاي عجيب و غريب عده‌اي غارتگر بيت‌المال شده، چرخ اقتصاد خوب مي چرخد؟

آیا خط فقر كه در سال 1392 دو ميليون تومان بود امروز به 10 ميليون تومان رسيده، چرخ اقتصاد خوب مي‌چرخد؟ خود ايشان در ايام تبليغات انتخابات فرموده بودند: «ملاك در تورم جيب مردم است»آیا امروز كه مردم بر طبل مطالبات معيشتي خود مي كوبند و ارزيابي درستي از جيب خود دارند و به خوبي آن را حس مي كنند؟ چرخ اقتصاد خوب مي چرخد؟ مردم اين همه خسارت به اقتصاد را از برجام بي فرجام مي دانند.برجامي كه دستاورد آن به قرائت بالاترين مقامات سياسي، اقتصادي دولت تقريبا هيچ بوده است.

همين بازي با اعصاب مردم را معاون اول محترم رئيس جمهور مرتكب شدند . چندي پيش گفتند:«در هيچ دولتي به اندازه دولت تدبير و اميد در كشور پيشرفت نداشته‌ايم.» اين طور شوخي كردن با اعصاب مردم درست نيست! كسي كه در ايام تبليغات انتخابات رياست جمهوري با جمله مشهور «مردم عزيز آيا يادتان هست» يك سري اعداد و ارقام را در نقد عملكرد اقتصادي دولت گذشته مطرح كرد كه اگر امروز اعداد و ارقام ركورد اقتصادي دولت را جلوي او بگذاريم ، با موجي از خنده و استهزاء روبه‌رو مي شويم.

رئيس جمهور محترم مي گويد: «چرخ سانتريفيوژها مي چرخد» اين چرخ با مصوبه مجلس تحت عنوان «اقدام راهبردي براي رفع تحريم ها و صيانت از منافع ملي» چرخيد كه در همان روز تصويب با واكنش منفي رئيس جمهور محترم روبه‌رو شد. اين چرخ‌ها با مواضع صريح رهبري مربوط به حرف آخر نظام در مقابله با بدعهدي‌هاي آمريكا دارد مي‌چرخد. قرار بود در اين باره «تك‌صدايي» باشد. اما با مقاومت برخي در دولت به «دوصدايي» مواجه شد. لذا رهبري به دولت و مجلس توصيه كردند كه دراين‌باره اختلاف را كنار بگذارند و مصوبه مجلس دقيق اجرا شود . ضمن اين كه نبايد حافظه تاريخي مردم را ناديده بگيريم و هزينه فرصت از دست رفته در صنعت هسته‌اي و امتيازات نقدي كه به دشمن داديم را پنهان كنيم.

رئيس جمهور محترم در اين موضع‌گيري فرمودند: «لحن دولت جديد آمريكا تغيير كرده است». اين در حالي است كه مواضع و لحن مقامات جديد آمريكا در كاخ سفيد و پنتاگون و وزارت خارجه هيچ تغييري نكرده است و همچنان بر طبل تحريم ها مي‌كوبند. حاضر نيستند به هيچ يك از تعهدات خود عمل كنند.

همين ديروز بايدن وضعيت اضطراري ملي در قبال ايران كه پس از پيروزي انقلاب توسط جيمي كارتر به اجرا گذاشته شد را تمديد كرد.وي طي سخناني همزمان با اين تمديد گفته است:« به نظر من لازم است تحريم‌هاي جامع وضع شده، همچنان پايدار بماند!» آیا اين ديدگاه‌هاي تجاوزكارانه نشانه آن است كه لحن آمريكا تغيير پيدا كرده است؟!

هركس كه درست مواضع دولت جديد آمريكا را پيگيري و رصد كند مي‌فهمد كه آن‌ها با غلاف خالي از شمشير ما را تهديد نظامي مي كنند و مي گويند، توقف كامل برنامه هسته‌اي ايران نياز به برجام جديد دارد و در رويكرد جديد به قطع نفوذ ايران در منطقه، توقف آزمايشات موشكي بالستيك و حتي مذاكرات در مورد حقوق بشر در ايران مي انديشند و حاضر نيستند يك قدم از اين ادعاهاي مسخره را از دستور كار خارج كنند.

بايدن در دولت اوباما واضع تئوري سه كشور شيعه و سني و كرد در عراق است و دارد اين تئوري را در دولت خود دنبال مي كند. حمله به سوريه و عراق در مرز بوكمال اين پيام را دارد كه دولت بايد اين پيام ها را درك كند. آيا پيام اين تحركات آن است، تغييري در لحن و مواضع تجاوزكارانه آمريكا وجود دارد؟ اگر انسان يك هوشمندي سياسي داشته باشد مي فهمد لحن بايدن در حرف و عمل همان لحن ترامپ نگون‌بخت است.

آقاي رئيس جمهور در موردFATF هم مطالبي فرمودند كه قبلا كارشناسان فني به او پاسخ دادند و او به هيچ يك از اين پاسخ‌ها اشاره نكردند و ادعاي گذشته خود را تكرار كردند.

يك بحث كليدي و مهم كه هم دولت و مجلس و هم مجمع تشخیص مصلحت روي آن توافق دارند اين است كه با پذيرش FATF هيچ اتفاقي در اعمال تحريم هاي بانكي از سوي آمريكا و اروپا نمي افتد. پس اصرار به پيوستن آن براي چيست؟ آیا رئيس جمهور مي خواهد همين تدابيري كه براي دور زدن تحريم ها صورت مي گيرد از طريق پيوستن به اين پيمان متوقف شود! و آمريكا تحريم ها را هوشمندتر كند؟