عنابستانی: صداقت با مردم باعث رشد مشارکت انتخاباتی است

سیاسی،   3991205093 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

«علی اصغر عنابستانی» نماینده مجلس در مورد ضرورت‌های افزایش مشارکت انتخاباتی مردم، گفت: رفتار صادقانه مسئولان با مردم و کارآمدی نهادهای مختلف کشور، اصلی‌ترین عامل افزایش مشارکت در انتخابات است.

عنابستانی: صداقت با مردم باعث رشد مشارکت انتخاباتی است

ایرنا نوشت: زمان زیادی به انتخابات سرنوشت‌ساز خرداد سال آینده باقی نمانده است. فضای انتخاباتی هم در بین احزاب سیاسی در حال داغ‌تر شدن است. اما مهم‌تر از فعالیت فعالان عرصه سیاست و احزاب سیاسی، مسئله رویکرد مردم به انتخابات ریاست جمهوری دوره سیزدهم است که در کانون توجهات قرار گرفته است. آیا مردم همان رفتار انتخابات مجلس یازدهم را تکرارخواهند کرد یا به راهی خواهند رفت که در اکثر انتخابات گذشته رفته‌ و مشارکت گسترده خواهند داشت؟ این‌ها سوالاتی است که در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور مطرح است. البته تاکید رهبری بر مشارکت حداکثری مردم باعث افزایش امید در بین نخبگان شده مبنی بر این که بعد از این تاکیدات، نهادهای مختلف بستر حضور مردم در انتخابات را آماده خواهند کرد و انتخابات با حضور پرشور مردم برگزار خواهد شد.

در ضرورت مشارکت سیاسی مردم در نظام جمهوری اسلامی تردیدی وجود ندارد

«علی اصغر عنابستانی» نماینده مردم سبزوار در مجلس یازدهم در مورد ضرورت مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری گفت: در اصل این نکته که نظام باید بر اساس نگاه و رای مردم عمل کند تردیدی نیست و همه جریان‌ها و گروه‌ها باید معتقد و عامل به این نکته باشند. اصولا نظام جمهوری اسلامی بر مبنای نظر مردم، مشارکت مردم و دخالت مردم در سرنوشت خود، شکل گرفته است. و اصولا مردم حرف اول و آخر را در ساختار نظام  جمهوری اسلامی در شکل‌گیری و ادامه کار این نظام می‌زنند. بنابراین سازوکارها به نحوی باید تمهید شود که مردم احساس کنند می‌تواند در تصمیم‌گیری‌ها و مسائل مهم کشور اثرگذار باشند.

اصلی‌ترین مولفه حضور مردم در انتخابات، اعتماد به نهادهای مختلف کشور است

عنابستانی با تشریح الزامات مشارکت حداکثری، ادامه داد: اما اینکه چه شرایطی باید وجود داشته باشد تا مردم در صحنه‌هایی مثل انتخابات مشارکت کنند نیازمند بحث مفصل‌تری است و در این زمینه چند نکته وجود دارد. بحث اول عملکرد مسئولان است. مردم باید به ساختارهای نهادی نظام اعتماد داشته باشند و اعتماد مردم به ساختارهای نهادی نظام باعث می‌شود که آن‌ها برای شکل‌گیری این ساختارها مشارکت کنند و حضور داشته باشند. قاعدتا اگر عملکرد ما در عرصه‌های مختلف، عملکردی به سمت و جهت کارگشایی از مردم و کارآمدی نظام باشد  یعنی مردم از ما کارآمدی و حل مشکلات روزمره خود را بینید و از ما حرکت به سمت توسعه متناسب و متوازن را ببینید آن وقت به ساختارهای نهادی اعتماد پیدا می‌کنند و در انتخابات مشارکت می‌کنند.

این نماینده اصولگرای مجلس افزود: بحث بعدی در حوزه اعتماد به ساختارهای نهادی نظام، مسئله عدم وجود فساد و صداقت در عملکرد و رفتار مسئولان است. مردم از مسئولان خود توقع دارند صداقت ببینند. یعنی بین عملکرد و گفتار آن‌ها یک رابطه منطقی و معقول وجود داشته باشند و مردم احساس دوگانگی نکنند.در این صورت به نظام و ساختارهای آن اعتماد می‌کنند. وقتی این اعتماد شکل گرفت مردم در تشکیل این نهادها که از طریق انتخابات است مشارکت می‌کنند.

عنابستانی گفت: یعنی اصل مسئله در موضوع مشارکت به نظر من جلب اعتماد مردم به ساختارهای نهادی نظام است. فرقی هم بین نهادهای مختلف نیست و همه نهادها شامل این گزاره می‌شوند. هر ساختار  که در جمهوری اسلامی با نظر و رای مردم شکل می‌گیرد اگر مردم به این ساختارها و عملکرد مسئولان آن‌ها اعتماد کنند و صداقت ببینند حتما مشارکت افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه اعتماد مردم نکته مهمی است که معمولا با سیاسی دیدنِ مسئله مشارکت انتخاباتی مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ادامه داد: چون ما معمولا مشارکت‌ها را  سیاسی تفسیر می‌کنیم و در ساختارها و بحث‌های سیاسی این مسئله را مطرح می‌کنیم. به مسئله اعتماد نمی‌پردازیم. برخی‌ها دلیل مشارکت را حضور یا عدم حضور فلان شخص یا حزب بیان می‌کنند که به نظر من درست نیست.

این نماینده مجلس اظهار داشت: به نظر من اگر یک نگاه جامعه شناسانه به رفتار مردم داشته باشیم متوجه می‌شویم که بیش از آن که نگاه مردم به مشارکت، سیاسی باشد یک نگاه اقتصادی و اجتماعی است. یک نگاه معطوف به زندگی و مشکلاتی است که دارند. اگر مردم ببینید که ساختارهای حاکمیتی توانسته‌اند بخشی از مسائل آن‌ها را حل کنند حتما مشارکت می‌کنند.

شورای نگهبان امکان حضور همه سلائق را فراهم کند

وی سپس به ضرورت حضور دیدگاه های مختلف در انتخابات پرداخت و گفت: نکته دوم در زمینه مشارکت بحث حضور سلائق مختلف است. بالاخره سلائق مختلف و صداهای مختلف در کشور وجود داره و ما باید در ساختارهای انتخاباتی تدبیری کنیم که صداهای مختلف در عرصه انتخابات که چارچوب نظام را قبول دارند حضور پیدا کنند. حضور سلائق مختلف به افزایش مشارکت و رقابتی شدن انتخابات کمک می‌کند. چرا که باعث حضور همه اقشار در انتخابات می‌شود.

وی افزود: البته من اهمیت حضور سلائق مختلف را از موضوع اعتماد بیشتر نمی‌دانم. من اصل اعتماد مردم به ساختارهای عملکردی نظام را مهم‌تر می‌دانم. اما باید رویکردی در پیش گرفته شود که سلائق مختلف بتوانند در انتخابات صدا داشته باشند.