آیا کار مجلس این است؟!

گروه سیاسی الف،   3991205132 ۹۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
آیا کار مجلس این است؟!

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری در اواخر خرداد 1400، فضای کشور نیز به‌آرامی به سمت سیاسی‌تر شدن بیشتر پیش خواهد رفت. اگرچه در حال حاضر نیز بازار اظهارنظرهای انتخاباتی داغ شده اما احتمالاً از اواسط فروردین 1400 نامزدهای جریانات و احزاب سیاسی تا حدود زیادی مشخص خواهند شد. به‌ویژه آن‌که ثبت‌نام از نامزدها قرار است در اردیبهشت‌ماه هم صورت گیرد.

در حال حاضر البته نامزدهای مختلف جریانات سیاسی در پی ارزیابی شرایط برای ورود به انتخابات هستند و برخی نیز حتی برای حضور اعلام آمادگی کرده‌اند. اما دراین‌بین برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی هم در تلاش هستند تا احتمالاً خود یا دیگران را برای حضور در انتخابات ترغیب نمایند.

روز سه‌شنبه، 5 اسفندماه حسین جلالی، نماینده مردم رفسنجان در مجلس شورای اسلامی از جمع‌آوری امضا در مجلس شورای اسلامی برای تشویق آیت‌الله ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری خبر داد.

جلالی دراین‌باره به خبرگزاری برنا گفت: تعداد امضاها از مرز 208 عبور کرده است. قرار شده است نیکزاد به نمایندگی از اعضای مجلس نامه را خدمت او بدهد و از رئیسی دعوت به عمل آید.

وی ادامه داد: ما کار خودمان را انجام داده‌ایم، قدرت انتخاب با او است اما تاکنون پاسخ مثبتی از رئیسی نشنیده‌ایم. امیدواریم پس از این دعوت، نظر رئیسی برای حضور در انتخابات مثبت باشد.

حسین جلالی 30 بهمن‌ماه نیز به سایت مدارا گفته بود: قریب به‌اتفاق افرادی که در مظان کاندیداتوری هستند، عنوان می‌کنند که اگر ایشان{رئیسی} بیاید، کاندیدا نخواهند شد که این‌یک فرصت مناسب برای طرفداران گفتمان اسلام انقلابی به شمار می‌رود. نماینده مردم رفسنجان افزود: در مجلس هم نگاه بسیاری از نمایندگان به سمت ایشان است.

این سخنان در حالی بیان می‌شود که غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در تاریخ ٢٨ بهمن سال جاری در نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره احتمال ورود رئیس قوه قضاییه به انتخابات ریاست جمهوری گفت:‌ انجام خدمات کاملاً موفقیت‌آمیز در دستگاه قضایی و تحول دستگاه قضا از آغازین روزهای تصدی ایشان در قوه آغازشده و ایشان با برنامه جامع تحولی مسئولیت قوه قضاییه را پذیرفتند و روند اقدامات مشخص و منطقی به دور از فعالیت‌های تبلیغاتی بوده است.

اسماعیلی افزود: آنچه اطلاع دارم ایشان در دیداری که با دانشجویان داشتند و دانشجویان هم همین سؤال را پرسیدند، پاسخ دادند که من به جز قوه قضاییه به مسئله و موضوع دیگری فکر نمی‌کنم.

وی اظهار داشت: ایشان همه توان و انرژی خود را مصروف قوه قضاییه می‌کنند و تا امروز ما رویکرد دیگری را از ایشان مشاهده نکرده‌ایم.

درواقع مشخص است از زمانی که رهبر انقلاب در 16 اسفندماه در حکم‌شان آیت‌الله رئیسی را به ریاست قوه‌ی قضائیه منصوب کردند، ایشان رویکرد تحولی را در این قوه آغاز کرده و موجبات اقدامات مثبت فراوانی نسبت به دوره‌های قبلی شده‌اند. اما از چند ماه مانده به انتخابات برخی تلاش دارند تا نام ایشان را به هر بهانه‌ای مطرح کنند.

بدون شک ایشان اگر صلاح بدانند به این مسیر ورود خواهد داشت و نامزد انتخابات خواهد شد. بنابراین این‌که برخی نمایندگان مجلس هم ‌و غم خود را بحث‌های انتخابات، رایزنی و جمع‌آوری امضا برای ورود افراد قرار دهند امر شایسته‌ای نیست. بالاخره کارکرد و وظیفه مجلس مشخص است که می‌باید علاوه بر قانون‌گذاری، بر حوزه اجرایی به مفهوم عام آن نیز نظارت داشته باشد. البته نمایندگان می‌توانند رایزنی‌هایی دراین‌باره داشته باشند اما بهتر است این‌گونه اقدامات در قالب احزاب و تشکل‌های سیاسی صورت بگیرد نه اینکه آن‌ها وقت خود را مصروف چنین مسائلی نمایند.به‌ویژه آن‌که انتظارات بسیار زیادی از مجلس یازدهم می‌رفت که در حوزه‌های مختلف به‌ویژه اقتصادی، مبارزه با فساد، شفافیت و ... موجبات تحول مناسبی را فراهم آورد که تاکنون این امر به نخو شایسته ای محقق نشده است. 

بهتر است نمایندگانی که می‌باید بر دولت‌ها نظارت داشته باشند وقت خود را صرف مشکلات و مسائل جامعه کنند تا گامی در این‌باره بردارند. تلاش مجلسی ها برای امضاء جمع‌کردن به نفع یا علیه کسی حتی اگر موفقیت‌آمیز هم باشد می‌تواند در آینده دولت را وامدار کند یا موجبات خط دهی و جهت‌گیری خاصی را در مجلس فراهم آورد. به‌ویژه آنکه دولت آینده حدود سه سال کاری خود را با مجلس یازدهم هم‌زمان خواهد بود.