تخت‌روانچی: تغییری در راهبرد هسته‌ای ایران ایجاد نشده است

سیاسی،   3991129001

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه تغییری در راهبرد هسته‌ای ایران ایجاد نشده است، گفت ایران به عنوان عضو ان پی تی باید از مزایای استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای بهره‌مند شود.

تخت‌روانچی: تغییری در راهبرد هسته‌ای ایران ایجاد نشده است

به گزارش ایرنا، مجید تخت روانچی در گفت وگو با شبکه خبری یورونیوز درباره ضرب الاجل ایران برای متوقف کردن اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی افزود: گزارش‌های متعدد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشان می‌دهد همکاری ایران با آژانس به صورت کامل انجام شده است.

وی ادامه داد: وقتی که ایالات متحده به صورت غیرقانونی از برجام خارج شد، دیگر کشورهای باقی‌مانده در برجام به ما اصرار داشتند که رفتاری مشابه آمریکا نداشته باشیم و از توافق خارج نشویم چرا که آنها خسارت‌های ایران را جبران می‌کنند.

عضو ارشد مذاکره‌کننده ایران در توافق هسته‌ای اضافه کرد: ما یک سال برای این منظور صبر کردیم اما در عمل اتفاقی نیفتاد. همان زمان دولت ایران تصمیم گرفت به صورت چند مرحله‌ای تعهدات خود را کاهش دهد. البته همین امر هم بر مبنای بند ۳۶ برجام صورت پذیرفت.

تخت‌روانچی اظهار کرد: از سوی دیگر مجلس هم مدت‌ها در این خصوص بحث‌ کرده بود که چه راهکارهایی در قبال این وضعیت انجام دهد و در نهایت این قانون تصویب شد. بر اساس این قانون ما تعهداتی در چارچوب قوانین کشوری داریم و باید گام‌ها را بردایم که البته برخی از آنها چون غنی‌سازی ۲۰ درصدی را شروع کرده‌ایم.

وی یادآور شد: مرحله بعدی قرار است در سوم اسفند ماه اتفاق بیفتد؛ اگر تا آن زمان مطالبه مجلس محقق نشود دولت باید به اجرای پروتکل الحاقی پایان دهد. ضمن اینکه توجه داشته باشید که اجرای پروتکل الحاقی هم طبق برجام اقدامی داوطلبانه از سوی ایران بوده است.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد توضیح داد: شرایط به پیش از توافق برجام برمی‌گردد. یعنی ما در چارچوب پادمان و ان پی تی به تعهدات خود عمل می‌کنیم و بر همین اساس هم ماموران آژانس در ایران حضور خواهند داشت.

تخت‌روانچی درباره انتظار از آمریکا هم گفت: مصوبه مجلس مشخص است. ما همیشه گفته‌ایم آمریکا باید به برجام یعنی باید به اجرای تعهداتش در چارچوب برجام برگردد. باید تحریم‌هایی که در خود برجام مشخص شده را لغو کند. تحریم‌هایی که در دوره ترامپ به عناوین دیگر تصویب شد و البته تحریم‌های جدیدی هم که در دوره ترامپ تصویب شد، باید لغو شوند. در نتیجه مشخص است که آمریکا باید چه کارهایی انجام دهد.

وی در پاسخ به این سوال که مشخص است که در این فاصله زمانی کوتاه این اتفاق‌ها نخواهد افتاد، گفت: مصوبه مجلس روشن است که چه اتفاقی باید بیفتد. ما بر همان اساس مجبوریم عمل کنیم و عمل خواهیم کرد.

نماینده ایران در سازمان ملل متحد درباره این سوال که اگر دولت آمریکا بدون برداشتن تحریم اقدامی برای کاهش فشار بر ایران انجام دهد، واکنش چه خواهد بود، گفت:مصوبه مجلس مشخص است و باید بر همان اساس عمل شود. الان هم زود است که بخواهیم قضاوت کنیم آمریکا چه اقدامی بکند و ما در مقابلش چه اقدامی باید انجام دهیم. آمریکایی‌ها می‌دانند باید چه بکنند.

تخت‌روانچی با تاکید بر اینکه آمریکا باید تصمیم خود را بگیرد، افزود: آمریکا همین الان هم ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ و برجام است. یعنی همان سیاستی که در دوره ترامپ اجرا می‌شد هنوز هم ادامه دارد و هیچ تغییری ندیده‌ایم.

وی تصریح کرد: آمریکا باید تصمیم بگیرد که می‌خواهد سیاست شکست خورده فشار حداکثری را ادامه دهد یا واقعا می‌خواهد متوجه شود که آن سیاست اشتباه بوده و رویکرد جدیدی را اتخاذ ‌کند. البته در صحبت می‌گویند که سیاست فشار حداکثری سیاست شکست خورده‌ای بوده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در پاسخ به این سوال که آیا آمریکایی‌ها به صورت مستقیم گفته‌اند که این سیاست شکست خورده است، گفت: ما هیچ مذاکره مستقیمی با آمریکایی‌ها نداشتیم. مسئولان وزارت خارجه آمریکا و سخنگوی وزارت خارجه این کشور اعلام کردند سیاست فشار حداکثری شکست خورده است. بنابراین این را باید در عمل اثبات کنند.

تخت‌روانچی درباره گام نخست و اینکه آیا ایران برنامه‌ای برای برداشتن آن ندارد، اظهار کرد: این انتظار غلطی است که اینها می‌گویند ایران گام اول را بردارد. ما که در برجام هستیم. کسی که از برجام خارج شده باید ثابت کند تغییر رویه داده است. چطور انتظار می‌رود ایران در برجام، گام بردارد؟

وی با تاکید بر اینکه «ایران همچنان در برجام حضور دارد»، توضیح داد: غنی‌سازی اورانیوم ایران در چارچوب ماده ۳۶ برجام است که وقتی یک خلاف و نقض شدید و آشکاری از سوی یک طرف انجام می‌شود، طرف مقابل می‌تواند یا به طور کلی تعهداتش را انجام ندهد یا برخی از تعهداتش را انجام ندهد که ما مورد دوم را انتخاب کردیم و برخی از تعهدات خود را انجام ندادیم.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد یادآور شد: نکته مهم این است که به محض اینکه آمریکا به اجرای تعهدات خود به صورت کامل و بدون پیش شرط بازگردد، ما هم به اجرای تعهدات خود باز خواهیم گشت و این قدم‌هایی که ما برداشیتم کاملا برگشت‌پذیر است.

تخت روانچی در پاسخ به این که سوال که اگر این قدم نخست برداشته نشود، گام بعدی ایران چه خواهد بود، گفت: سیاست ما در ارتباط با استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای روشن است. ما بارها اعلام کردیم که عضو ان پی تی هستیم و فتوای رهبری هم روشن است. سلاح‌های هسته‌ای در دکترین دفاعی ما جایی ندارد و بنابراین موضع ما در این زمینه کاملا روشن است که ما نه به ساخت سلاح هسته‌ای علاقه داریم و نه به سمتش می‌رویم.

وی افزود: در عین حال به عنوان عضو ان پی تی لازم است که از مزایای این معاهده برخوردار شویم تا به صورت کامل از انرژی هسته‌ای صلح آمیز استفاده کنیم. ما عضو ان پی تی هستیم و به آنچه امضا کردیم متعهدیم و هیچ تغییری در سیاست ما ایجاد نشده است.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در بخش دیگری از این گفت‌وگو به تبادل زندانیان هم پرداخت و گفت: با دولت فعلی چه در این زمینه و چه موضوع هسته‌ای، مذاکره‌ای انجام نشده است اما موضع ما روشن است و بارها اعلام کردیم. البته ما دو تابعیتی را از نظر قانونی تحت این عنوان به رسمیت نمی‌شناسیم و شهروندان ایرانی بر اساس قوانین کشور، شهروند ایران هستند اما ما بارها موضع خود را اعلام کردیم.

تخت‌روانچی درباره سفر وزیر خارجه قطر و همچنین اظهارات وزیر خارجه ایران درباره نقش هماهنگ‌کننده جوسب بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم گفت: تعهدات آمریکا روشن است و چیزی نیست که نیازی به بحث و تبادل نظر و اینجور مباحث داشته باشد. اگر آمریکایی‌ها تصمیم بگیرند که به تعهدات خود برگردند. خودشان هم روش آن را می‌دانند. بنابراین چیزی که لازم است این است که تصمیم سیاسی در واشنگتن گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: صحبتی که آقای دکتر ظریف در مورد بورل کردند این است که در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ کننده یاد شده است. بنابراین نقشی که اتحادیه اروپا دارد هماهنگ گنننده اجرای برجام است.