مانع از تکرار داستان هفت‌تپه در نی‌ریز شویم

سیاسی،   3991208035

دبیر مرکز مطالبه‌گری و آرمانخواهی بسیج دانشجویی استان فارس، تاکید کرد که بی توجهی به حقوق و منافع مردم در این منطقه، منجر به تکرار داستانی نظیر هفت تپه، خواهد شد.

به گزارش ایسنا مهدی مزارعی تقابل معدن داران و مردم بومی روستای ده فاضل را از دیگر تراژدی‌های غمناک این منطقه و مواجهه سرمایه دار و مردم مستضعف، دانست و گفت: جریان دانشجویی که هنوز از شوک اتفاقات هفت تپه و رانت‌های عجیب و غریب آن بیرون نیامده حال باید شاهد بروز مسئله جدیدی در استان فارس باشد، قربانگاه جدید محیط زیست و حقوق عامه، روستاهای ده فاضل و جعفرآباد واقع در ۱۰ کیلومتری نی ریز  است.

به گزارش ایسنا به نقل از بسیج دانشجویی استان فارس، مزارعی گفت: بنابر ادعای ساکنان "ده فاضل" ۷۰ درصد مراتعشان برای احداث ایستگاه‌های برق و گاز و شهرک صنعتی چند ده هکتاری، دفن و دفع زباله و گودفاضلاب از بین رفته و اکنون ۳۰ درصد باقیمانده هم سهم معدن و بخش خصوصی شده است و اینجا منافع مردم بومی گویا محلی از اعراب ندارد!!!

مزارعی گفت: مطالبه این روز های مردم ده فاضل در واقع دیده شدن حق مسلم آنهاست که با شروع به کار اکتشاف و بهره برداری از معادن این منطقه پایمال شده است. امروز به هر طریقی و از هر مجرایی، مجوزهای اکتشاف و بهره برداری برای عده ای، صادر شده و شروع به کار معادن تبعاتی نظیر از بین رفتن بافت و پوشش گیاهی منطقه و تخریب محیط زیست را به دنبال خواهد داشت و حقوق مردم این منطقه که قانونا محوز چرای دام دارند، از بین خواهد رفت.

وی با اشاره به اینکه اعتراض مسالمت آمیز مردم این منطقه منجر به برخورد قهری شده است، گفت: به نظر می رسد حال که مردم نسبت به حق قانونی خود در مواجهه با احداث معادن اعتراضی دارند، بهترین روش و منش اسلامی و البته انسانی نشستن پای صحبت های این مردم شریف است، نه برخورد قهری و ناصواب.

مزارعی خاطرنشان کرد: یکی از نکات جالب توجه و شاید نواقص قانونی که عامل بروز چنین مسائلی محسوب می‌شود، ساختار سلیقه ای‌ست، ساختاری که منجر به چنین حواشی می‌شود؛ در این ساختار و زمانی که کسب مجوز بهره برداری معادن با نظر مخالف دستگاههای متولی نظیر محیط زیست و منابع طبیعی مواجه می‌شود، مسیری دیگر تحت عنوان "کمیته تعامل" باز و کار را هموار کرده و به شکلی قانونی مجموعه‌های نظارتی را هم کنار می‌زند.

او در عین حال گفت: حتی اگر مسیر قانونی دنبال شده باشد، چطور یک مجموعه مجوز بهره برداری از معادنی را صادر می کند اما به حقوق مردم در موضوع چرای دام که تنها راه درآمدی اهالی یک منطقه محسوب می شود، بی توجه است. حتی با ذیحقان، برخورد سلبی و قهری هم انجام میشود.

 مزارعی با بیان اینکه نماینده مردم نی ریز ، استهبان و بختگان، دعوت مکرر دانشجویان را به بهانه سرکشی به روستاها و بخش های حوزه انتخابیه رد می‌کند، گفت: بد نییست که نماینده محترم یکبار هم پای صحبت مردم مظلوم ده فاضل بنشینند.

دبیر مرکز مطالبه گری و آرمانخواهی بسیج دانشجویی تاکید کرد که این تشکل صدای مردم ده فاضل است و هر گونه برخورد سلبی با مردم روستا را که در چارچوب مدار قانونی نباشد محکوم می‌کند و به صورت قاطع خواستار رسیدگی فوری به وضعیت مردم ده فاضل و جعفرآباد است.