نمکی: کرونای جهش یافته در سراسر ایران خود را نشان داده/ لزوم بازداشت ناقضان پروتکل‌های بهداشتی

اجتماعی،   3991206074 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وزیر بهداشت با بیان اینکه باید ناقضان پروتکل های بهداشتی بازداشت شوند، گفت: ویروس کرونا جهش یافته در سراسر ایران خود را نشان داده است.

نمکی: کرونای جهش یافته در سراسر ایران خود را نشان داده/ لزوم بازداشت ناقضان پروتکل‌های بهداشتی

به گزارش برنا؛ سعید نمکی، وزیر بهداشت با اشاره به روز پدر وتبریک ولادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) گفت: داغدار از دست دادن فعالین نظام سلامت هستیم. طی یک سال گذشته تلاش کردیم در اوج بی قراری، آرام مقابل دوربین ها ظاهر شویم و سعی کردیم خاطر مردم عزیز را مشوش نکنیم.

او افزود: بیماری سرکش ناشی از این ویروس می تواند آرامش جامعه و نظام سلامت را بر هم بزند و همکاران عزیز من حس نکنند فرمانده مجموعه آزرده دل است اما گاهی در اوج تلاش برای آرامش جملاتی در اوج عصبانیت بیان کردم به خاطر عشق به مردم و نگرانی برای موج جدید کرونا است.

نمکی تصریح کرد: روزهای سختی بر ما در یک سال از جمله تحریم ها، مشکلات ارزی، نامهربانی ها و... گذشت  و نمی توان در برابر همه سکوت کرد. علی رغم دستور رئیس جمهور، برخی فعالیت ها با تاخیر انجام شد و مکرر از مردم تمنا کردم که پروتکل ها را رعایت کنند و پیش بینی بنده این است که اسفند سختی داریم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه امیدوارم پیش بینی هایم درست در نیاید، افزود: نگران اسفند پر التهاب هستم. ارتباط محکمی بین عدم پروتکل ها و خیز جدید و مرگ و میرها داریم. اگر رعایت نکنیم طوفانی از بیماری کرونا با نوع جدیدش را خواهیم داشت. ویروس ها پاسپورت نمی خواهد. ویروس ووهان خود را از ووهان به قطب رساند. فراموش نکنیم این ویروس در دنیا می چرخد.

نمکی با بیان اینکه ویروس کرونا جهش یافته در سراسر ایران خود را نشان داده است، ادامه داد: ویروس انگلیسی در قزوین و البرز به شکل حاد خود را نشان نداد. خیز شدیدی در خوزستان داریم که منبع آن ویروس جهش یافته است.

به گفته وزیر بهداشت میزان سرپایی در کشور در دو هفته اخیر رو به افزایش بوده است.

او افزود: فرق ویروس جهش یافته با ووهان این است که در گذشته مدت زمان افزایش موارد سرپایی نسبت به بستری 10 روزه بود اما این ویروس تا 72 ساعت خود را وارد مرحله بستری می کند و گرفتاری های سنگین ریوی در پی دارد.

نمکی عنوان کرد: بارها عنوان کردم در این ایام با رفتن به عتبات و زیارت عزیزان ما در کربلا و نجف ممکن است شاهد سبب خیز جدید بیماری در استان های مرزی باشیم.

وزیر بهداشت گفت: هر کسی در خوزستان فوت کرد مراسم تشییع سنگین برایش برگزار کردند. در شادگان رعایت پروتکل ها در حد صفر بود و دستفروشان در خیابان بیداد می کردند و مراکز خرید غلغله بود.

او افزود: مرزها را با دستور صریح رئیس جمهور بستیم و یکی از دلخوری ها این است که دیروز هنوز یکی از مرزهای محلی باز بود و مسئولان محلی می گفتند قرار است در آخرین ساعات روز چهارشنبه ببندیم.

نمکی با اشاره به اینکه بنا نیست کسی پشت درب های بیمارستان ها بماند، گفت: مطمئن باشید در کنار مردم هستیم. عده ای علی رغم تقاضای ما پروتکل ها را رعایت نکردند. هنوز نتوانستیم آدمی به نقطه ای برسیم آدمی که در کمال بی ادبی با پروتکل ها برخورد می کند همان جا بازداشت کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: طغیان ویروس ما را با انبوهی از تخت های بیمارستانی مواجه می کند اما ما در کنار مردم هستیم و هرکز بیماری سرگردان نخواهد بود. اگر فاصله گذاری رعایت نکنید و عزا و عروسی و دورهمی و اجلاس ها را پشت درب های بسته برگزار و مراکز خرید را پر کنید ما هم حریف مهار بیماری نمی شویم.

او اظهار کرد: خوشبختانه مرحله دوم واکسیناسیون از امروز در گروه های آسیب پذیر استمرار پیدا می کند. اولین گروه ما در سند ملی واکسیناسیون کادر درمان هستند و اورژانس کشور به عنوان خط مقدم جا به جایی بیماران، جانبازان شیمیایی، آسایشگاه های سالمندان، معلولین، تیم بهداشت و پرسنل آزمایشگاه ها و غسالخانه ها که برای تطهیر اجساد افرادی که برای کرونا از بین فته اند اقدام می کنند نیز در اولویت این سند هستند. اوایل هفته دیگر واکسن دیگری می رسد.

وزیر بهداشت گفت: فاز اول واکسن برکت به خوبی راه خود را طی کرد و سعی می کنیم فاز دوم و سوم را در هم ادغام کنیم تا این واکسن را در اردیبهشت ماه داشته باشیم. پاستور با انتقال فنی واکسن کوبا پیش می رود. واکسن رازی یکی دیگر از واکسن ها است که فاز اولش آغاز شد. همچنین با واکسن اسپوتنیک وی قرارداد برای تولید و صادرات آن بستیم.

نمکی عنوان کرد: واکسن هایی از چین و سایر نقاط می آوریم و امیدواریم تا تابستان آینده این امر استمرار پیدا کند. از خداوند برای همکارانم صبوری و وسواس بیشتر برای بیماریابی و از مردم رعایت پروتکل ها را خواهانم.