ظریف: ژاپن نباید تصمیمات غیرقانونی آمریکا علیه ایران را اجرا کند

سیاسی،   3991127093

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن درخواست برای آزادی دارایی‌های مسدود شده جمهوری اسلامی در ژاپن به واسطه تحریم‌های آمریکا، از توکیو خواست که از اجرای تصمیمات غیرقانونی واشنگتن علیه تهران خودداری کند.

ظریف: ژاپن نباید تصمیمات غیرقانونی آمریکا علیه ایران را اجرا کند

به گزارش فارس، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز گذشته (یکشنبه) در گفت‌وگو با خبرگزاری «کیودو» ژاپن ابراز امیدواری کرد که ژاپن و اروپا، «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده را به برداشتن تحریم‌های اقتصادی جمهوری‌ اسلامی ایران متقاعد کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران از ژاپن به عنوان دوست قدیمی جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و با اشاره به تحریم‌هایی که دولت ترامپ بعد از خروج یکجانبه از برجام مجدداً علیه تهران وضع کرد، گفت: «ما از ژاپن انتظار داریم همچون یک دوست عمل کند، بخصوص وقتی بحث قوانین بین‌المللی مطرح می‌شود».

وی ادامه داد: «از آنجایی که ایالات متحده، قوانین بین‌المللی را نقض کرده است، بهترین نقشی که ژاپن می‌تواند ایفا کند، این است که به آمریکایی‌ها نشان دهد که تصمیمات غیرقانونی آنها را اجرا نمی‌کند».

محمدجواد ظریف در ادامه خواستار آزادسازی دارایی‌های ایران در بانک‌های ژاپن شد که به واسطه تحریم‌های آمریکا ایالات متحده در این کشور آسیایی مسدود شده است.

بنا بر گفته وزیر خارجه ایران، دارایی‌های مسدود شده ایران در ژاپن و کره جنوبی در مجموع نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار می‌شود و سهم ژاپن از این بدهی‌ها حدود کمتر از سه میلیارد دلار برآورد شده است.

ظریف سپس اشاره کرد که این سرمایه‌های مسدود شده ایران برای خرید دارو و غذا و واکسن برای مقابله با ویروس کووید-۱۹ قابل استفاده است.

اواسط مهرماه امسال، محمدجواد ظریف در گفت‌وگوی تلفنی با «موته گی» وزیر خارجه ژاپن، بر لزوم استفاده ایران از منابع ارزی خود در ژاپن تاکید و اعمال محدودیت‌های غیرقانونی توسط آمریکا در این مسیر را محکوم کرد و جلوگیری از خرید دارو و غذا برای مردم ایران را جنایت علیه بشریت خواند.

وزیر خارجه ژاپن نیز با تأکید بر تقویت همکاری‌های دوجانبه با ایران در مبارزه با کرونا و ارسال تجهیزات پزشکی با استفاده از منابع مالی ایران گفت: «موضع ژاپن در تلاش برای ثبات سازی در خاورمیانه تغییر نکرده است. ژاپن همواره از برجام  حمایت کرده و می‌کند».

علیرغم آنکه «جو بایدن» رئیس‌جمهور ایالات متحده برای بازگشت به برجام ابراز تمایل کرده است اما مقام‌های دولت وی بارها برای بازگشت به این توافق برای ایران شرط‌گذاری کرده و بازگشت خود را به بازگشت کامل ایران به تعهدات برجامی منوط کرده‌اند.

با اینحال، مقام‌های ایران تصریح کرده‌اند که آمریکا با خروج از برجام، این توافق بین‌المللی را نقض کرده و این آمریکا است که باید گام اول را برداشته و تمامی تحریم‌های جمهوری اسلامی ایران را لغو کند.

از طرف دیگر، جمهوری اسلامی ایران ضرب‌الاجل سوم اسفندماه را برای برداشته شدن تحریم‌های آمریکا مشخص کرده و هشدار داده است که اگر تا قبل از این تاریخ تحریم‌ها علیه تهران لغو نشود، طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی، ایران اجرای پروتکل الحاقی را متوقف خواهد کرد.