برجام با هدف مهار قدرت ایران عملیاتی شد

سیاسی،   3991213119

کارشناس مسائل بین الملل گفت: برجام با هدف مهار قدرت جمهوری اسلامی ایران عملیاتی شد

برجام با هدف مهار قدرت ایران عملیاتی شد

ابوذر گوهری مقدم کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با برنامه «بحث روز» رادیو ایران در خصوص استراتژی آمریکا در قبال ایران اظهار داشت: استراتژی که آمریکایی ها در دوره ترامپ اتخاذ کردند و در دوره بایدن نیز همچنان ادامه دارد کاملا براساس یک برنامه ریزی و سناریوی مشخص است. شاید در ظاهر اینگونه به نظر برسد که نوعی آشفتگی و سرگردانی در سیاست های ایالات متحده آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران وجود دارد اما به نظر من اتفاقا این مسئله کاملا برعکس است.

آمریکایی ها در راهبرد کلان خود به دنبال تغییر نظام در ایران هستند و به دلیل اینکه به هیچ عنوان نمی توانند به این هدف خود برسند تلاش می کنند تا از طریق تحریم و فشار، رفتار جمهوری اسلامی ایران را تحت تاثیر قرار دهند و قدرت منطقه ای ما را مهار کنند.
وی با اشاره به بدعهدی و خروج آمریکا  از برجام گفت: برجام با هدف مهار قدرت ایران عملیاتی شد و نخستین بدعهدی برجامی در همان دولت اوباما اتفاق افتاد و سپس در دولت ترامپ این بدعهدی و پیمان شکنی تکمیل شد و آمریکایی ها به صورت رسمی از توافق هسته ای خارج شدند.
گوهری مقدم ادامه داد: دولت آمریکا همواره مذاکره را ابزاری برای کنترل رفتار ایران می داند و مذاکره به خودی خود برای آنها تبدیل به راهبرد شده است و آمریکایی ها به دنبال این هستند که علاوه بر مذاکره بر سر توافق جدید هسته ای، با ایران بر سر قدرت موشکی و منطقه ای اش نیز مذاکره کنند.

کارشناس مسائل بین الملل افزود: بایدن در زمان تبلیغات انتخاباتی مدعی شده بود که به محض رسیدن به قدرت به سرعت به برجام بازمی گردد اما پس از روی کار آمدن تمام مقامات سیاسی دولتش بازگشت آمریکا به برجام را مشروط ، پیچیده و زمان بر می دانند و در حقیقت می توان گفت که تقریبا همان سیاست ترامپ در دوره بایدن در حال اجراست.

وی در مورد اینکه در شرایط فعلی نگاه ایران به مسئله مذاکره چگونه باید باشد گفت: ایران نباید به مذاکره به عنوان مسئله ای راهبردی نگاه کند و نمی بایست اشتیاقی در مسئولان سیاست خارجی کشور برای انجام مذاکره وجود داشته باشد. آنچه که باید سرلوحه کار مسئولان باشد این است که نتیجه هر گونه مذاکره احتمالی باید رفع کامل تحریم ها باشد و خنثی سازی حربه های دشمنان باید در دستور کار جدی آنها قرار بگیرد. آمریکایی ها با تحریم های ظالمانه خود خسارات زیادی به ایران وارد کردند و نه تنها باید در مقام عمل تحریم ها را بردارند بلکه باید جبران خسارت کنند.
گوهری مقدم در پایان تصریح کرد: اگر سیاست مقاومت فعال در تمام ابعاد و به بهترین شکل ممکن اجرایی شود به طور حتم نتیجه جدی برای ایران به دنبال خواهد داشت و طرف غربی مجبور به رفع تحریم ها خواهد شد اما در صورتی که با سیاست وادادگی به مصاف طرف غربی برویم نتیجه مطلوبی نخواهیم گرفت.


بایدن دو استراتژی اساسی را در قبال ایران دنبال می کند

مسعود براتی کارشناس مسائل بین الملل که میهمان دیگر برنامه بود در خصوص نگاه دولت به عرصه سیاست خارجی اظهار داشت: از سال 92 به دلیل ریل گذاری اشتباه دولت در عرصه سیاست خارجی، ایران از تامین منافع ملی تا حدی دور شد و رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار با اعضای مجلس خبرگان به این نکته مهم اشاره کردند که وقتی به توصیه های صریح قرآن کریم به خوبی عمل نشود طبیعتا نتیجه اش را می بینیم. امروز به لحاظ دیپلماسی در شرایط سختی قرار داریم اما اگر از اشتباهات گذشته درس بگیریم می توانیم شرایط را به نفع خود تغییر دهیم.

وی با اشاره به استراتژی دولت بایدن در قبال ایران تصریح کرد: در حال حاضر تیم سیاست خارجی بایدن دو استراتژی اساسی را در قبال ایران دنبال می کنند اولا قصد دارند تا با خریدن وقت و گذراندن زمان تحریم های ظالمانه را از دید خودشان به ثمر برسانند و ثانیا می خواهند با ایجاد یک اجماع دیپلماتیک، ایران را در عرصه جهانی منزوی کنند.

براتی در پایان گفت: همان طور که رهبر انقلاب نیز بارها به دولتمردان تاکید کرده اند باید فرض مقامات اجرایی کشور این باشد که تحریم ها ادامه پیدا می کند و برنامه ریزی ها باید بر همین فرض صورت گیرد. رد پیشنهاد آمریکا برای مذاکره از سوی ایران که اخیرا اتفاق افتاد اقدام درستی بود و همه باید بدانیم که تا زمانی که آمریکایی ها تحریم ها را به طور کامل رفع نکرده اند هر گونه مذاکره ای بی فایده است و تنها تکمیل کننده پازل دشمن خواهد بود.