عارف از اصلاح‌طلبان مستقل می‌شود؟/ احتمال کناره‌گیری سعید محمد از قرارگاه خاتم‌/ انتقاد خبرگزاری اصولگرا از حسین دهقان و رستم قاسمی/ اختلافات اصولگرایان ادامه دارد

گروه سیاسی الف،   3991206102 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

عارف از اصلاح‌طلبان مستقل می‌شود؟/ احتمال کناره‌گیری سعید محمد از قرارگاه خاتم‌/ انتقاد خبرگزاری اصولگرا از حسین دهقان و رستم قاسمی/ اختلافات اصولگرایان ادامه دارد

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری امروز چهار‌‌‌‌‌‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۶ اسفند و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۲۷۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۴۶ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۵۹۸ هزار و ۸۷۵ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۷۳ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۵۹ هزار و ۷۳۶ نفر رسید.

بیشتر بخوانید:

نمکی: کرونای جهش یافته در سراسر ایران خود را نشان داده/ لزوم بازداشت ناقضان پروتکل‌های بهداشتی

جهانپور: واکسیناسیون کرونا فعلا اجباری نیست/ تمام واکسن‌های وارداتی تزریق شده است

***

اکثریت اصولگرایان به دنبال مشارکت حداقلی نیستند

احمد مازنی نماینده مجلس دهم به آرمان ملی گفت: «بر اساس آخرین گزارش‌هایی که به اطلاع بنده رسیده، اکثریت جبهه اصولگرایان به دنبال مشارکت حداقلی مردم در انتخابات نیستند. فقط عده اندکی از اصولگرایان علاقه‌مند به حضور اندک مردم در انتخابات 1400 هستند و انصافا هم نمی‌توانیم همه اصولگرایان را متهم کنیم که موافق حضور اندک مردم در انتخابات سال آینده هستند. البته بنده اطلاع دقیقی دارم که عده‌ای از اصولگرایان به دنبال آن هستند که حضور مردم در انتخابات 1400 اندک باشد و در مقابل کاندیدای مورد نظر آنها بتواند به راحتی در انتخابات پیروز شود.

نکته تاسف بار این است که اصولگرایان خود را منتسب به نظام می‌دانند و هر صحبتی که بیان می‌کنند را نظر نظام می‌دانند. موضع نظام همواره مشارکت حداکثری مردم در انتخابات بوده و مقام معظم رهبری هم در آخرین بیانات خود تاکید کردند که حضور باشکوه مردم در انتخابات 1400 اولویت اول مجموعه حاکمیت برای انتخابات سال آینده است.»

***

اصلاح‌طلبان در چه صورتی می‌توانند در انتخابات مشارکت فعال داشته باشند؟

عباس عبدی، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در اعتماد نوشت: «در شرايط كنوني اعلام موضع قاطع در شركت يا عدم شركت درست نيست... در حقيقت رفتار انتخاباتي اصلاح‌طلبان در اين خصوص از يك جهت سياست صبر و انتظار است.

اگر ساختار تصميم‌گيري، بالا بودن مشاركت برايش مهم نباشد و ريسك تن دادن به آن را نپذيرد، هيچ كاري از عهده اصلاح‌طلبان برنمي‌آيد و به ناچار رفتار انتخابات سال 1398 تكرار خواهد شد. (مواضع آقاي جنتي مبين چنين رويكردي است) ولي اگر مطابق نگاه مقام رهبري، رويكرد مشاركت‌جويانه اتخاذ شد و برحسب قراين و شواهد معقول به تبعات اين رويكرد نيز ملتزم شدند، آنگاه مي‌توان مشاركت كرد...

در اين راه هيچ عجله‌اي براي انتخاب نامزد نهايي نيست، هركس و هر گروهي مي‌تواند هر كسي را كه خواست به عنوان نامزد ثبت‌نام كنند، ولي اصلاح‌طلبان در نهايت دست‌شان براي انتخاب نامزد نهايي باز خواهد بود.

اشتباه است كه نامزد خود را در حال حاضر براساس شاخص راي‌آوري يا عدم رد صلاحيت تعيين كنند. مشكلات انتخاب نامزد واحد در حال حاضر بسيار سخت‌تر از اين كار پس از تاييد صلاحيت‌ها است...

نامزدهايي كه مي‌خواهند مورد حمايت اصلاح‌طلبان باشند بايد ملتزم به تصميمات و برنامه‌هاي اصلاح‌طلبان باشند وبا اين فرض وارد انتخابات شوند، در غير اين صورت به‌طور طبيعي از گردونه انتخاب آنان بيرون خواهند بود. آنان بايد رسما و كتبا التزام خود را به برنامه‌ها و تصميم نهايي نهاد اجماع‌ساز اعلام كنند.»

***

شورای نگهبان باید به مشارکت حداکثری کمک کند

فرهیختگان نوشت: «عرصه انتخابات بستری برای اعمال اراده و خواست عمومی بوده و همچنین فرصتی برای ارزیابی حاکمان و دولتمردان در پیشگاه ملت است. اما این عرصه زمانی چالش‌برانگیز می‌شود که فضای رقابتی در عرصه دستیابی به مناسبات قدرت برقرار نبوده یا کم‌رنگ باشد و امکان دسترسی عادلانه به این ظرفیت حقوقی برای تمامی شهروندان و شرکت تمام جریان‌ها و گفتمان‌های فکری فراهم نباشد.

در چنین وضعیتی که از قضا به‌وسیله ماده و تبصره‌های قانونی تفسیرپذیر رقم می‌خورد که مورد برداشت و تشخیص چند تن از فقها و حقوقدانان است، اعمال‌نظر و اراده آنها در جهت تایید یا عدم‌تایید فرصت حضور استعدادها و گرایش‌های متفاوت، اراده عمومی را در چارچوب داوری‌های خود قبضه کرده و با حذف گروه‌های مختلف از کارزار انتخابات امکان دسترسی عادلانه در رقابت‌های سیاسی را برای متقاضیان محدود می‌کند و از طرفی با قبض خواست اجتماعی و عمومی در امکان انتخاب استعدادهای گوناگون موجب نحیف‌شدن سازوکار جمهوریت و مردم‌سالاری می‌شود.

پرواضح است که لازمه تحقق جمهوریت برگزاری انتخاباتی آزاد (با معنای بسیار موسع) آن بوده و امکان برگزیدن و برگزیده شدن توسط عامه مردم است. در این راستا حاکمیت و نهادهای حاکمیتی (خاصه شورای نگهبان که مطمح‌نظر ماست) وظیفه دارند بستری جهت بروز و ظهور گفتمان‌ها و سلایق مختلف فکری را فراهم کرده و با بسط عرصه انتخابات فرصت برخورداری عادلانه جهت شرکت در این رقابت را برای تمامی نخبگان سیاسی و گرایش‌ها مهیا ساخته و به این‌گونه موجب بسط عدالت در امر قدرت‌ورزی شوند.

در غیر این صورت علاوه‌بر ضرباتی که بر پیکره مفاهیم بلند عدالت و آزادی وارد می‌شود تبعات منفی در ساختار حاکمیتی و ارتباط با مردم به وجود خواهد آمد که ازجمله می‌توان عدم‌اشتیاق و علاقه‌مندی مردم جهت شرکت در انتخابات به‌دلیل فقدان جریان‌های موردنظر یا متعدد را برشمرد. علاوه‌بر آن این نوع سازوکار منقبض شائبه همراهی و متنفع بودن نهاد حاکمیتی که به‌عنوان داور رقابت انتخاباتی شناخته می‌شود با/از یکی از جریان‌های سیاسی موجود ایجاد می‌شود که گویی از قبل چیدمان شکل‌گیری قدرت و هدایت رفتار سیاسی مردم را به سمت ایده مطلوب خود عهده‌دار گشته است.»

***

عارف از اصلاح‌طلبان مستقل می‌شود؟

شرق نوشت: «به نظر می‌رسد محمدرضا عارف را نیز می‌توانیم در زمره نامزدهای انتخاباتی بدانیم اما نکته‌ای که درباره روند فعالیت انتخاباتی او وجود دارد، این است که اگر عارف مورد اجماع نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان قرار نگیرد، به صورت مستقل وارد انتخابات می‌شود یا مانند سال 92 کنار می‌کشد؟ آنچه تا اینجا از سوی برخی از اعضای نهاد اجماع‌ساز بیان شده، این است که اگر کسی به صورت مستقل و فارغ از نظر جمعی وارد انتخابات شود، مورد حمایت قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین گویا عارف باید انتخاب کند که نامزدی‌اش در انتخابات را با سازوکار رسمی اصلاح‌طلبان پیش ببرد یا آنکه کار خود را به صورت مستقل در پیش بگیرد. شاید نکته‌ای که عارف مبنی ‌بر بررسی‌کردن اوضاع گفته است، بر این موضوع نیز صدق کند. »

جهان‌نیوز نوشت: «البته عارف با توجه به انشقاقی که درون جریان اصلاحات به دلیل راهبردهای دوگانه وجود دارد می‌تواند امیدوار به لیدری بخشی از این جریان در آینده باشد. در همین راستا احتمال دارد برخی از اصلاح طلبانی که همواره زیر سایه هسته قدرت نتوانستند رشد کنند و در این جریان همیشه گوشه نشین بودند با برداشتن پرچم استقلال از سوی عارف به او بپیوندند. البته اگر عارف در این خصوص خطر پذیربوده و بتواند به استقلال واقعی از اصلاحات برسد. درواقع جریان نواصلاح طلبی از چند سال گذشته در درون اصلاحات نسبت به انحصارطلبی قدرت عده‌ای که نزدیکان رئیس دولت اصلاحات هستند، انتقاد دارند و همواره با توجه به اینکه این هسته مرکزی نزدیکان سید محمد خاتمی اجازه چرخش قدرت و نخبگان را نمی دهند نسل های بعدی اصلاح طلب نسبت به این موضوع معترض هستند...

عارف اما تا به اینجا نشان داده که تنها به فکر انتخابات و نامزدی در این حوزه است و داعیه جریان سازی درون این جریان سیاسی را ندارد و باید دید در ادامه آیا مانند سال 92 تسلیم تصمیمات هسته قدرت این جریان می شود یا خیر.»

***

آزادسازی پول‌های بلوکه شده به FATF مرتبط است؟

فرهیختگان درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی نوشت: «این روزها بررسی مجدد FATF در دستورکار کمیسیون‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار دارد و دولت‌ها هفته‌ای چندروز را با حضور در مجمع به پیگیری تصویب دو لایحه عضویت ایران در پالرمو و CFT می‌گذرانند. دستورکار این کمیسیون‌ها در جلسات اخیر معطوف به بررسی پیشنهاد دولت درخصوص «حق شرط جدید» برای FATF بوده است.

این پیشنهاد جدید دولت که چندی پیش ازسوی محسن رضایی رسانه‌ای شد، ظاهرا بدین صورت ارائه شده که ایران یک بند برای عضویت در هرکدام از این کمیسیون‌ها تعیین می‌کند مبنی‌بر اینکه تا زمان باقی ماندن تحریم‌ها هیچ‌کدام از اطلاعات مالی که منجربه شناخت راه‌های دورزدن تحریم می‌شود، به نهادهای متصل به گروه ویژه اقدام مالی ارائه نخواهد شد...

بنابراین با مدنظر داشتن چنین ماجرایی، حالا برخی می‌گویند خبر توافق برای آزادسازی پول‌های ایران در کره و ژاپن آن‌هم به‌طور همزمان برای تاثیرگذاری بر اعضای مجمع منتشر شده و فاقد صحت است. این تحلیل‌ها بر این مبنا شکل گرفته که انتشار خبر توافق و بعدا گره زدن آن با FATF راهکار جدیدی برای تغییر نظر اعضای مجمع است تا آنها در این خصوص متقاعد شوند و اگر هم متقاعد نشدند، به جامعه این پیام ارسال شود که دولت پول‌های بلوکه‌شده را آزاد کرد، ولی اعضای مجمع مانع از انتقال این پول‌ها به ایران شدند.

کارشناسان چنین رفتارهایی را بی‌ارتباط با نزدیک شدن به انتخابات نمی‌دانند و می‌گویند انگیزه‌های سیاسی ممکن است شکل‌دهنده چنین رفتارهایی باشد.»

بیشتر بخوانید: پول بلوکه‌شده ایران؛ گروگان باتلاق FATF

***

احتمال کناره‌گیری سعید محمد از فرماندهی قرارگاه خاتم‌الانبیاء

جهان نیوز نوشت: «طی هفته های اخیر شایعات متعددی درباره فعالیت های انتخاباتی سعید محمد منتشر شده است و بسیاری از فعالان سیاسی معتقدند که هواداران سعید محمد در شهرهای مختلف فعالیت های انتخاباتی خود را آغاز کرده اند. خود او نیز با وجودی که موضع علنی درباره ورود به انتخابات نداشته ولی حضور احتمالی در انتخابات ریاست جمهوری را هم تکذیب نکرده است. با این وجود با توجه به نظامی بودن سعید محمد، فعالیت سیاسی و انتخاباتی شرایط کاری‌اش را تغییر خواهد داد. بنابراین در صورتی که حضور سعید محمد در انتخابات 1400 از طرف او قطعی شود، محمد به زودی باید از فرماندهی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) استعفا بدهد.»

***

تعجب واعظی از عملکرد مجلس

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیات دولت در خصوص واکنش مجلس به توافق با آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: انتظار ما این بود که اگر قصد تعامل دارند، قبل از توهین به دولت در مجلس باید این کار را می‌کردند و جلسه می‌گذاشتند. عملکرد مجلس در روز دوشنبه برای ما عجیب بود؛ آنچه که ما انجام دادیم، طبق قانون بوده است و برای ما مهم بود که به کشورهای خارجی بگوییم که دولت جمهوری اسلامی قانون های داخلی را اجرا می‌کند و به تبع آن قوانین خارجی را نیز اجرا خواهد کرد.

وی اضافه کرد: اگر تعامل نزدیک بین سه قوه باشد، مردم سود می‌برند بر همین اساس با وجود اینکه امروز برای تعامل دیر است، اما ما استقبال می کنیم، امیدواریم تذکرات رهبری آویزه گوش شود و اینگونه نباشد که هر مرتبه توهین کنند و سپس قصد اصلاح داشته باشند.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: براساس آیین نامه داخلی مجلس هر یک از این اقدامات یک سیر دارد، اینکه در طول یک ساعت امضا جمع شد و کمیسیون بررسی کرد و بدون حضور نماینده دولت در صحن بررسی شد یک کار هیجانی است، نه یک کار منطقی.

بیشتر بخوانید: 

واعظی: برای تعیین تکلیف لوایح FATF حاضر به هرگونه همکاری هستیم

***

انتقاد خبرگزاری اصولگرا از حسین دهقان و رستم قاسمی

تسنیم نوشت: «آقای حسین دهقان در میان سیاسیون در معرض کاندیداتوری برای انتخابات ریاست جمهوری 1400، جزو معدود افرادیست که قصد خود را برای ورود به عرصه رقابت ها رسما اعلام کرده و در هفته‌های گذشته نیز مشغول برنامه‌هایی بوده که جنبه تبلیغی و آماده سازی برای ورود به این عرصه را دارد.

در این میان چند نقد به عملکرد وی وارد است که اولین آن، استفاده انتخاباتی از عنوان فعلی خود یعنی مشاورت فرماندهی معظم کل قوا در امور نظامی است...

ورود آقای دهقان و دیگران به عرصه انتخابات البته منعی ندارد ولی این ورود با استفاده از لباس و عنوان نظامی محل انتقاد خواهد بود؛ انتقادی که به برخی افراد دیگر نظیر آقایان سعید محمد و رستم قاسمی نیز وارد است.

آقای سعید محمد فرمانده فعلی قرارگاه سازندگی سپاه است که فعالیت های اخیر وی رنگ و بوی انتخاباتی دارد و آقای قاسمی نیز که جزو همان افرادیست که ورودش به عرصه انتخابات محتمل به نظر می‌رسد، اخیرا نشست خبری با عنوان رسمی معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه برگزار کرده که در نوع خود چندان مسبوق به سابقه نیست...

از طرف دیگر، آقای دهقان تاکنون چند سفر با رویکرد انتخاباتی به شهرهای مختلف در استان‌های اصفهان، سیستان و بلوچستان و تبریز نیز داشته و ادامه این سفرها همچنان در دستور کار او قرار دارد؛ سفرهای غیرضروری که در مقطع فعلی که طبق گفته مسئولان، کشور در آستانه موج چهارم کرونا قرار دارد و مردم به صورت دائم از سوی مقامات ذی ربط از سفر به شهرهای مختف نهی می‌شوند، چندان توجیه پذیر نیست.

اینها انتقاداتی است که می‌توان به عملکرد انتخاباتی آقای دهقان وارد دانست و این سوال را پرسید که نسبت این رویکرد با عنوان درست حکمرانی شایسته که ایشان برروی آن تاکید دارند، چیست؟»

***

اختلافات اصولگرایان ادامه دارد

از چندماه پیش و با شروع فعالیت ها برای انتخابات ریاست جمهوری، دو جریان اصلی در اصولگرایان شکل گرفت که هرکدام داعیه وحدت داشتند: شورای ائتلاف و شورای وحدت. شورای ائتلاف با حضور پررنگ رهپویان و ایثارگران و شورای وحدت با میزبانی طیف سنتی اصولگرایان یعنی جامعه روحانیت و جبهه پیروان خط امام و رهبری.

در کنار این دو طیف، طبق معمول جبهه پایداری هم ساز خود را می زند. اختلاف این گروهها همچنان ادامه دارد. در آخرین نمونه می توان سخنان علیرضا زاکانی و محمدرضا باهنر را مرور کرد.

علیرضا زاکانی در نخستین همایش سراسری دبیران استانی جبهه تحول خواهان انقلابی با بیان اینکه البته جریان دیگری در مقابل جریان شورای ائتلاف تشکیل شده که ظاهرا داعیه وحدت دارد اما آنچه فهم می‌شود این است که قرار است لاریجانی به عنوان انتخاب نهایی از این جریان بیرون بیاید، اظهار کرد: در ائتلاف اساس بر این است که از فردگرایی عبور کنیم و به همین خاطر توصیه می‌کنم از تشکیل کلونی در اطراف نامزدها خودداری کنیم چراکه در صحنه رقابت دچار مشکل خواهیم شد؛ آنچه مهم است این است که افراد دارای صلاحیت و پرچمدار خدمت گزاری به مردم و تبعیت از رهبری باید به میدان بیایند.

این سیاستمدار اصولگرا بیان کرد: همچنین مهم است که افرادی که احتمال موفقیت‌شان بیشتر است در صحنه رقابت حاضر شوند؛ بنابراین به جای تشکیل کلونی اطراف چهره‌های مختلف باید انرژی خود را معطوف به دعوت از فرد اصلح کنیم.

زاکانی خاطرنشان کرد: البته طبق اطلاعی که من دارم آقایان رییسی و قالیباف به هیچ وجه با یکدیگر رقابت نخواهند کرد و هر کس امکان پیروزی بیشتری داشته باشد، وارد رقابت خواهد شد و این همان نهضت انتخاباتی است که باید به شکل کار جمعی انجام شود.

در مقابل محمدرضا باهنر در گفتگو با تسنیم با اشاره به مذاکرات میان شورای ائتلاف و شورای وحدت گفته است: برخی دوستان متاسفانه بعضی جاها گفتند که جامعه روحانیت می‌خواهد فلانی را از خم رنگرزی درآورند. در حالی که ما گفتیم ولله بالله ما کسی را برای انتخابات در نظر نداریم. البته اگر آقای رئیسی به هر دلیلی برای حضور در رقابت‌ها قانع شود، در این صورت فکر می‌کنم خیلی از این اختلافات جمع می‌شود چرا که ایشان هم در پیمایش‌های میدانی و نظرسنجی‌ها از دیگر کاندیدای احتمالی جلوتر است و هم پشتوانه 16 میلیونی از انتخابات 96 را در سبد رای خود دارد...

مثلا شورای ائتلاف می‌گوید اگر به هر دلیلی آقای رئیسی کاندیدا نشد گزینه مناسب برای ریاست‌جمهوری چه کسی باشد؟ حالا من نمی‌‌خواهم اسم ببرم ولی کاندیدای مطلوب آنها کاملا مشخص است که چه شخصی است.

به هر حال شما تصور می‌کنید وحدت حداکثری بر روی ایشان در جریان اصولگرایی ایجاد شود؟ در هر صورت میدان بلبشویی می‌شود چراکه تصور می‌شود حزب موتلفه مثلا از آقای میرسلیم حمایت کند. عده‌ای از آقای محسن رضایی حمایت کنند. عده‌ای دیگر از سعید محمد حمایت می‌کند و قس علی هذا.»

***

 حمایت از ظریف انتحار جبهه اصلاحات است

جلال جلالی‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب  به «نامه‌نیوز» گفت: «اصلاح‌طلبان اگر اعتماد به نفس این را ندارند که بعد از سال‌ها سیاست‌ورزی یک نامزد کاملا اصلاح‌طلب معرفی کنند و اگر قرار است فردی مانند آقای ظریف را اصلاح‌طلب بدانند، بهتر است که اساسا در انتخابات شرکت نکنند. جبهه اصلاحات به عنوان یک جناح ریشه‌دار سیاسی اگر به سمت نامزدی غیراصلاح‌طلب اعم از ظریف یا دیگر افراد برود، خودزنی و بلکه انتحار کرده است و حتما بیش از پیش طرفداران اصلاحات قهر خواهند کرد و سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان ریزش زیادی خواهد داشت».