وزیر صمت: قیمت مرغ چند روز دیگر متعادل می‌شود

عکس،   3991127057

افزایش شدید قیمت مرغ طی روزهای اخیر موجب شده است که حالا وزیر صمت اعلام کند که با تحویل مرتب نهاده‌ها به وزارت جهاد کشاورزی و مداخله در بازار، تا چند روز آینده قیمت مرغ به حالت تعادل باز می‌گردد.

وزیر صمت: قیمت مرغ چند روز دیگر متعادل می‌شود

همشهری آنلاین نوشت: با آنکه قیمت مصوب عرضه مرغ برای هر کیلوگرم ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است اما در روزهای اخیر قیمت آن در برخی خرده‌فروشی ها تا ۳۰ هزار تومان برای هر کیلو گرم نیز رسید هرچند که نایب‌رئیس کانون صنفی مرغداران گوشتی، فروش هر کیلوگرم مرغ با قیمت بیش از ۲۷ هزار تومان را گران‌فروشی اعلام کرد.

به گفته حبیب اسدالله نژاد قیمت مرغ، قیمت مصوب تنظیم بازار یعنی ۲۰هزار و۴۰۰تومان نیست. قیمت واقعی مرغ زنده با توجه به افزایش مولفه های تولید براساس آنالیز تشکل‌ها ۱۷هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت مرغ گرم نیز ۲۴ تا ۲۵هزارتومان می‌شود.

وی مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت مرغ در بازار را افزایش نرخ نهاده‌ها عنوان کرد که موجب کاهش جوجه‌ریزی شده است.

اسدالله نژاد همچنین تصمیم ستاد تنظیم بازار مبنی برای پایین آوردن سن کشتار مرغ برای دادن نهاده کمتر به مرغداری‌ها را موجب کاهش ۲۰ درصدی عرضه مرغ به بازار عنوان کرده است. همچنین توزیع نامناسب مرغ در سطح کشور و و اجازه نداشتن برخی استان‌های تولید کننده مرغ، برای انتقال مرغ به سایراستان‌ها نیز یکی دیگر از دلایلی است که نایب‌رئیس کانون صنفی مرغداران گوشتی برای افزایش قیمت مرغ عنوان کرده است.  افزایش قیمت مرغ فشار زیادی به مردم آورده است به خصوص آنها که مدت‌هاست به دلیل افزایش شدید قیمت گوشت قرمز، آن را از سبد خرید خود حذف کرده‌اند و حالا با افزایش تقاضای گوشت مرغ، با افزایش شدید قیمت مرغ مواجه هستند. گفتنی است قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ نیز برای بسیاری از مردم از جمله کارگرانی که تنها حقوق پایه را برای گذران زندگی دریافت می‌کنند، بسیار بالاست.

روند افزایشی قیمت مرغ در روزهای اخیر به گونه‌ای بوده است که به گفته برخی مغازه‌داران اگر جلوی آن گرفته نشود، با نزدیک شدن به شب عید و افزایش تقاضا برای خرید مرغ، باید انتظار عرضه آن به قیمت هر کیلوگرم ۳۵ هزار تومان را نیز داشت.

اما حالا وزیر صمت وعده ارزان شدن قیمت مرغ طی چند روز آینده را داده است.

علیرضا رزم حسینی در حاشیه جلسه با نمایندگان مجلس، اظهار کرد: وزارت صمت به صورت مرتب نهاده‌ها را از بندرعباس تحویل وزارت جهاد کشاورزی می‌دهد و وزارت جهاد نیز اطلاعات را در سامانه بازارگاه، بارگذاری می‌کند.

وزیر صمت افزود: توزیع از سوی وزارت جهاد کشاورزی انجام می‌شود و با توجه به این گزارش ها، روز گذشته نماینده وزارت جهاد کشاورزی در ستاد تنظیم بازار اعلام کرد که ظرف چند روز آینده نسبت به عرضه مرغ دربازار مداخله خواهد کرد و قیمت مجدد به حالت تعادل بر می‌گردد.