ماجرای اجرای حکم قصاص در زندان رجایی‌شهر/ التماس‌های زن اعدامی نجاتش نداد

حوادث،   3991203020 ۴۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

زن جوان که به خاطر اختلاف با همسرش او را با شلیک گلوله در خواب به قتل رسانده بود، در زندان رجایی شهر به دار مجازات آویخته شد.

ماجرای اجرای حکم قصاص در زندان رجایی‌شهر/ التماس‌های زن اعدامی نجاتش نداد

روزنامه ایران نوشت: رسیدگی به این پرونده از 25 تیر سال 96 و به‌دنبال شنیدن صدای تیراندازی از ساختمانی مسکونی در یکی از خیابان‌های سهروردی تهران آغاز شد. ساکنان این مجتمع بلافاصله خود را به خانه همسایه رساندند و متوجه جنایتی هولناک شدند.

گزارش این جنایت به بازپرس کشیک قتل پایتخت و تیم بررسی صحنه جرم اعلام شد. تیم جنایی با حضور در محل با جسد خونین مرد 45 ساله‌ای مواجه شدند که با شلیک گلوله به قتل رسیده بود.

همسر و دختر و پسر مقتول در صحنه حضور داشتند و باتوجه به اینکه آنها با همدستی یکدیگر قتل را مرتکب شده بودند هر سه نفر بازداشت شدند.

زهرا، همسر مقتول در تحقیقات به شلیک اعتراف کرد و گفت: به خاطر آزار و اذیت‌های همسرم با کلت کمری دست به قتل زدم. بدین ترتیب زهرا به اتهام مباشرت در قتل و دو فرزندش به اتهام معاونت در این جنایت مسلحانه روانه زندان شدند. به دنبال اعتراف زن جوان و دو فرزندش و پس از تکمیل تحقیقات، پرونده برای صدور حکم به دادگاه کیفری استان تهران ارجاع شد. زمانی که زهرا پای میز محاکمه ایستاد به دفاع از خود پرداخت و گفت: شوهرم به من می‌گفت تو به من خیانت می‌کنی. وقتی شوهرم مرا متهم به خیانت کرد کینه او را به دل گرفته و تصمیم گرفتم او را بکشم. روز حادثه وقتی همسرم خواب بود با کمک پسر ودخترم اسلحه‌اش را از داخل جعبه‌ای که وسایل خاص اش را در آن نگهداری می‌کرد برداشتیم وبه او شلیک کردم.

بعد از دفاعیات زهرا نوبت دختر و پسرش بود و آنها زمانی که در جایگاه ویژه قرار گرفتند، منکر جنایت شده و ادعا کردند که مادرشان تیراندازی کرده و زمان جنایت آنها در اتاقشان خواب بودند.

در ادامه رسیدگی به این پرونده پسر مقتول از قصاص رهایی یافت و دخترش به 5 سال حبس محکوم شد. اما زهرا به درخواست اولیای دم، محکوم به قصاص شد. چهارشنبه گذشته زمان اجرای حکم فرارسید و زن جوان پای چوبه دار رفت در حالی که واحد صلح و سازش دادسرای جنایی تهران تا آخرین لحظه در تلاش بودند تا خانواده مقتول را راضی کنند به عروسشان مهلت دوباره‌ای برای زندگی بدهند و زن جوان نیز به پای مادر شوهرش افتاده و با گریه التماس می‌کرد تا او را ببخشند اما مادرشوهر زهرا، حاضر به گذشت نشد و سرانجام طناب دار بر گردن عروسش گره خورد و لحظاتی بعد نیز به دار آویخته شد.

توضیحات سازمان زندان ها

این در حالی است که پس از اعدام این زن جوان اخباری در برخی رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه زن اعدامی در آخرین لحظات قبل از اعدام دچار حمله قلبی شده و سکته کرده بود اما با وجود این اتفاق وی را به دار آویختند. پس از انتشار این خبر روابط عمومی سازمان زندان‌های استان تهران درباره شرایط جسمانی زن جوان پیش از اجرای حکم قصاص توضیحاتی ارائه کرد.

روابط عمومی زندان‌های استان تهران نوشت: در پی انتشار ادعایی عجیب در رسانه‌های ضد انقلاب مبنی بر قصاص یک زن در زندان رجایی شهر با وجود سکته قلبی قبل از اجرای حکم، روابط عمومی زندان‌های استان تهران ضمن تکذیب ادعای فوق، به اطلاع می‌رساند فرد محکوم زهرا نام داشت که به جرم مباشرت در قتل همسر خود به قصاص نفس محکوم شده بود و باوجود تلاش‌های فراوان برای جلب رضایت اولیای دم، مصالحه صورت نگرفت. حتی تا یک ساعت پیش از اجرای حکم نیز مسئولان قضایی و مددکاران به منظور صلح وسازش تلاش‌های لازم را انجام دادند ولی به‌دلیل اصرار اولیای دم بر اجرای قصاص نفس، حکم اجرا شد. در زمان اجرای حکم این زن در شرایط صحت و سلامت کامل بوده و این‌ حکم در حضور سرپرست دادسرای جنایی، نمایندگان پزشکی قانونی و نیروی انتظامی و پس از معاینه کامل توسط پزشک پزشکی قانونی اجرا شد. حسب اسناد پزشکی موجود و گواهی پزشکی، وی تا زمان اجرای حکم هیچگونه بیماری قلبی ریوی و کلیوی نداشته است. در اجرای احکام قصاص معمولاً پزشکی قانونی علت مرگ را ایست قلبی اعلام می‌کند.