این روزها همه به دنبال راهاندازی وبسایت شخصی و سازمانی منحصر به فرد هستند که به واسطه این سایتها بتوانند مخاطبان بیشتری جذب کرده و فروش خود را افزایش دهند. شاید معرفی دوره سئو به راهاندازی وبسایت چندان مرتبط نباشد اما در ادامه و برای اداره سایتتان، به چنین اطلاعاتی نیاز دارید. دنیای گوگل و تعامل کاربران با موتورهای جستجو، هر روز پیچیدهتر میشود و شما برای اینکه از جلب توجه مخاطبان خود جا نمانید، باید اطلاعاتتان را بهروز نگه دارید.
در این مطلب، ابتدا میخواهیم به ضرورت دانش سئو در دنیای اینترنت امروزی اشاره کنیم و در ادامه به معرفی یکی از دوره های کامل و جامع کالج رشدانا در حوزه سئو بپردازیم. اگر میخواهید با نحوه بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو آشنا شوید و فکر میکنید این شغل کاملا مناسب شماست، حتما تا انتهای مطلب با ما همراه بمانید.
سئو چیست؟
به اعتقاد بسیاری از افراد فعال در حوزه IT و تکنولوژی، سئو واژه درستی نیست و در اصل باید هر حرف از کلمه SEO به شکل جداگانه تلفظ شود؛ اما در این مطلب به دلیل رایج بودن تلفظ سئو در بازار تکنولوژی، ما هم از همان تلفظ رایج استفاده میکنیم. سئو یا SEO از عبارت Search Engine Optimization گرفته شده و به معنی بهینهسازی سایت برای موتورهای جستجو است.
معنی دقیقتر این عبارت یعنی استفاده از قوانین و پیروی از الگوریتمهای خاص موتورهای جستجو مانند گوگل که باعث افزایش بازدید و مخاطبان یک سایت میشود. افزایش بازدید در سئو کلاه سیاه تنها با هدایت ترافیک درست و طبیعی به سمت آن سایت با هدف کسب رتبه بالا در گوگل انجام شده و هیچ کار غیرقانونی و غیراخلاقی انجام نمیگیرد. بعضی از افراد تصور میکنند سئو یعنی فریب یا دستکاری موتورهای جستجو به روش غیراخلاقی و کارهای نادرست مانند خریدن بک لینکهای خطرناک که مربوط به حوزه سئو کلاه سیاه است و نتیجه بدی برای رتبه سایت به همراه دارد.
پس، به این نتیجه میرسیم که سئو مجموعهای از روشها و اصول است که استراتژی وبسایت را تعیین میکند. به همین دلیل نمیتوان سئو را یک مفهوم یا فرآیند ساده تلقی کرد؛ چراکه پیادهسازی آن چندان راحت و آسان نیست و به دانش، مهارت، تجربه، علم و پیشبینی منطقی و درستی از وضعیت کاربران در اینترنت بستگی دارد. این نکته را در نظر داشته باشید که موتورهای جستجو همواره در حال بهروزرسانی الگوریتمهای خود هستند؛ پس قوانین نسخههای ممکن است با تغییرات جدی یک الگوریتم دیگر کارایی نداشته باشند و کارشناس سئو باید بتواند از تجربیات خود در این راستا بهره ببرد.
انواع سئو
در دوره سئو به بررسی انواع روش های سئو میپردازند اما بهتر است پیشزمینهای درباره اینکه هر کدام چه تعریف یا ماهیتی دارند، گوشه ذهن خود داشته باشید. به طور کلی، انواع روش های سئو عبارتند از:
- سئو درون صفحه: هر صفحه یا بخشی که درون سایتتان است را کنترل و هدایت میکنید؛ مانند تصاویر، متن، لینکها و تمام آن چیزی که درون صفحات سایت و بین بخشهای مختلف در جریان است.
- سئو برون صفحه: این نوع سئو، برخلاف سئو درونی عمل میکند و شما باید روی عوامل خارجی کنترل داشته باشید؛ مثلا لینکهایی که از سایر وبسایتها دریافت میکنید که بعضی از آنها خیلی خوب و مفید و بعضی مضر و خطرناک هستند.
- سئو کلاه سفید: تکنیکها و روشهایی که در این نوع سئو به کار میروند کاملا قانونی و اخلاقی بوده و هیچگونه فریبی در کار نیست. این سئو توسط موتورهای جستجو کاملا قابل قبول است.
- سئو کلاه سیاه: برخلاف سئو کلاه سفید، تکنیکهای بکار رفته در سئو کلاه سیاه اصلا قانونی نیست و اگر الگوریتمهای موتورهای جستجو به چنین سایتهایی برخورد کنند حتما پیامدهای بدی به همراه دارد؛ مانند پنالتی شدن سایت توسط گوگل.
اهداف سئو چیست؟
پیش از بررسی دوره سئو، ابتدا باید اهداف این شغل را بررسی کنیم. به طور کلی، اهداف SEO به چند مورد اصلی تقسیم میشود که هر یک شاخههای فرعی جداگانهای دارند. بخشهای اصلی عبارتند از:
- افزایش بازدید و ترافیک وبسایت: با رعایت قوانین خاص الگوریتمهای موتور جستجو و تولید محتوای غنی میتوانید نرخ بازدید سایتتان را افزایش دهید.
- ایجاد برند: سئو به شما کمک میکند تا سایت خود را به عنوان یک برند و مرجع در گوگل مطرح کنید.
- رتبه بهتر در موتورهای جستجو: هر چقدر مطالب کاربرپسندتری داشته باشید، رتبه شما در بین نتایج جستجو بهتر میشود و میتوانید بین وبسایتهای پربازدید قرار بگیرید.
- افزایش فروش محصول و خدمت: اگر رتبه خوب و مطالب مناسبی داشته باشید، کاربر راحتتر به شما اعتماد کرده و در امر خرید محصول یا سفارش خدمت مشارکت میکند.
- بهترین ابزار و وسیله تبلیغات: وبسایت شما تمام هویت شما در فضای مجازی است و باید روی آن سرمایهگذاری کنید تا بتوانید مخاطبان بیشتری به دست آورید.
وظایف سئوکار
در دوره سئو، شما به طور کامل با وظایف یک سئوکار یا کارشناس سئو آشنا خواهید شد اما در این قسمت لازم است کلیات محدودی درباره اصلیترین وظایف کارشناس SEO را با شما در میان بگذاریم. تعدادی از اصلیترین مسئولیتهای کارشناس سئو عبارتند از:
- بررسی مداوم ساختار سایت: به عنوان یک مهندس سئوکار لازم است تمام بخشهای سایت را با قوانین و الگوریتمهای موتورهای جستجو مطابقت دهید تا کاملا بهینه باشد.
- جمعآوری داده و اطلاعات: کارشناس سئو باید اطلاعات دقیقی از آخرین وضعیت سایت در مقایسه با وضعیت مثلا 3 ماه گذشته همان سایت داشته باشد تا بتواند میزان پیشرفت سایت را ارزیابی کند.
- تحلیل رقبا: کلمات کلیدی و رتبه رقبا بسیار مهم است و از وظایف اصلی سئوکار بررسی چنین مواردی محسوب میشود.
- تعیین نقشه راه براساس موارد قبلی: با در دست داشتن اطلاعات و دادههای موارد قبلی، سئوکار میتواند نقشه راه مشخصی را برای پیشرفت رتبه و بازدید سایت تدوین کند.
ورود به بازارکار به عنوان مهندس سئو
وارد شدن به جایگاه شغلی مهندس سئو، جدا از اینکه به علاقه و پشتکار زیادی نیاز دارد، به گذراندن یک دوره سئو و کسب تجربه قوی هم وابسته است. صرفا علاقه نمیتواند باعث سرعت گرفتن مسیر پیشرفت شود یا پیدا کردن یک شغل با درآمد مناسب را تضمین کند. هر چقدر بیشتر و بهتر یاد بگیرید، در بازارکار حرف بیشتری برای گفتن دارید.
یادمان باشد، اگر هزینه کردن برای آموزش زیاد است باید ببینید هزینه بلد نبودن و تجربه نداشتن چقدر بیشتر و گزافتر خواهد بود. پس آموزش در اوایل مسیر بسیار مهم و ضروری است. در قسمت بعدی میخواهیم یکی از بهترین و قویترین دوره های سئو را به شما معرفی کنیم که توسط کالج رشدانا تهیه و تدوین شده و به شما کمک میکند اساس آموزش خود را با قدرت پایهریزی کنید.
کالج رشدانا و تدریس دوره سئو مشهد
همانطور که تا این قسمت از مطلب با هم بررسی کردیم، سئو یک تخصص بسیار مهم و اساسی در دنیای تکنولوژی و اینترنت محسوب میشود؛ بنابراین باید قدرتمند و پرتجربه به این بازار وارد شوید. پیشنهاد ما برای شروع مسیر یادگیری سئو شرکت در دوره سئو کالج رشدانا است. کالج رشدانا چندین سال است که به شکل کاملا تخصصی روی پرورش نیروی انسانی و توانمندسازی افراد مستعد میپردازد.
آموزش جامع سئو و بهینهسازی وبسایت برای موتورهای جستجو که با عبارت نینجای سئو شناخته میشود، از بهترین دورههای یادگیری SEO بوده و شما را با سرفصلهای اساسی بهینهسازی سایت آشنا میکند. از جمله مهمترین سرفصلهای آموزشی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- آموزش سئو در سطح مقدماتی و پیشرفته
- آموزش بازاریابی محتوا به شکل کاملا تخصصی
- آموزش سئو محتوا و بهینهسازی متون
- ارزیابی شاخصهای کلیدی عملکرد
- آموزش دیجیتال مارکتینگ و تکنینکهای بازاریابی
- آموزش گوگل سرچ کنسول
- آموزش گوگل آنالیتیکس
- آموزش طراحی و راهاندازی کمپین تبلیغاتی
- پکیج توانمندسازی اشتغال رشدانا
همچنین نظر شما را به مطالعه مزایای شرکت در دور نینجای سئو کالج رشدانا جلب میکنیم:
- ارائه ۰ تا ۱۰۰ مباحث تخصصی سئو به صورت تئوری و عملی (پروژه محور) مناسب برای افراد مبتدی و حتی حرفهای
- ارائه خدمات منتورینگ و پشتیانی منتور در صورت بروز هرگونه سؤال، مشکل و ابهام
- امکان اشتغال به محض اتمام مسیر رشد و کسب امتیاز بالا
- برگزاری دوره به صورت حضوری | مجازی و آنلاین (استفاده از سرویس اسکای روم)
- امکان ارتباط و مطرح نمودن سئوالات با مدرسین در طول دوره
- امکان ارتباط و تبادل اطلاعات با سایر رشدآموزان در طول دوره
- امکان به اشتراک گذاری دسکتاپ و ارسال فایل
- اعطای مدرک معتبر
- پشتیبانی آنلاین
- دریافت مشاوره رایگان
سخن پایانی
همانطور که در ابتدای مطب هم اشاره کردیم، شاید در وهله اول ورود به دنیای سئوکارها و تحلیل دادههای مختلف پیرامون این شغل بسیار آسان و راحت به نظر برسد اما اینطور نیست. باید کسب تجربه، بهروزرسانی اطلاعات و تلاش و یادگیری مستمر را در لیست کارهای همیشگی خود قرار دهید تا بتوانید سئوکار ماهر و متخصصی باشید. برای ثبت نام در مسیر رشد نینجای سئو و موتور های جستجو به آدرس www.roshdana.com/path/seo-specialist مراجعه کنید.