قرنطینه کامل خوزستان/ از وضعیت کرونا در تهران چه خبر؟

سلامت،   3991207116 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

امروز اعلام شد به دلیل جهش ناگهانی کرونا در خوزستان، جاده های ورودی و خروجی این استان مسدود شده است. دکتر زالی فرمانده مقابله با کرونا در تهران هم خبر از افزایش ۱۰ درصدی بستری ها در پایتخت داده است.

 

خبرآنلاین نوشت: امروز اخبار کرونایی با یک خبر تاسف بار شروع می شود. محمدرضا الوند، فعال تئاتری، در سن ۵۶ سالگی بر اثر ابتلا به کرونا و پس از چند روز بستری بودن در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان بعثت تهران، درگذشت. همچنین علی دهباشی یک چهره فرهنگی دیگرو مدیرمسئول مجله ادبی بخارا به کرونا مبتلا و بستری شده است. در این باره فرزند او گفت: خوشبختانه پزشکان با تجویز دارو، از گسترش ویروس در سیستم تنفسی او جلوگیری کردند.

واقعیت این است که آمار مبتلایان کرونا در کشور به درستی روشن نیست. آمارهای وزارت بهداشت با تخمین، حکایت از بستری شدن یک میلیون ایرانی از پارسال تا هفته گذشته بر اثر بیماری کرونا دارد. این خبر را جان بابایی معاون وزیر بهداشت اعلام کرده است. به عبارت دیگر حدود ۱.۵ درصد جمعیت کشور در خلال یک سال گذشته به دلیل کرونا نیاز به بستری پیدا کرده اند که این نشان می دهد تعداد بیماران کرونایی در کشور دست کم ۱۰ تا ۱۵ برابر این میزان است زیرا آنطور که سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است در ازای هر ۲۰ درصدی که مبتلایان کرونای دارای علامت هستند، ۲ درصد آنها نیاز به بستری در بیمارستان پیدا می کنند.

مشکل اصلی که نظام سلامت این روزها در کارزار مقابله با کرونا به آن گرفتار است، کرونای انگلیسی است که تقریبا در تمام کشور شایع شده و موج جدیدی از مبتلایان به این بیماری عفونی تنفسی را راهی بیمارستانها کرده است.

در این رابطه فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، اوضاع بیماری کرونا را با توجه به شیوع ویروس انگلیسی، بسیار نگران کننده و خطرناک توصیف کرد. علیرضا زالی، به آمار بستری بیماران کووید ۱۹ در تهران اشاره کرد و گفت: در بخش‌های عادی ۱۰,۱ درصد و بخش‌های ویژه ۹ درصد نسبت به هفته گذشته افزایش موارد بستری داشته‌ایم. این افزایش آمار زنگ خطر نگران کننده‌ای برای تهران است.

زالی ادامه داد: چرخش ویروس جهش یافته در تهران و سایر استان‌ها اتفاق افتاده و برخی از مراجعان مراکز بهداشتی و درمانی بهبه رغم تظاهرات بالینی متفاوت ممکن است مبتلا به نوع انگلیسی باشند.

به نظر می رسد افزایش آمار تلفات بر اثر کرونا در شبانه روز گذشته هم موید این نگرانی ها باشد چون آنطور که سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرده از دیروز تا امروز ۷ اسفند ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۲۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۶۸۷ نفر از آنها بستری شدند.

وی ادامه داد: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۶۰۷ هزار و ۸۱ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۸۳۰ نفر رسید. خوشبختانه تا کنون یک میلیون و ۳۷۲ هزار و ۴۰۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند.

لاری بیان داشت:سه هزار و ۷۱۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.تاکنون ۱۰ میلیون و ۶۷۴ هزار و ۹۴۴ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

به وجود این اخبار نگران کننده برخی چهره ها از جمله مسعود مردانی عضو کمیته کشوری کرونا می گویند علاوه بر نسخه جهش یافته کرونای انگلیسی، کرونای ایرانی هم در راه است. بلافاصله این سئوال پیش می آید آیا واکسن‌های کووید-۱۹ در برابر این نوع ویروس مقاوم‌اند؟

 قرنطینه کامل خوزستان/ از وضعیت کرونا در تهران چه خبر؟

به نظر می رسد با وجود تلفات سنگین کرونا در کشور ولی هنوز بسیاری از هموطنان با رفتارهای پرخطر احتمال شیوع این بیماری را افزایش داده اند. از جمله این رفتارها، سفرهای بین شهری و حتی درون شهری است که می توان از آنها چشم پوشی کرد. یک متخصص بیماری های عفونی در این باره توصیه کرده مردم از سفرهای غیرضروری چشم پوشی کنند. پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری گفته: شهروندان از مسافرت‌های نوروزی پرهیز کنند؛ شرایط بسیار شکننده است. استان تهران شرایط خیلی بدی ندارد اما قرمز شدن استان خوزستان یادآور بحران خرداد سال جاری است که در آن مقطع اول خوزستان قرمز شد و بقیه کشور هم به تبع آن دچار مشکل حاد شدند.

در عین حال به نظر می رسد دولت هم اقدامات پیشگیرانه ای را برای جلوگیری از شیوع کرونا از طریق مسافرت شهروندان در نظر گرفته است. در این رابطه سردار سید تیمور حسینی درباره اعمال محدودیت تردد در جاده‌های کشور گفت: سفر به استان خوزستان و خروج از آن دارای محدودیت کامل بوده و امکان مسافرت به سمت خوزستان یا خروج از آن وجود ندارد.

جانشین رییس پلیس راهور ناجا با بیان اینکه سفر به سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان نیز ممنوع است، اظهارکرد: امکان سفر به این سه استان نیز با توجه به وضعیت کرونا و تصمیمات اتخاذ شده برای جلوگیری از شیوع این ویروس وجود ندارد.

او همچنین از محدودیت سفر به هفت شهر مقصد گردشگری نیز خبر داد و اظهارکرد: سفر به شهرهای مشهد، شیراز، اصفهان، بوشهر، بندرعباس، کیش و قشم نیز ممنوع است.

حسینی درباره زمان اجرای این محدودیت ها نیز اظهارکرد: این محدودیت ها تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت و تاکنون زمانی برای پایان آن اعلام نشده است.

 قرنطینه کامل خوزستان/ از وضعیت کرونا در تهران چه خبر؟

خبر خوب امروز درباره کرونا مربوط به واردات انبوه واکسن تا پیش از نوروز است. آنطور که رئیس سازمان غذا ودارو گفته بخشی از خریدهای ایران تا شب عید به کشور وارد می شود. شانه‌ساز با اشاره به آغاز واکسیناسیون در کشور اظهار داشت: مصرف اورژانسی واکسن کرونا در سازمان غذا و دارو ثبت شد و خرید واکسن‌های مُتعدد هندی، چینی، روسی و کره‌ای در دستور کار قرار گرفت.

معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: پیش‌بینی می‌کنیم ۳ تا ۴ میلیون دُز واکسن تا پایان سال وارد کشور شود با این همه، امید ما به واکسن تولید داخل است. نیاز جهانی ۱۶ میلیارد دُز واکسن است که ظرفیت و توان تولید آن در هیچ جای جهان وجود ندارد.

خبر خوب دیگر این که تولید واکسن ایرانی از ۳ ماه دیگر روی ریل می افتد و می توان امیدوار بود برنامه واکسیناسیون عمومی سر موعد آغاز شود. مدیر گروه تحقیقات تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام و مسئول تیم تولید واکسن ایرانی کرونا با بیان اینکه در حال حاضر سایت تولید صنعتی واکسن در حال آماده سازی است گفت: پیش بینی ما این است که از اواخر بهار سایت راه اندازی شود و ظرفیت بیش از ۱۰ میلیون دوز در ماه را داشته باشد.

حسن جلیلی درباره میزان تولید واکسن در سال آینده اظهار کرد: با اتمام مراحل مطالعاتی، تولید انبوه اتفاق خواهد افتاد و با توجه به سیاست هایی که درنظر گرفته شده واکسیناسیون عمومی انجام خواهد شد.

اخبار علمی درباره کرونا امروز هم گفتنی های زیادی داشت. خبری منتشر شد مبنی بر این که بررسی‌ها نشان داده بین تغذیه، سیستم ایمنی بدن و بیماری ناشی از ویروس کوید۱۹ ارتباط مستقیمی وجود دارد. متخصصان دریافته اند سیستم ایمنی بدن افرادی که رژیم غذایی متعادل و سالمی دارند، قوی‌ است و کمتر از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ها و عفونت‌ها قرار می‌گیرند.

آنها همچنین دریافته اند بهبود یافتگان کرونا مصونیت طبیعی دارند و کمتر دچار بیماری مجدد می شوند. در این رابطه یک مطالعه رصدی بزرگ از مؤسسه ملی سلامت آمریکا(NIH) نشان داده است ابتلا به ویروس کووید-۱۹ می‌تواند حداقل برای چند ماه فرد را از عفونت مجدد محافظت کند.