هشدار چندین باره کارشناسان دندان تیزتر کرونا در موج چهارم؛ با کرونای انگلیسی رنگ بندی دیگر معنا ندارد

گروه اجتماعی الف،   3991130003 ۱۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

بر اساس آمارهای تازه ای که مسئولان نظام سلامت منتشر کرده اند، در چند روز اخیر با افزایش چشمگیر بیماران سرپایی در مراکز درمانی مواجه هستیم. از سوی دیگر، شواهد جدید از موج تازه کرونا نشان می دهد که برخلاف امواج قبلی بیماری، این بار جوانان به شدت در معرض ابتلا به کرونا هستند. ترکیب این دو اتفاق باعث شده است که صاحبنظران نظام سلامت نسبت به افزایش چشمگیر تلفات پاندمی کرونا تا یک ماه آینده هشدار بدهند.

دندان تیزتر کرونا در موج چهارم؛ با کرونای انگلیسی رنگ بندی دیگر معنا ندارد

 به گزارش الف، علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران خبر داده است که نسبت به هفته گذشته، میزان مراجعان سرپایی در تهران، حدود 23 درصد افزایش یافته است. همچنین نادر توکلی، معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در استان تهران هم هشدار داده است: «تقریبا یک هفته است با روند افزایشی بیماران مبتلا به کرونا روبرو هستیم و آمار مراجعات سرپایی نیز افزایش یافته است. مشکل و نگرانی ما این است که در اسفند به سمت پیک مجدد کرونا برویم و مجبور شویم محدودیت ها را افزایش دهیم.»

همچنین روسای دانشگاه های علوم پزشکی در اغلب استان های کشور نیز از افزایش محسوس آمار مراجعان سرپایی و بیماران بستری مبتلا به کرونا خبر داده اند. حتی حسین کرمانپور، مدیرکل روابط عمومی سازمان نظام پزشکی نیز اعلام کرده که این روزها دوباره آی‌سی‌یوها در حال پر شدن است.

از سوی دیگر، محمد طالب پور، رئیس بیمارستان سینا به عنوان یکی از بیمارستان های ریفرال (معین) درمان کرونا در کشور هم هشدار داده است: «تاکنون سه موج کرونا را گذرانده ایم. هم اکنون هم توان تیم درمان در حداکثر خود استفاده شده و هم ترس موج چهارم به مراتب بیشتر از موج‌های قبلی است. در مقایسه آماری، در کشور آلمان روزانه ۴۰ نفر به علت کرونا فوت می‌شدند، ولی الان با موج جدید ویروس به هزار و ۲۰۰ نفر در روز رسیده است که این شرایط خیلی وحشتناک است. اگر آگاهی و جدیت لازم را مردم نداشته باشند، ممکن است کشور را گرفتار کند.»

او تصریح کرد: «میزان شیوع ویروس جهش یافته انگلیسی به طور متوسط پنج برابر و مرگ و میر آن سه برابر شده است. متاسفانه نمونه‌های ویروس انگلیسی در کشور مشاهده شده است. شیوع این ویروس جهش یافته می‌تواند منجر به موج خیلی وحشتناکی شود. فکر می‌کنم یک خطر بزرگ در کمین مردم است، اما هوشیاری مردم می‌تواند موج چهارم کرونا را شکست دهد.»

تبعات افزایش بیماران مبتلا به کرونا در روزهای اخیر

افزایش موارد سرپایی و بستری کرونا در روزهای اخیر، زنگ خطری است که می تواند کل ساختار نظام سلامت را دچار چالش جدی کند.

دکتر یعقوب مهاجری، متخصص اقتصاد سلامت در گفتگو با الف به تبعات افزایش آمار بیماران سرپایی  اشاره می کند و می گوید: «درمان و مقابله با کرونا در ایران تاکنون هزینه های سنگینی به نظام سلامت تحمیل کرده است. طبق اطلاعاتی که وزارت بهداشت منتشر کرده، امسال حدود 70 درصد از اعتبارات یک میلیارد یورویی صندوق توسعه ملی برای کمک به درمان کرونا به وزارت2 بهداشت تخصیص داده شده است. در صورتی که آمار بیماران بستری و سرپایی دوباره اوج بگیرد، اعتبارات فعلی نیز نمی تواند پاسخگوی همه نیازهای بهداشتی و درمانی کشور باشد. بنابراین می توان انتظار داشت که با افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا دوباره مجبور شویم که به منابع صندوق توسعه ملی متوسل شویم.»

او خاطرنشان می کند: «اگر دوباره شاهد موج تازه ای از بیماری کرونا در کشور باشیم، قطعا نیازمند بروزرسانی تجهیزات پزشکی مثل تامین دستگاه اکسیژن ساز خواهیم بود. خیز مجدد کرونا می تواند فرآیند فرسایش تجهیزات پزشکی را شتاب ببخشد. همچنین در این شرایط، نیاز به کادر درمان تازه نفس هم چند برابر خواهد شد، زیرا بسیاری از اعضای کادر درمان دچار خستگی و فرسودگی مفرط شده اند. بیش از 300 نفر از کادر درمان بر اثر ابتلا به کرونا جان باخته اند. با شیوع موج تازه کرونا، میزان ابتلا و مرگ و میر در بین کادر درمان هم بیشتر خواهد شد. وقتی هم که کادر درمان را از دست بدهیم، آن وقت آمار مرگ بیماران مبتلا به کرونا هم بالاتر می رود.»

همچنین دکتر بهروز لاجوردی، متخصص بیماری های عفونی نیز در گفتگو با الف با اشاره به آسیب های افزایش تعداد موارد بیماران بستری و سرپایی، خاطرنشان می کند:

«آمار روزانه فوتی های کرونا، دوباره به سمت سه رقمی شدن در حال حرکت است. با توجه به ویژگی های موج چهارم کرونا که در حال آغاز است، این موج تازه می تواند کودکان و جوانان زیادی را درگیر کند. در امواج قبلی کرونا، اغلب شاهد بودیم که سالمندان، افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای و کادر درمان در صف اول قربانیان بودند، اما در موج تازه کرونا، جوانان و کودکان نیز درگیر خواهند شد. نکته مهم دیگر هم سرعت اوج گیری موج چهارم کرونا خواهد بود. با توجه به انتشار ویرس جهش یافته انگلیسی در کشور، موج بعدی بیماری می تواند خیلی سریع تر به نقطه اوج خود برسد.»

او تاکید می کند: «در شرایط فعلی، موثرترین و سریع ترین راه برای کاهش موارد بیماران سرپایی و بستری، افزایش رعایت پروتکل های بهداشتی است. استفاده از دو ماسک، رعایت جدی تر فاصله گذاری اجتماعی، تهویه مناسب هوا در محیط های بسته، منع سفرهای غیرضروری، نظارت جدی تر بر رعایت پروتکل های بهداشتی در اماکن عمومی، بازارها، اماکن ورزشی و تفریحی و همچنین مراقبت جدی از خود در دورهمی های خانوادگی می تواند شیب صعودی آمار بیماران سرپایی و بستری را متوقف کند. در عین حال، باید برای جلوگیری از وقوع موج های بعدی کرونا، فرآیند واکسیناسیون هم با سرعت بیشتری دنبال شود. اگر به نقطه ای برسیم که 70 درصد جامعه در برابر کرونا واکسینه شوند، در آن صورت ایمنی بالایی در جامعه ایجاد خواهد شد. در آن شرایط به احتمال قوی دیگر شاهد وقوع موج های کرونا نخواهیم بود.»

بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، در حال حاضر ۹ شهرستان در وضعیت قرمز، ۳۹ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. کارشناسان هشدار می دهند که افزایش موارد بیماران بستری و سرپایی می تواند خیلی سریع این رنگ‌بندی‌های کرونایی را تغییر دهد و وضعیتی به مراتب بدتر از آبان ماه امسال را تکرار کند.