ذوالنوری در گفت‌وگو با الف تشریح کرد؛ کدام تعهدات در برجام به ایران تحمیل شده بود که از روز سه شنبه لغو می شود؟

سیاسی،   3991203095 ۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: همه تعهداتی که در قبال پذیرش برجام به ایران تحمیل شده بود از روز سه شنبه این هفته لغو می شود.

کدام تعهدات در برجام به ایران تحمیل شده بود که از روز سه شنبه لغو می شود؟

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ذوالنوری نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با بیان ینکه از روز سه شنبه کلیه تعهداتی که برجام بر ایران تحمیل کرده لغو می شود، گفت: کاهش درصد غنی سازی، کاهش انباشت اورانیوم غنی سازی شده، کاهش انباشت آب سنگین، رساندن تعداد سانترفیوژها از 19 هزار تا به پنچ هزار و 100 تا، جلوگیری از نصب سانترفیوژهای پیشرفته، جمع کردن سایت فردو و تبدیل آن از کار تولیدی به کار تحقیقاتی، تبدیل راکتور آب سنگین اراک به راکتور معمولی و از 40 مگاواتی به 20 مگاواتی، دادن دسترسی نظارتی به آژانس بین المللی انرژی اتمی فراتر از ان پی تی و چند تعهد دیگر در برجام بر ایران تحمیل شده بود.

وی افزود: قرار بود طرف مقابل ایران بخصوص کشورهای اروپایی کلیه تحریمها از جمله تحریمهای مالی، بانکی را لغو کرده و زمینه فروش و صادرات نفت و انواع کالاهای ایران را فراهم کنند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه هیچ یک از این وعده ها عملی نشد اما ایران کلیه تعهدات خود را اجرایی کرد، افزود: آمریکا نیز از برجام خارج شد. همچنین اروپا 11 تعهد را پذیرفت که برای خلاء خروج آمریکا از برجام انجام دهد تا جبران شود اما هیچ کدام انجام نشد.

حجت الاسلام ذوالنور تاکید کرد: از روز سه شنبه اجرای پروتکل الحاقی متوقف می شود و دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی فقط در قالب ان پی تی و یا همان پادمان خواهد بود.