پنتاگون از حملات هوایی آمریکا در شرق سوریه خبر داد

سیاسی،   3991208015 ۳۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

پنتاگون اعلام کرد که جنگنده‌های آمریکایی چندین حمله به شرق سوریه در واکنش به حملات اخیر به کارمندان آمریکایی در عراق داشتند.

پنتاگون از حملات هوایی آمریکا در شرق سوریه خبر داد

به گزارش ایسنا، به نقل از رویترز، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) تاکید کرد که این حملات، چندین تاسیسات را در ایست نظارتی مرزی تخریب کرد که گروه‌های "تندرو مورد حمایت ایران" از آنها استفاده می‌کردند.

دو مسئول آمریکایی نیز که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا با این حمله هوایی موافقت کرده است.

این حمله بعد از حملات راکتی اخیر به مواضع آمریکایی در عراق انجام شد.

پنتاگون در بیانیه‌ای گفت که "چندین تاسیسات واقع در یک نقطه کنترل مرزی که مورد استفاده شماری از گروه‌های مورد حمایت ایران از جمله کتائب حزب‌الله و کتائب سید الشهدا بود" تخریب شد.

مقام‌های آمریکایی به نیویورک تایمز گفتند که هفت بمب ۵۰۰ پوندی (۲۲۶ کیلوگرمی) بر مجموعه کوچکی از ساختمان‌ها در یک گذرگاه غیررسمی مرزی که محل قاچاق سلاح بود، افکنده شد.

نیویورک تایمز می‌گوید که جو بایدن صبح پنجشنبه دستور حمله را صادر کرده است؛ در حالی که وزیر دفاع وی به بندر سن دیگوی کالیفرنیا رفته بود تا از ناوهواپیمابر نیمتز که اخیرا از خلیج فارس بازگشته است، بازدید کند.

این اولین اقدام نظامی دولت بایدن است.

گروه دیدبان حقوق بشر سوریه واقع در بریتانیا که با تکیه بر شبکه ای از منابع مطلع اوضاع سوریه را زیر نظر دارد گزارش داده است که در این حمله ۱۷ تن کشته شده‌اند.

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت: "این اقدام متناسب نظامی همزمان با تدابیر دیپلماتیک انجام شد که شامل رایزنی با شرکای ائتلاف بود. این عملیات حامل این پیام صریح است: پرزیدنت بایدن برای حفاظت از پرسنل آمریکا و ائتلاف بیکار نخواهد نشست. در همین حال، ما به شکلی حساب شده عمل کرده‌ایم که هدف آن رفع تنش از وضعیت کلی در شرق سوریه و عراق است."

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، که به کالیفرنیا سفر کرده است به خبرنگاران گفت ایالات متحده در این حمله به طور "حساب شده" عمل کرده و افزود: "ما به عراقی‌ها اجازه دادیم تا تحقیق کنند و اطلاعات جمع آوری کنند که این در تعیین هدف نهایی برای ما بسیار مفید بود."

مقامات آمریکایی به نیویورک تایمز گفتند که پنتاگون چند هدف بزرگ تر را به عنوان گزینه احتمالی پیش روی جو بایدن قرار داده بود اما رئیس جمهوری آمریکا در نهایت کوچک‌ترین گزینه را انتخاب کرد.

نیویورک تایمز به نقل از منابع دولتی ناشناس می گوید این عملیات نمایش کوچکی از حمله هوایی بود. به گفته این منابع، دولت آمریکا تصمیم گرفت که در سوریه دست به تلافی بزند تا از پیامدهای دیپلماتیک نامطلوب در عراق جلوگیری شود.

خبرگزاری رویترز هم می‌نویسد که این حمله ظاهرا محدود بوده و از آنجا که به جای عراق در سوریه انجام شده به دولت عراق فضای لازم را برای انجام تحقیقات درباره حمله روز ۱۵ فوریه می‌دهد.

مقام‌های دولت بایدن حملات راکتی به اربیل، در منطقه کردستان عراق، را محکوم کردند، با این حال می‌گفتند هنوز به طور قطعی نمی‌دانند چه کسی مسئول آن است.