هر آنچه که باید درباره «سهام عدالت» بدانید/ از «پرداخت سود» تا «تفاوت روش مستقیم و غیر مستقیم»

اقتصادی،   3991206090 ۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

ایرنا نوشت: مجامع الکترونیک شرکت های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت قرار است برگزار شود و در حال حاضر سوالات متداولی در مورد سهام عدالت برای دارندگان این سهام مطرح است که به آن پاسخ داده خواهد شد.

هر آنچه که باید درباره «سهام عدالت» بدانید/ از «پرداخت سود» تا «تفاوت روش مستقیم و غیر مستقیم»

۱- سهام عدالت چیست؟
سهام مربوط به ۴۹ شرکت سرمایه پذیر می باشد که بر اساس مصوبات هیات وزیران به مشمولین سهام عدالت واگذار شده است. لیست و اطلاعات مربوط به شرکت‌ها ی  مزبور در سامانه اینترنتی سهام عدالت درج گردیده است.

۲- چه کسانی سهام عدالت دارند؟  
مشمولین سهام عدالت در مقاطع گذشته بر اساس مصوبات ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت در ۱۸ گروه تعیین گردیده اند و نهادهای متولی این گروهها نیز در ستاد مزبور مشخص گردیده اند که در نهایت بر اساس اطلاعات ماخوذه از نهادهای مذکور سهام عدالت به این گروهها تخصیص داده شده است. در حال حاضر بیش از ۴۹ میلیون نفر مشمول سهام عدالت می باشند.

۳- آیا همه کسانی که برگه های سهام عدالت را دارند سهامدار محسوب می شوند؟
خیر، برگه های سهام عدالت ملاک نمی باشد. اشخاصی که با در دست داشتن برگه های دعوتنامه سهام عدالت و سایر مدارک لازم تشریفات ثبت نام را در بازه زمانی تعیین شده (تا پایان اسفندماه ۱۳۹۴) انجام داده و مشخصات انها در سامانه سازمان خصوصی سازی درج شده باشد مشمول سهام عدالت می باشند.

۴- آیا سهام عدالت شامل همه افراد خانوار می شود و یا فقط سرپرست خانوار؟
سهام عدالت شامل تمام افرادی می باشدکه در زمان ثبت نام اولیه اسامی آنها در فرم جمع آوری اطلاعات تکمیل و ارسال گردیده و دعوتنامه سهام عدالت نیز برایشان صادر شده و فرآیند ثبت نام آنها طی شده است.

۵- ارزش سهام عدالت چقدر است؟
ارزش سهام عدالت مشمولین مطابق میزان صورتحساب مندرج در سامانه سهام عدالت به نشانی www.Sahamedalat.ir متفاوت است.

۶- چرا مبلغ سهام عدالت افراد متفاوت است؟
دلیل این تفاوت ناشی از تخفیفات اعطایی دولت به نهادهای حمایتی همچون کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی، میزان مبالغ واریزی مشمولین بابت تتمه مبلغ بدهی و تعداد اعضای خانوار و ... می باشد.

۷- آیا امکان انتقال سهام عدالت از پدر به فرزندان و یا برعکس وجود دارد؟
خیر، در حال حاضر در حالتی که هر دو در قید حیات باشند، چنین امکانی وجود ندارد.

۸- سود سهام عدالت چگونه پرداخت می شود؟
به صورت سالیانه پرداخت می شود. پس از برگزاری مجامع عمومی ۴۹ شرکت سرمایه پذیر، دریافت سود از شرکت‌ها  و مشخص شدن سود قابل تقسیم بین مشمولین پرداخت می گردد.

۹- چرا ۱۰ سال اول هیچ سودی به سهام عدالت اختصاص نیافت؟
از بابت ثمن معامله سهام شرکت‌ها ی  سرمایه پذیر که به مشمولین واگذار گردیده است هیچ مبلغی از مشمولین دریافت نگردیده بود. مقرر بود بهای مورد واگذاری به مشمولین از محل سود سالیانه شرکت‌ها  تامین و تسویه گردد؛ بنابراین تمام سود دریافتی از شرکت‌ها  در بازه ۱۰ ساله اول طرح، بابت تسویه اقساط کسر و اعمال گردیده است.

۱۰- چگونه متوجه بشویم که سهام عدالت داریم یا خیر؟
با مراجعه به سامانه اینترنتی سهام عدالت به نشانی www.Samanese.ir و وارد کردن کد ملی می توان اطلاعات لازم را دریافت نمود.

۱۱- شماره شبا برای سود را کجا باید ارائه بدهیم؟
مشمولان می بایستی با مراجعه به سامانه اینترنتی سهام عدالت به نشانی www.Samanese.ir و ثبت اطلاعات شناسنامه ای نسبت به ثبت شماره شبای بانکی اقدام نمایند.

۱۲- آیا شماره شبا سرپرست خانوار برای همه افراد همان خانواده قابل قبول است؟
خیر، هریک از اعضای خانوار می بایستی نسبت به ثبت شماره شبای بانکی خود در سامانه سهام عدالت اقدام نماید.

۱۳- شماره شبا باید مربوط چه بانکی باشد؟
مشمولان سهام عدالت می توانند نسبت به ثبت شماره شبای بانکی خود نزد کلیه بانکها و موسسات مالی دارای مجوز از بانک مرکزی اقدام نمایند.

۱۴- تاکنون چه مقدار سود مربوط به سهام عدالت واریز شده است؟
پس از پایان دوره ده ساله؛ سود عملکرد سال ۱۳۹۵، ۱۳۹۶ و  ۱۳۹۷ شرکت‌ها ی  سرمایه پذیر بین مشمولین سهام عدالت تخصیص و پرداخت گردیده است.

۱۵- آیا مبلغ سود برای همه یکسان است؟
خیر، میزان سود به تناسب ارزش هر فرد در سامانه سهام عدالت برای هر مشمول تعیین می گردد.

۱۶- ثبت نام جدید برای سهام عدالت کی آغاز می شود؟
در حال حاضر تمام سهام قابل تخصیص به گروههای هدف واگذار و نهایی گردیده است و سهمی برای واگذاری به افراد جدید از سبد سهام عدالت امکان پذیر نمی باشد.

۱۷- چرا مددجویان بهزیستی سهام شان دو برابر بقیه است؟
براساس مفاد آئین نامه سهام عدالت مشمولان دو دهک پایین درآمدی (نهادهای تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد امام ره) شامل احتساب ۵۰ درصد تخفیف در بهای واگذاری و به صورت اقساط ۱۰ ساله بوده اند.

۱۸- آیا کسانی که بسته معیشتی دریافت می کنند سهام عدالت هم می توانند بگیرند؟
بسته معیشتی ارتباطی به سهام عدالت ندارد.

۱۹- آیا شماره تلفن همراه و شماره شبا باید حتما به نام فرد مشمول باشد؟
شماره شبای بانکی و شماره تلفن همراه می بایستی حتما به نام خود مشمول باشد.  

۲۰- برای اطلاعات بیشتر به کجا مراجعه کنیم؟
مشمولان سهام عدالت در اقصی نقاط ایران برای اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعیه های لازم صرفا به سامانه اینترنتی سهام عدالت به نشانی www.Sahamedalat.IR مراجعه و کسب اطلاع نمایند. یا با شماه تلفن ۱۵۶۹ تماس گرفته و سوالات خود را مطرح کنند.

۲۱- آیا امکان افزایش سرمایه برای دارندگان سهام عدالت وجود دارد؟
خیر- امکان واریز برای افزایش میزان سهام عدالت مشمولین وجود ندارد.

۲۲- آیا سهام عدالت برای افرادی که تازه به دنیا آمده اند تعلق می گیرد؟
خیر، ثبت نام جدید امکان پذیر نیست.

۲۳- چرا به همه اقشار جامعه سهام عدالت تعلق نگرفته است؟
براساس آئین نامه توزیع سهام عدالت، مشمولین طرح شامل شش دهک بوده اند که گروه های آن توسط ستاد مرکزی توزیع سهام عدالت در سال ۱۳۸۵ تعیین گردیده است.

۲۴- سود سهام عدالت هر چند وقت یکبار واریز می گردد؟
سود سهام عدالت هر سال یکبار واریز می شود.

۲۵- سود سهام عدالت توسط شرکت‌ها  در چه زمانی واریز می گردد؟
سود شرکت‌ها  ظرف مهلت قانونی مندرج در قانون تجارت (به مدت ۸ ماه پس از برگزاری مجامع عمومی سالیانه) دریافت و برای توزیع تخصیص می یابد.

۲۶- تعداد کل سهامداران عدالت چه تعداد است؟
تعداد کل سهامداران سهام عدالت ۴۹,۱۴۸,۷۷۵ نفر است.  

۲۷- تفاوت روش مستقیم و غیر مستقیم در چیست؟

روش مستقیم 

درصورت انتخاب آزاد سازی به روش مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت به صورت مستقیم و بدون واسطه با لحاظ مراتب ذیل به سهامدار سهام عدالت، تخصیص و انتقال می یابد: به میزان سهام تخصیص یافته به هر فرد در شرکت‌ها ی  سرمایه پذیر سهام عدالت و به تناسب ارزش مقطع واگذاری، تعدادی از سهام ۳۶ شرکت بورسی تخصیص خواهد یافت. علاوه بر آن این دسته از مشمولین سهام عدالت، به ازای سهام شرکت‌ها ی  غیربورسی سرمایه پذیر سهام عدالت، سهام شرکت‌ها ی  سرمایهگذاری استانی را نیز دریافت خواهند نمود. در این حالت مسئولیت حفظ، نگهداری و مدیریت سهام اختصاص یافته به عهده سهامداربوده و در راستای حفظ ارزش سهام تخصیص یافته، قابلیت نقل و انتقال سهام مزبور به غیر و فروش آن بر اساس محدودیت های زمانی و مقداری تعیین شده توسط شورای عالی بورس صورت خواهد گرفت. مطابق قانون تجارت مشمولین سهامدار محسوب شده و از مزایای سهام تخصیص یافته از جمله سود و ... بهره مند خواهید شد. خاطر نشان می سازد دو ماه پس از تاریخ انتخاب روش مذکور مشمولین می توانند با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مشتریان «سجام» به نشانی Sejam.ir از تعداد سهام تخصیص یافته نزد شرکت‌ها ی  سرمایه پذیرسهام عدالت مطلع شوند. شایان ذکر است بهره مندی از خدمات قابل ارائه از جمله ایجاد امکان معامله پذیری سهام تخصیص یافته درآینده منوط به مراجعه به سامانه سجام، ثبت نام و احراز هویت غیرحضوری در مراکز تعیین شده می باشد.  

روش غیرمستقیم

درصورت انتخاب آزاد سازی به روش غیر مستقیم، مالکیت و مدیریت سهام عدالت مشمول سهام عدالت، بالحاظ مراتب ذیل از طریق شرکت‌ها ی  سرمایه گذاری استانی ساماندهی خواهد شد و سهامدار حق انتقال به غیر ودخل و تصرف در آن را نخواهید داشت. در این روش سود یا زیان قابل تخصیص به سهامدار براساس نحوه عملکرد شرکت‌ها ی  سرمایه گذاری استانی تعیین و تخصیص پیدا خواهد کرد. با این تفویض اختیار، سهام شرکت‌ها ی  سرمایه پذیر سهام عدالت متعلق به مشمولین توسط شرکت های سرمایه گذاری استانی ساماندهی خواهد شد.

۲۸- در کدام روش سهامدار امکان فروش سهام خود را دارد؟
در هر دو روش امکان فروش و واگذاری سهام توسط مشمولین در بازار معاملاتی بورس و فرابورس میسرمی باشد.

۲۹- چه تضمینی وجود دارد که در روش غیرمستقیم شرکت های استانی دارایی سهامدار را حفظ و افزایش دهند؟
این موضوع به نحوه عملکرد و میزان موفقیت یا عدم موفقیت مدیران شرکت های سرمایه گذاری در مدیریت دارایی های تخصیص یافته بستگی دارد.

۳۰- آیا در روش غیر مستقیم سهامدار امکان فروش یکجای سهام خود را دارد؟ به چه صورت؟
افرادی که روش غیرمستقیم را انتخاب نموده اند سهامدار شرکت‌ها ی  سرمایه گذاری استانی خواهند بود. مقررگردیده است شرکت‌ها ی  سرمایه گذاری استانی در بازار سرمایه پذیرش گردند و سهام این شرکت‌ها  مورد خرید و فروش واقع گردد پس این افراد می توانند نسبت به فروش سهام خود در شرکت‌ها ی  سرمایه گذاری استانی اقدام نمایند.   تاکنون سهام ۲۶ استان از ۳۱ استان در بورس پذیرش شده است.

۳۱- تکلیف سهام افراد متوفی چه می شود؟
بر اساس اعلام شرکت سپرده گذاری مرکزی زیرساخت انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث قانونی درحال آماده سازی است و به محض عملیاتی شدن سامانه های مربوطه فرایندهای آن به عموم مردم اطلاع رسانی خواهد شد.

۳۲- سود سهام عدالت در سال ۹۹ چقدر است؟
میزان سود سالیانه عایدی از شرکت‌ها ی  سرمایه پذیر سهام عدالت مطابق تصویب مجامع عمومی سالیانه شرکت‌ها  تعیین و تخصیص می یابد و میزان دقیق این سود قابل پیش بینی نیست.  

۳۳- چه تعداد تاکنون روش مستقیم را انتخاب کرده اند؟
در حال حاضر تعداد ۱۸ میلیون و ۸۹۹ هزار و ۶۸۲ نفر روش مستقیم را انتخاب کرده اند.

۳۴- ایا امکان نقل و انتقال سهام عدالت به صورت وکالتی قانونی است؟
بر اساس مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار نقل و انتقال وکالتی سهام عدالت ممنوع است.

۳۵- مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی چه تاریخی برگزار می شود؟
زمان بندی مجامع  در جراید و در روزنامه رسمی به شکل رسمی اعلام می شود، اکثر شرکت های استانی در حال برگزاری مجمع در روزهای پایانی انتهای اسفند هستند.

۳۶- حضور سرمایه گذاران در مجامع شرکت های سرمایه گذاری استانی فیزیکی هست یا به صورت آنلاین هم می توان شرکت کرد؟
حضور به صورت صرفا آنلاین هست.  

۳۷- نقش هیات مدیره شرکت های استانی سهام عدالت چیست؟
اعضای هیات مدیره در یک شرکت وظایف مهمی در خصوص عملیات و نظارت را بر عهده دارند و عملکرد شرکت کاملا به تصمیمات اعضای هیات مدیره وابسته است. انتخاب اعضای هیات مدیره به وسیله مجمع عمومی صورت می گیرد و شرکت سهامی به وسیله هیأت مدیره و مدیران اجرایی منصوب توسط هیات مدیره‌ اداره خواهد شد. البته به این نکته نیز باید توجه داشت حتی با انتخاب اعضای هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری استانی، همانند همه شرکت ها، برگزاری مجامع عادی و فوق‌العاده، بررسی ترازنامه و صورت‌های مالی، تقسیم سود و ... طبق روال مشخص شده در قانون تجارت و تحت نظارت سهامداران محترم شرکت های سرمایه گذاری استانی ممکن خواهد شد.

۳۸- شرایط حضور در هیات مدیره ها به چه صورت است؟
با توجه به فرآیندهای قانونی و نظارتی پیش بینی شده، در صورت احراز شرایط لازم توسط داوطلب و تأیید صلاحیت حرفه ای ایشان توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، موضوع باید در مجمع عمومی طرح شده و در صورت انتخاب در مجمع، داوطلب امکان تصدی سمت عضویت در هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری استانی مربوطه را وفق قوانین و مقررات خواهد داشت. از این رو علاوه بر اینکه باید صلاحیت عمومی داوطلب به تایید مراجع ذیصلاح رسیده باشد، داشتن حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی مرتبط مورد تأیید مراجع ذیصلاح تحصیلی و سابقه تجربی کافی الزامی است.

۳۹- آیا امکان ثبت نام برای هیات مدیره سهامی عدالت وجود دارد؟
بر اساس آخرین اطلاعیه سازمان بورس و اوراق بهادار، همچنان امکان ثبت نام مطابق دستورالعمل تأیید صلاحیت حرفه ای مدیران نهادهای مالی مصوب شورای عالی بورس و اوراق بهادار و سایر مقررات مربوطه وجود دارد و علاقه مندان واجد شرایط امکان ارسال اطلاعات به عنوان داوطلب عضویت در هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری استانی را از طریق سامانه مربوطه به نشانی (setan.seo.ir) دارند.

۴۰- سود سهام عدالت سال ۹۸ چه زمانی و چگونه پرداخت می شود؟
مطابق مصوبه مورخ ۲۲/۰۷/۱۳۹۹ شورای عالی بورس مقرر گردیده است؛ سود سهام شرکتهای سرمایه پذیرسهام عدالت، برای آن دسته از مشمولینی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام انتخاب نموده اند، به حسابهای معرفی شده توسط سهامدارا واریز می گردد و برای مشمولینی که روش غیر مستقیم را انتخاب نموده اند به حساب شرکتهای سرمایه گذاری استانی سهام عدالت هر استان پرداخت خواهد شد. بدیهی است؛ شرکتهای سرمایه گذاری استانی باید نسبت به معرفی حساب به شرکتهای سرمایه پذیر اقدام نمایند به گونه ای که تا زمان انجام تکالیف قانونی مطابق آیین نامه آزاد سازی سهام عدالت، با ارائه تعهد نامه ای به سازمان بورس و بازرس قانونی خود، امکان دخل و تصرف در آن را از خود سلب نمایند؛ با توجه به ضرورت برگزاری مجامع شرکتهای سرمایه گذاری استانی تا پایان دی ماه سال جاری روند پرداخت سود این سهامداران بنا بر برنامه زمانبندی اخذ سود از شرکتهای سرمایه پذیر تعیین می گردد.

۴۱- تکلیف کسانی که تاکنون سود سهام خود را دریافت نکرده اند چه می شود؟
کلیه افرادی که تاکنون سود سهام عدالت خود را دریافت نکرده اند می باید با مراجعه به سامانه سجام نسبت به ثبت نام و اعلام شماره شبای بانکی خود اقدام نماید تا پس از هماهنگی های لازم اقدام مقتضی جهت واریز سود آنان به عمل آید.

۴۲- مابقی سهام عدالت چه تاریخی آزاد می شود؟
با توجه به فراز ۲ فرمان مقام معظم رهبری در ارتباط با آزاد سازی سهام عدالت، تصمیمات و تمهیدات لازم برای آزادسازی توسط شورای عالی بورس و اوراق بهادار تصویب و ابلاغ می گردد.

۴۳-تکلیف شرکت های غیربورسی سهام عدالت چه می شود؟
مطابق مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار و براساس مفاد آیین نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت مصوب همین شورا مقرر گردیده است برای مدیریت شرکتهای غیربورسی سهام عدالت، هلدینگ سرمایه گذاری متشکل از سهام ۱۳ شرکت غیر بورسی عدالت تشکیل گردد و بعد از ورود هلدینگ در بازار بورس و اوراق بهادار تهران سهام آن به تک تک ۴۹ میلیون نفر سهامداران سهام عدالت تخصیص پیدا خواهد کرد. در همین ارتباط مقدمات کار تاسیس هلدینگ توسط سازمان خصوصی سازی و با همکاری اتاق تعاون ایران و اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران و با اخذ موافقت اصولی از سازمان بورس و اوراق بهادار به عمل امده که سایر اقدامات تشکیل آن در دست پیگیری ودر شرف تاسیس می باشد.

۴۴-هیات مدیره شرکت های غیربورسی سهام عدالت توسط کجا تعیین می شود؟
با توجه به ترتیبات مقرر  در دستورالعمل ازاد سازی، شش ماه بعد از تاسیس هلدینگ، موسسین شرکت نسبت به برگزاری مجامع فوق العاده اقدام و هیات مدیران شرکت توسط سهامداران ان از طریق مجمع الکترونیکی به صورت غیر حضوری انتخاب می شوند.

۴۵- سبد سهام (پرتفوی) عدالت چگونه تشکیل شد؟  
در سال ۱۳۹۵، با توجه به مصوبه مورخ ۱۵/۰۸/۱۳۹۵ شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل (۴۴) قانون اساسی و با عنایت به اینکه از ۶۱ شرکت تخصیص یافته به طرح توزیع سهام عدالت، صرفا ۴۹ شرکت به ارزش ۲۷.۲۵۷ میلیارد تومان قیمت گذاری قطعی شده بود محاسبات کارشناسی و بسیار دقیقی در سازمان انجام پذیرفت و براساس آن با توجه به میزان سود دریافتی از شرکتها و متناسب با میزان اقساط تسویه شده شرکتهای تخصیص یافته به طرح و همچنین با لحاظ تخفیف مربوط به دو دهک پایین درآمدی و همچنین میزان سود پرداختی به برخی از مشمولین، ارزش سهام قابل تخصیص به مشمولین به ارزش ۲۶۶،۰۸۴ میلیارد ریال تعیین گردید و بر این اساس برای هر مشمول صورتحساب تهیه، تنظیم و صادر شد.