سیگنال‌های سیاسی آذری‌جهرمی/ بادامچیان: مردم به کاندیدای نظامی رأی نمی‌دهند / تاکید دوباره ضرغامی: آماده نامزدی در ۱۴۰۰ هستم/ انتخاب قالیباف برای رساندن نامه به روسیه حاوی پیام است؟

گروه سیاسی الف،   3991120120 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۶ تکراری یا غیرقابل انتشار

هر روز اخبار فراوانی در رسانه ها منتشر می شود که دنبال کردن آنها حتی برای آنان که اهل مطالعه اخبار هستند کار را دشوار می‌کند. بسته خبری- تحلیلی الف با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل های صورت گرفته در این زمینه مخاطبان خود را از مهمترین وقایع روز آگاه می‌کند.

سیگنال‌های سیاسی آذری‌جهرمی/ بادامچیان: مردم به کاندیدای نظامی رأی نمی‌دهند / تاکید دوباره ضرغامی: آماده نامزدی در ۱۴۰۰ هستم/ انتخاب قالیباف برای رساندن نامه به روسیه حاوی پیام است؟

آخرین آمار کرونا در ایران

دکتر سیما سادات لاری امروز دو‌‌‌‌‌‌شنبه در خصوص آخرین وضعیت ویروس کرونا در کشور گفت: از دیروز تا امروز ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۷ هزار و ۳۲۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۷۰۷ نفر از آنها بستری شدند.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۴۷۳ هزار و ۷۵۶ نفر رسید.

او افزود: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۶۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۵۸ هزار و ۵۳۶ نفر رسید.

حسن ابوالقاسمی رییس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله از آغاز ورود واکسن بیماری کرونای ساخت دانشمندان و پژوهشگران این دانشگاه به فاز انسانی در اردیبهشت سال بعد خبر داد و گفت: تست حیوانی با موفقیت انجام شد و منتظر مجوز برای تست انسانی هستیم.

بیشتر بخوانید:

فردا؛ آغاز واکسیناسیون کرونا در کشور/ عوارض احتمالی را بشناسید + جزئیات

فاز بالینی ۳ واکسن ایرانی کرونا در حال انجام است

***

اصلاح طلبان باید از شعارهای کلی فاصله بگیرند

محسن آرمین، فعال سیاسی باسابقه اصلاح‌طلب به شرق گفت: «بزرگ‌ترین خطای آقای روحانی، انتخاب‌های ضعیف اوست که چنان که گفتم دستپخت حلقه اول نزدیک به او، به‌ویژه رئیس‌دفتر اوست. مدیرانی ضعیف، مصلحت‌اندیش و محافظه‌کار که نه‌تنها برای دفاع از دولت در برابر موج حملات سهمگین و سازمان‌یافته مایه نمی‌گذارند، بلکه حتی مسئولیت اعمال خود را نیز نمی‌پذیرند.»

آرمین درباره راهبرد اصلاح طلبان گفت: «اصلاح‌طلبان باید با تحلیل صحیح از وضعیت موجود و شرایط جامعه بر سر مهم‌ترین و مبرم‌ترین مشکلات و بحران‌ها و راهکار آنها به تصمیم و اجماع برسند‌ و براساس این تصمیم و اجماع گفتمان‌سازی کنند. تکرار شعارهای کلی جامعه مدنی و آزادی و لغو نظارت استصوابی و... امروز گوش شنوایی پیدا نمی‌کند.

این شعارها هرچند صحیح، برای جامعه‌ بحران‌زده‌ای که گرفتار هزار‌و‌یک مشکل است، اساسا ملموس نیست. نمی‌گویم اصلاح‌طلبان این شعارها را فراموش کنند بلکه برعکس معتقدم همواره باید بر آنها تأکید داشته باشند. اما این شعارها در شرایط امروز ظرفیت گفتمان‌سازی خود را از دست داده‌اند. شعار مرحله‌ای اصلاح‌طلبان باید بر اصلی‌ترین و مبرم‌ترین مشکل کشور که برای جامعه ملموس است، متمرکز شود و براساس آن به تولید گفتمان بپردازند. امروز جامعه بحران اقتصادی و مشکلات معیشت را با گوشت و پوست و استخوان خود لمس می‌کند.

همچنین همه می‌دانند یکی از موانع اصلی بر سر راه حل مشکلات اقتصادی و بلکه رشد توسعه اقتصادی کشور مشکلات موجود در حوزه مباحث منطقه‌ای و بین‌المللی است. بنابراین اصلاح‌طلبان می‌توانند در این مرحله بر شعار حل مشکلات اقتصادی از طریق تجدید‌نظر در سیاست خارجی تأکید کنند. تولید گفتمان حول این شعار مرحله‌ای پیشنهادی به گمان من می‌تواند در جامعه خسته از تکاپوهای گذشته و بی‌رمق از سنگینی بار مشکلات اقتصادی حرکت ایجاد کند.»

در این زمینه باید گفت آرمین، فقر گفتمانی اصلاح طلبان را به درستی تشخیص داده است اما نسخه ای که تجویز می کند همان نسخه قدیمی تنش زدایی است که از میانه دهه 70 از مهمترین شعارهای ایشان بوده است. در خالی که انسان ایرانی در پایان دهه 90 تجربیات بسیار زیادی از سر گذرانده و نمی توان با همان شعار دهه 70 او را جذب کرد. حداقل این شعار باید با توجه به تجربیات اخیر سیاست خارجی ایران بازتعریف شود.

***

مسئولیت ارز 4200 با کیست؟

 وطن امروز نوشت: بزرگ‌ترین شاهکار آقای جهانگیری ارز 4200 تومانی بود. در همه دولت‌ها یک مکانیزم علمی و فنی وجود دارد که نرخ برابری ارز و طلا طبق این مکانیزم علمی تعیین می‌شود. این مکانیزم علمی و فنی در قانون پولی و بانکی کشور ما تعریف شده است...

این تصمیم غلط و غیرقانونی صورت گرفت و وقتی دیدند افتضاح این تصمیم‌گیری در کف بازار دیده شد و ارزش پول ملی را به یک‌ششم کاهش داد، غارت منابع ارزی و طلای بانک مرکزی صورت گرفت؛ بعد آقای روحانی آمد گفت من با این نظر مخالف بودم

بانک مرکزی گفته بود ما اصلا چنین پیشنهادی نداده بودیم، وزارت اقتصاد هم اعلام کرد این تصمیم فارغ از نظر ما بوده و متن مصوبه دولت هم نشان می‌دهد اساسا بانک مرکزی و وزارت اقتصاد در این تصمیم‌گیری وارد نشدند. 

اقتصاددان‌هایی که دولت را یاری می‌دهند نیز اعلام کردند ما مخالف بودیم، پس چه کسی موافق بوده است؟!! آقای جهانگیری هم گفت من فقط اعلام‌کننده بودم. 

در این ماجرا از باب ایجاد شفافیت، آقای جهانگیری بگوید چه کسی در دولت تصمیم می‌گیرد که این تصمیم خارج از اراده رئیس‌جمهور، معاون اول، وزیر اقتصاد و بانک مرکزی بوده است! این را شفاف به مردم توضیح دهند. مردم حق دارند بر اساس قانون آزادی انتشار اطلاعات، بدانند در دولت چه اتفاقاتی در حال رخ دادن است. ما از خدا می‌خواهیم خبرهای خوبی بشنویم اما اظهارات آقایان روحانی و جهانگیری درباره اینکه روزهای خوشی در راه است، هیچ منشأ واقعی ندارد.»

***

انتخاب قالیباف برای رساندن نامه به روسیه حاوی پیام است؟

احمد زیدآبادی، تحلیلگر سیاسی اصلاح‌طلب در کانال تلگرام خود درباره سفر قالیباف به روسیه نوشت: «مشاوران محمد باقر قالیباف می‌کوشند تا انتقال نامۀ رهبر جمهوری اسلامی به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه توسط وی را به چیزی فراتر از "امری مرسوم" تعبیر کنند.

به زعم این مشاوران، نه فقط محتوای نامۀ رهبری بلکه انتخاب شخصِ نامه‌رسان نیز در این میان از اهیمت ویژه‌ای برخوردار است. در واقع تنها چیزی که از این نوع اظهارنظرها به ذهن مخاطب متبادر می‌شود این است که رهبری نظام از حضور رئیس مجلس در پستی بالاتر حمایت می‌کند و آن پست نیز چیزی جز ریاست جمهوری نیست.

از نگاهی تحلیلی، چنین تفسیری ازانتخابِ پیام‌رسان چندان واقع‌بینانه به نظر نمی‌رسد. از آنجا که به احتمال زیاد، انتخابات ریاست جمهوری سال آینده عمدتاً صحنۀ رقابت بین چهره‌های اصولگرا خواهد بود، بنابراین بسیار بعید است که رهبری نظام بخواهد پیشاپیش نشانه‌ای آشکار از حمایت خاص خود از یکی از آنها به افکار عمومی ارسال کند.

در این میان محتوای نامه به پوتین نیز در محافل گوناگون مورد گمانه‌زنی‌های متفاوت و بعضاً متناقضی قرار گرفته است. گرچه حدس دقیق جزئیات نامه کاری دشوار است، اما به نظرم محتوای اصلی آن چیزی خلاف اظهارات رسمی ماه‌های اخیر نباشد.

از نگاه رهبر جمهوری اسلامی، دوران افول آمریکا آغاز شده است و این مسئله خود فرصتی ایجاد کرده تا ایران به همراه روسیه و چین، زمینه‌های یک نظم تازه را در خاورمیانه پایه‌ریزی کنند؛ نظمی که نقش آمریکا در آن کاملاً حاشیه‌ای باشد.»

***

سیگنال‌های سیاسی آذری‌جهرمی

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر جوان ارتباطات در سفر به استان زنجان در شورای اداری این استان سخنانی بیان کرده که به وضوح از آن کنایه هایی به مردان سیاست استنباط می شود. مطابق گزارش روابط عمومی وزارت ارتباطات، جهرمی گفته است: امام (ره) تأکید کرد دهه فجر یک پیام ویژه دارد که نگاه نه باید به کاخ سفید و نه به کاخ کرملین باشد و باید پشتوانه  ما مردم باشند.

جهرمی در بخش دیگری از سخنانش وقتی از توسعه ارتباطات روستایی در کشور سخن می گوید کنایه دیگری در وجه یک سیاستمدار خاص صادر می کند. وزیر ارتباطات به سابقه تابلوهای روزشمار برای تحقق وعده‌ها در گذشته اشاره کرد و گفت: البته اگر بر اساس این روزشمار تأخیری هم پیش می‌آمد با دست‌کاری دستگاه روزشمار مشکل حل می‌شد.

اینکه آذری جهرمی از این سیگنال های سیاسی چه هدفی را دنبال می کند بر ما پوشیده است؛ اما آنچه عیان است خسارتی است که این اظهارنظرهای نسنجیده به فضای سیاسی کشور وارد می کند. متاسفانه باید گفت حتی ممکن است این اظهارنظرها در روابط خارجی هم تاثیر منفی بگذارد.

***

تاکید دوباره ضرغامی: آماده نامزدی در ۱۴۰۰ هستم

عزت الله ضرغامی، رئیس اسبق صدا و سیما در گفتگو با انتخاب برای چندمین بار در مدت اخیر بر این نکته تاکید کرده است که آماده نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 است. ضرغامی گفته است: «من اعلام کردم که آمادگی کامل دارم برای نامزد شدن در انتخابات 1400 و مثل یک بازیکنی که روی نیمکت یک مسابقه فوتبال نشسته ولی آماده است و حتی دارد خودش را برای ورود به زمین گرم می‌کند، این آمادگی را در خودم ایجاد کردم و دارم حفظ و تقویت می‌کنم تا ان شاءالله در مقطع انتخابات ببینیم چه اتفاقی می‌افتد.»

ضرغامی در بخش دیگری از سخنانش درباره ماهواره گفت: «من در یک مقطعی یک جمع‌بندی را خدمت رهبر معظم انقلاب انتقال دادم. اینکه نیروی انتظامی در خانه مردم به بالای پشت‌بام می‌رود و دیش‌ها را جمع می‌کند، واقعا کار صحیحی نیست. این را من خدمت ایشان مطرح کردم. براساس قانون بود. آن قانون هنوز لغو هم نشد یعنی مصوبه مجلس است و نیروی انتظامی هم یک ماموریت دارد. من این را برای اولین بار می‌گویم: رهبر معظم انقلاب دستور دادند به ناجا که شما دیگر به خانه‌های مردم و بالای پشت‌بام نروید، دیش جمع کنید.»

بیشتر بخوانید:

ضرغامی: آمدم که زیر میز بزنم/ احمدی‌نژادی نیستم

***

بادامچیان: مردم به کاندیدای نظامی رأی نمی‌دهند

اسدالله بادامچیان، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی درباره نامزدی نظامیان در انتخابات ریاست جمهوری به خبرآنلاین گفت: «اگر چهره نظامی شاغل است بدون اذن فرماندهی کل قوا نمی‌تواند وارد انتخابات ۱۴۰۰ شود و یا مسئولی دیگری بپذیرد. بنابراین اگر کسی با لباس نظامی خدمت می‌کند و در عین حال می‌خواهد به دنبال کار سیاسی یعنی ریاست جمهوری بیاید باید اذن فرماندهی کل قوا را داشته باشد.

بنده مخالف نیستم اگر مقام معظم رهبری اجازه بدهند نظامیان روی چشم ما هم جای دارند. از نظر ورود چهره نظامی به انتخابات ریاست جمهوری باید گفت که مردم ما در این سالها نشان دادند که به دو گروه رأی نمی‌دهند آن هم برای ریاست جمهوری؛ یکی نظامیان، دیگری اطلاعاتی. چراکه می‌ترسند کار پادگانی یا امنیتی شود. از این رو شاهدیم که افراد محترمی از جمله شخصیتی چون آیت الله ری شهری که شخصیت کمی هم نیست نامزد انتخابات شدند اما مردم به آن رأی ندادند به بیانی دیگر آراء او از آراء باطله عقب تر بود.

 بنابراین سابقه رأی مردم و روحیه آنها مشخص است مبنی براینکه به نظامیان و اطلاعاتی‌ها رأی نمی‌دهند. نظامیان از فرماندهی کل قوا باید اجازه بگیرند. بازنشستگان نظامی اختیار دارد گرچه آنها هم اگر بازنشسته ارشد نظامی یا امنیتی هستند باید با اطلاع کار کنند اما در عین حال منعی برای آنها وجود ندارد.»

***

دو شورای وحدت اصولگرایان در نهایت توافق می کنند

ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت‌وگویی با نامه‌نیوز ضمن ابراز امیدواری به اثربخش بودن اقدامات شورای وحدت در ایجاد اجماع برای اصولگرایان در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری، گفت: «به نظر من شورای وحدت می‌تواند کمک شایانی کند تا اصولگرایان بتواند به یک وحدت اجمالی و نه صد درصدی برسند. البته نوع کاندیدا‌ها هم در این زمینه بسیار موثر است. یعنی انتخاب شدن برخی افراد می‌تواند احتمال وحدت را بیشتر کند».

وی در پاسخ به اینکه غیر از ابراهیم رئیسی چه کسی ظرفیت مورد اجماع قرار گرفتن را دارد؟ گفت: «آقای رئیسی که از این نظر در راس است، اما بعد از او اگر آقای قالیباف کاندید شود، می‌تواند تا حدی این نقش را بازی کند. بقیه کاندیداها، اما کار رسیدن به اجماع را سخت می‌کنند».

ایمانی در واکنش به اینکه قالیباف تا کنون با هیچ یک از دو شورای وحدت و ائتلاف همراه نشده و به نظر می‌رسد که نمی‌خواهد در این قالب فعالیت کند، گفت: «قاعدتا آقای رئیسی و قالیباف خارج از چارچوب این شورا‌ها عمل نمی‌کنند. علت اینکه تا الان در سازوکار قرار نگرفته‌اند نیز احتمالا این است که صمیم قطعی درباره کاندیدا شدن یا نشدن نگرفته‌اند».

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این پرسش که با توجه به چالش همیشگی وحدت آفرینی، چه سازوکاری برای یکی شدن شورای وحدت و شورای ائتلاف ایجاد خواهد شد؟ گفت: «قبلا هم این چالش بوده است و به نحوی جمع شده است لذا تصور می‌کنم که به احتمال زیاد در این دوره هم این مساله حل خواهد شد و این دو شورا بین خودشان به توافقی برای ایجاد وحدت می‌رسند. ضمن اینکه نباید موضوع را صفر و صدی دید. این طور نیست که یکی به نفع دیگری کنار برود و حذف شود. ممکن است که طی توافقی در هم ادغام شوند یا اینکه یک سری از ماموریت‌ها را یک به عهده گرفته و بخشی از کار را دیگری انجام دهد. البته اگر آقای رئیسی کاندید شود همه این مسائل حل خواهد شد».

***