DDNS چیست؛ نحوه عملکرد و مزایای آن

گزارش بازرگانی،   3991214041

در این مقاله سعی بر آن شده تا توضیح دهیم DDNS چیست؟ DDNS که معمولاً با نام Dynamic DNS شناخته می‌شود، روشی خودکار برای به روز سازی سرور نام (Name server) است. به طور ساده برای اینکه بدانید DDNS چیست، می‌توان گفت DDNS می‌تواند رکوردهای DNS را به صورت پویا و بدون نیاز به تعامل انسانی به روز کند. DDNS مخصوصا برای به روزرسانی سوابق A و AAAA، هنگامی‌که شرکت میزبانی وب آدرس IP خود را تغییر داده باشد بسیار مفید است. در این مقاله به شما خواهیم گفت  DDNSیا DNS  پویا چیست و در ادامه با مزیت‌های آن آشنا خواهیم شد.

پس از خرید دامنه بین‌المللی و سرور مورد نظر از شرکت‌های هاستینگ، یا پس از ثبت دامنه IR، شما می‌خواهید خدمات خاصی مثل گواهینامه SSL را به کارمندان یا کاربران خود ارائه دهید و در این‌صورت IP خاصی به شما اختصاص داده می‌شود که ممکن است در آینده بنا به هر دلیل تغییر کند. برای درک بهتر مفهوم DDNS، این وضعیت را تصور کنید.  جهت این کار معمولا از یك ISP معمولی (ارائه دهنده خدمات اینترنت) با استاندارد در سطح مصرف كننده استفاده می‌كنید. لذا شما آدرس IP موقت دریافت می‌کنید که معمولا پس از مدتی به طور خودکار تغییر کند. برای ارائه خدمات به کاربران خود در این حالت، ۳ انتخاب دارید:

  • تهیه یک آدرس IP ثابت که هزینه آن می‌تواند نسبتا گران باشد.
  • پس از هربار تغییر آدرس IP، آن را به صورت دستی تغییر دهید.
  • آدرس‌های IP را با استفاده از DNS یا DDNS پویا به صورت خودکار به روز نمایید.

 DNS چیست؟

Domain Name System  مانند دفترچه تلفن اینترنتی است. بدین معنا که همان‌طور که می‌دانید انسان‌ها از طریق نام دامنه مانند Domain.com به اطلاعات آنلاین دسترسی پیدا می‌کنند. از طرفی مرورگرهای وب از طریق آدرس‌های پروتکل اینترنت (IP)  با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. جهت سادگی DNS نام دامنه را به آدرس IP ترجمه می‌کند تا مرورگرها بتوانند منابع اینترنت را به راحتی بارگیری کنند.

در واقع هر دستگاه متصل به اینترنت دارای یک آدرس IP مانند 192.168.1.1 می‌باشد که منحصر به فرد است و ماشین‌های دیگر برای یافتن دستگاه مورد نظر از آن استفاده می‌کنند. سرورهای DNS باعث می‌شود نیازی نباشد تا انسان‌ها این IP‌ها را به خاطر بسپارند.

DDNS یا DNS پویا چیست؟

تصور کنید می‌خواهیم یک سرور برای میزبانی وب‌سایت یا دسترسی به دوربین مداربسته اجرا کنیم، به طوری که از هر مکان اینترنت در دسترس باشد و آدرس IP عمومی‌ثابتی نیز نداریم. بدین معنا که یک آدرس پویا داریم که توسط سرور DHCP ارائه می‌شود (سرویس ADSL مثال خوبی برای چنین گزینه ای است) در این سناریو ما باید از سرویس DDNS یا سیستم نام دامنه پویا استفاده کنیم.

Dynamic DNS با تغییر آدرس IP، رکوردهای DNS را به طور خودکار به‌روزرسانی میکند. Dynamic DNS در شبکه‌های بزرگی که میزبان سرویس‌های داخلی هستند و از سرورهای داخلی DNS و DHCP خود استفاده می‌کنند، به طور گسترده استفاده می‌شود.

  DDNS  چگونه کار خواهد کرد؟

به طور ساده میتوان گفت DDNS به روش زیر کار می‌کند:

سرویس گیرنده DDNS آدرس IP را برای تغییرات کنترل می‌کند. بدین‌صورت که هنگامی‌که آدرس تغییر می‌کند (که در صورت داشتن آدرس IP پویا این تغییر را قطعا خواهد داشت)، سرویس DDNS  یا Dynamic DNS  آدرس IP جدید شما را اتوماتیک به‌روز می‌کند.

بیایید به همان مثال قبل برگردیم، شما یک سرور دارید که به اینترنت متصل هست و می‌خواهید سرویس آن را به اشتراک بگذارید. این سرور به شبکه داخلی متصل می‌شود و از طریق روتر NAT  (ترجمه آدرس شبکه) با اینترنت ارتباط برقرار می‌کند. روتر NAT، آدرس IP داخلی را از طریق DHCP به سرور ارائه می‌دهد. لذا برای در دسترس قرار دادن آن IP در خارج شبکه، باید انتقال پورت را انجام دهیم و از طریق آن Port خارجی Portex) ) و آدرس IP خارجی (IPex) دریافت کنیم. اکنون سرویسی که می‌خواهید به اشتراک بگذارید با IPex و Portex قابل مشاهده است و افراد می‌توانند از طریق اینترنت از آن استفاده کنند. در این سناریو زمانی که IP تغییر کند، می‌توان با استفاده از DNS پویا، به راحتی آدرس جدید را جایگزین نمود.

 تفاوت DNS و  DDNS

هر دوی DNS و DDNS مجموعه ای از پروتکل‌ها هستند که از TCP / IP تشکیل شده‌اند. DNS مخفف Domain Name System و DDNS مخفف Dynamic Domain Name System است.

DNS ثابت به این معنی که برای یک دامنه خاص ثابت می‌ماند. بنابراین در DNS آدرس IP مرتبط با آن ثابت می‌باشد. اگر یک IP داینامیک دارید، یعنی مرتباً آدرس IP تغییر می‌کند، از Dynamic DNS به منظور جلوگیری از این وضعیت استفاده می‌شود.

 مزایای DDNS

DDNS می‌تواند برای افرادی که می‌خواهند از وب‌سایت خود، دسترسی به دوربین‌های مدار بسته، VPN، برنامه یا سرور بازی از رایانه خانگی خود باشند بسیار مفید باشد. این گزینه ارزان‌تر از داشتن یک IP عمومی‌ثابت است و با تنظیم DDNS، هر زمان IP دستی تغییر می‌کند، نیاز به‌بروزرسانی تمام سوابق خود به صورت دستی نمی‌باشد.

همانطور که می‌بینید DDNS یک راه حل بسیار مناسب و دارای مزایای مختلفی است، اما اصلی‌ترین آنها موارد زیر است:

 قابلیت دسترسی

شما بدون نگرانی قادر خواهید بود به راحتی به وب‌سایت یا سرور خود دسترسی پیدا کنید. در صورتیکه IP تغییر کند، فعالیت شما را متوقف نخواهد کرد. تغییرات IP بطور خودکار انجام شده و نیازی نیست شما نگران این تغییرات در شبکه خود باشید.

 نیروی متخصص

با استفاده از DDNS، شما به مدیر شبکه‌ای نیاز ندارید که تنظیمات شما را بررسی و پیکربندی کند. این کار بصورت اتوماتیک انجام شده و باعث می‌شود در وقت و هزینه شما صرفه‌جویی شود. همچنین نیاز به استخدام نیروی متخصص در این زمینه کاهش می‌یاید.

 اقتصادی

 DDNS از لحاظ اقتصادی به صرفه‌تر و ارزان‌تر می‌باشد. همچنین در صورت داشتن آدرس‌های زیاد، مشکل تعارض آدرس IP نخواهید داشت و می‌توانید از آنها به طور همزمان استفاده کنید بدون اینکه نیاز باشد تا به صورت دستی تغییرات را اعمال نمایید.

 DNS  پویا مناسب چه کسب‌‌وکارهایی است؟

به طور خلاصه، DDNS به عنوان یک فناوری است در طی ۱۰ سال تغییر چندانی نکرده است و دلیل اصلی این فناوری و دلیل ضرورت آن تقریباً یکسان باقی مانده است. به همین دلیل است که تیم فناوری DDNS را یک سرویس بسیار ارزشمند و ضروری می‌دانند. Dynamic DNS  در صورت نیاز به دسترسی به خدمات شبکه داخلی از طریق اینترنت بسیار مفید است.

 کلام آخر

مزایای بسیار دیگری نیز وجود دارد و شما احتمالاً نیاز دارید که بدانید چگونه می‌توانید از DDNS استفاده کنید. خوشبختانه تغییر کاربری نسبتاً آسان است. شما می‌توانید سرویس رایگان DDNS را از ClouDNS دریافت کنید. همچنین می‌توانید از متخصین وب‌رمز در این زمینه مشاوره و راهنمایی خواسته و ما تمام برنامه‌های خود را از جمله برنامه کاملا رایگان آن را نیز ارائه می‌دهیم.