فارین پالیسی: شرایط برای جنگ داخلی در آمریکا مهیاست

جهان،   3991203077 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

نشریه فارین پالیسی در گزارشی به ۳ نشانه اصلی برای بروز جنگ داخلی که در ایالات متحده دیده می‌شود پرداخت.

فارین پالیسی: شرایط برای جنگ داخلی در آمریکا مهیاست

به گزارش الف، نشریه آمریکایی «فارین پالیسی» در گزارشی به شاخص‌های جنگ داخلی در ایالات متحده پرداخته و نوشت که امکان وقوع جنگ داخلی در آمریکا تا همین اواخر غیر ممکن بود، اما اکنون به دنبال تشدید افراط گرایی و اقدامات خشونت آمیز گروه های راست گرا زنگ خطر درباره امکان بازگشت به رقابت های داخلی ونیز وقوع چنین جنگی را به صدا درآورده است.

در گزارش فارین پالیسی به نقل از «مونیکا تافت» پژوهشگر سیاست بین الملل آمده است، نکته خطرناکتر اینجاست که جنگ داخلی در آمریکا هرگز به پایان نرسیده و در واقع تقویت شده است. همچنین علی رغم سیاست های جدیدی که «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا برای کنترل اوضاع به کار بسته اما خطر خشونت سیاسی به شکل گسترده در آمریکا احساس می شود. 

نویسنده این گزارش در ادامه اشاره کرد که جنگ‌های داخلی در کشورهای مختلف از جمله ایالات متحده بنا به دلایل خاصی اتفاق می‌افتند، اما همه آنها در ۳ نشانه مشترک هستند که همه این سه نشانه اکنون در فضای داخلی آمریکا مشاهده می شود.

- اغلب جنگ های  داخلی در پی یک درگیری یا جنگ داخلی قبلی و یا یک حادثه سیاسی تحریف شده رخ می‌دهند؛ به این صورت که یک رهبر کاریزماتیک با انتشار گزارش هایی از افتخارها یا تحقیر های گذشته که متناسب با موقعیت طلبی های سیاسی وی باشد راه را برای ایجاد یک جنگ داخلی هموار می کند.

- نشانه بعدی مربوط به ایجاد شکاف در جامعه مانند نژاد، مذهب یا طبقات اجتماعی است که بنا به ویژگی های هر جامعه این شکاف ها می توانند عمیق تر و تاثیرگذارتر شوند. همچنین مواردی که شاید در ابتدا ساده به نظر برسد ممکن است توسط احزاب داخلی و خارجی مورد سوء استفاده قرار بگیرد، مانند اتفاقی که برای اتحاد جماهیر شوروی سابق افتاد.

-  اما دو عامل قبلی به تنهایی برای شعله ور کردن آتش جنگ داخلی کافی نیستند و نشانه سوم مربوط به تغییر جامعه داخلی از گروه گرایی به فرقه گرایی است. در این مورد، مردم جامعه سوالاتی را مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه آیا سایر گروههای موجود در کشور واقعا منافع ملی را در مرکز نگرانی‌های خود قرار داده اند یا خیر. در بحث فرقه گرایی، نخبگان اقتصادی و اجتماعی و  سیاسی جامعه معتقدند هر کسی که با آنها مخالف باشد شرور است و برای نابودی جامعه تلاش می کند.

در پایان گزارش مجله فارین پالیسی آمده که ما در حال حاضر همه سه نشانه را در آمریکا می‌بینیم که می تواند در نهایت منجر به بروز یک جنگ داخلی گسترده شود.