به داد مردم در امیرآباد آبادان برسید/ تصاویر

آرش اشتهاریان - آبادان، گروه تعاملی الف،   3991119018 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
به داد مردم در امیرآباد آبادان برسید/ تصاویر

در شهر آبادان، منطقه مسکونی امیرآباد فاز 2 با مساحتی بیش از 70 هکتار از ساده ترین امکانات و زیرساخت‌های اولیه شهری محروم است. این منطقه دارای بیش از 70 خیابان و معبر است که اکثر آنها اصلا آسفالت ندارد. فاضلاب در نقاط بسیاری از این منطقه گرفتگی دارد و در معابر سریز شده است. فضاهای سبز این منطقه گیاه کاری نداشته و تبدیل به محلی برای دپوی زباله و نخاله شده‌اند. البته در موارد زیادی نیز این زمین‌های فضای سبز یک شبه مجوز تغییر کاربری گرفته و به تجاری و مسکونی تبدیل گشته‌اند.

 انشعاب آب فرسوده است و پروژه انشعابات جدید آب هم نیمه کاره رها شده است. روشنایی معابر و خیابان های این منطقه اصلا خوب نیست. آسفالت و جمع آوری نخاله‌های این منطقه بر عهده شهرداری است. پروژه انشعابات جدید آب بر عهده سازمان منطقه آزاد اروند است. شهرداری عنوان می‌کند تا پروژه انشعابات لوله‌های آب در کوچه‌ها تکمیل نشود آسفالت را شروع نکرده و نبود قیر را هم بهانه می‌کند. این در حالی است که کارخانه تولید قیر پاسارگاد در آبادان فعال است و قیر خود را به خارج از کشور نیز صادر می‌کند.

شهردار نبود منابع مالی و عدم دریافت عوارض آلایندگی پالایشگاه را نیز دلیل دیگری بر عدم اجرای پروژه‌های عمرانی می‌داند. در مناطق آزاد این عوارض توسط اداره دارایی از پالایشگاه و پتروشیمی اخذ می‌شود و به سازمان منطقه آزاد اروند پرداخت می‌شود و این سازمان باید بخشی از این عوارض را به شهرداری اختصاص دهد. البته سوال مهم اینجاست که شهرداری‌های شهرهای دیگر که عوارض آلایندگی ندارند منابع مالی طرح‌های عمرانی شهری را از کجا تهیه می‌کنند؟

شهرداری آبادان تمامی عوارض ساخت و ساز در این منطقه را شهرداری دریافت می‌کند اما عنوان می‌کند که بهسازی منطقه امیرآباد بر عهده اداره مسکن و شهرسازی و منطقه آزاد اروند است. آبادان با قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد علاوه بر دارا بودن سهمیه از بودجه کشور، بودجه جداگانه‌ای نیز از منطقه آزاد اروند دارد. اما با دارا بودن پتروشیمی، پالایشگاه، بندر تجاری و صیادی، فرودگاه و منطقه آزاد وضع عمرانی این بخش از شهر اسفناک است.

 از طرفی پیمانکار آب نیز به دلیل پرداخت نشدن مطالبات مالی از سوی سازمان منطقه آزاد اروند ادامه کار را رها کرده است. در این بین مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز دو ماه است که در بازداشت است. نکته مهم اینجا است که حدود سه سال پیش سازمان منطقه آزاد اروند این منطقه را به طور کامل شخم زد و چند پیمانکار هم در منطقه مستقر شدند برای زیرسازی و آسفالت اما کار در حد جدول گذاری چند خیابان پیش رفت و رها شد. همان خیابان ها و معابر خاکی هم به باتلاق تبدیل شد. بزرگترین مشکل در حال حاضر توقف عملیات لوله گذاری آب در معابر است و به تبع آن عدم خاک‌ریزی و آسفالت معابر فاز 2 امیرآباد.

تعدادی از ساکنان منطقه امیرآباد فاز 2: (تمام شماره‌ها در تحریریه الف موجود و قابل عرضه برای متقاضیان است)

علی سیستان - 0916QQQQQ76

حسینی - 0916QQQQQ77

صادقی - 0935QQQQQ09

خانم جلیل زاده - 0903QQQQQ39

احمدنژاد - 0916QQQQQ61

خانم رشیدی - 0916QQQQQ07

چهارلنگ - 0916QQQQQ68

 

مسئولان مرتبط با آسفالت منطقه امیرآباد فاز 2:

فالح صفایی، مدیر اجرایی طرح های عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند

محمودرضا شیرازی، شهردار آبادان

دریس، معاون شهردار

شریفی، مدیر شهرداری در پروژه امیرآباد

زین العابدین موسوی، فرماندار آبادان

طاهری ، معاون عمرانی فرماندار آبادان

جلیل مختار، نماینده آبادان

مولوی، نماینده آبادان

مجتبی محفوظی، نماینده آبادان

کوراوند، عضو شورای شهر آبادان

برون، قرارگاه خاتم در پروژه امیرآباد

احمدی، قرارگاه خاتم در پروژه امیرآباد

مسئولان مرتبط با انشعابات آب منطقه امیرآباد فاز 2:

فالح صفایی ، مدیر اجرایی طرح های عمرانی سازمان منطقه آزاد اروند

مهرانفر ، مدیر آبفای آبادان

طهماسبی ، مدیر بهره برداری آبفای آبادان

شاهنده ، مشاور انشعابات آب امیرآباد

طاهری ، کارفرمای انشعابات آب امیرآباد

عزیزی منش ، پیمانکار انشعابات آب امیرآباد

 

در ادامه انعکاس وضعیت این منطقه در برخی از رسانه‌های کشور در دسترس است:

ساکنان فاز ۲ منطقه امیرآباد آبادان ضمن انتقاد از روند کند اجرای طرح‌های عمران شهری در این منطقه از سوی شهرداری ، توسعه زیرساخت‌های شهری را در این منطقه پر جمعیت خواستار شدند.

اهالی منطقه امیر آباد با گله‌مندی از وضعیت نابسامان این منطقه شهری بر این باوراند که این منطقه از نظر زیرساخت و خدمات شهری به روستا بیشتر شبیه است و مسوولان نتوانسته‌اند پروژه‌های عمرانی که از سالها پیش آغاز شده را به پایان برسانند.

تردد سالمندان و کودکان به طور کامل در فاز ۲ امیرآباد غیر ممکن شده و با اندکی بارندگی، آبگرفتگی و هجوم آب باران به همراه فاضلاب به منازل، زندگی در این منطقه مختل می شود.

 

13 دی 99 -  سایت سازمان منطقه آزاد اروند

معاون امور زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند گفت: در راستای بهسازی معابر شهری، عملیات آسفالت در برخی خیابان های آبادان آغاز شد.

موعود شمخانی افزود: با توجه به انعقاد قرارداد و تفاهم نامه با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) عملیات بهسازی معابر در برخی نقاط شهر وارد فاز اجرایی شد.

شمخانی گفت‌: عملیات اجرایی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در سه جبهه ذوالفقاری چهار، امیر آباد ۲ و علوانیه است که عملیات آسفالت آنها آغاز شد.

وی اظهار داشت: در فاز نخست این تفاهمنامه عملیات بهسازی و نوسازی معابر شهری آبادان در کوی ذوالفقاری، علوانیه و امیرآباد به عنوان نقطه شروع این طرح ها اجرا می‌شود.

تا امروز نیروهای قرارگاه در منطقه امیرآباد فاز 2 حضور پیدا نکرده اند. سپاه در حال حاضر در منطقه ذوالفقاری آبادان در حال کار است.

 

11 دی 98 - خبرگزاری مهر

فرماندار شهرستان آبادان شکوائیه ای را درباره کم کاری‌های شهرداری در فاز دو امیرآباد به دادستان عمومی و انقلاب این شهرستان ارائه کرد.

سید زین العابدین موسوی درباره شکوائیه ارائه شده‌اش به دادستانی گفت: متأسفانه به سبب عدم برنامه ریزی مناسب از سوی شهرداری، وضعیت خیابان‌ها و معابر فاز ٢ امیرآباد به شکل بسیار نامناسبی درآمده است.

وی با تاکید بر اینکه باید مسببان بروز این وضعیت که شهروندان این منطقه را به دردسر انداخته، شناسایی و تحت تعقیب قضائی قرار گیرند، افزود: عاملان تخریب خیابان‌ها و معابر این منطقه باید پاسخگوی مشکلات و خسارات وارده به شهروندان در چند سال گذشته باشند.

وی اظهار کرد: از دادستان به عنوان مدعی العموم می‌خواهم تا ضمن شناسایی مسببان با آنان به طور جدی برخورد کند.

نتیجه این شکایت تا امروز مشخص نشده است

 

4 بهمن 99 - خبرآنلاین

امام جمعه آبادان از وضعیت غیر بهداشتی و نابسامان خیابانهای شهر گلایه کرد.

حجت الاسلام علی ابراهیمی پور اظهار کرد: وضعیت شهر آبادان از حیث بهداشتی خوب نیست و دیدن جاری بودن فاضلاب در خیابانها و کند و کاریهایی که ترمیم نشده و رها شده اند، آدم را شرمنده مردم می کند.

وی افزود: چه کسی بایستی به این مسائل رسیدگی کند، این ها سبب ناراحتی مردم و انتقاد های فراوان و مکرر آنها شده، لذا مسئولان در انجام وظایفشان بکوشند.

 

28 دی 93 - خبرگزاری ایرنا

فضای عمرانی و شهری آبادان و خرمشهر با مدیریت سازمان منطقه آزاد اروند وارد مرحله تازه ای از بهسازی می شود.آسفالت خیبان های آبادان و خرمشهر مهم ترین پروژه در این خصوص است که با کارفرمایی این سازمان و اجرای سازمان عمران شهری عملیاتی می شود.

محمودرضا شیرازی با اشاره به وضعیت آسفالت خیابان ‌ها و كوچه‌ های شهری به دلیل انجام حفاری های مكرر از سوی ادارات آب، فاضلاب، گاز، مخابرات و برق افزود: تفاهمنامه ای با هدف بهبود وضعیت خیابان‌ ها و معابر شهری در قالب انجام زیرسازی ‌و اجرای روكش آسفالت میان شهرداری و سازمان منطقه آزاد اروند منعقد شده است.

شهردارآبادان اظهار داشت: البته سازمان منطقه آزاد اروند مبلغ 20 میلیارد ریال را به صورت مستقیم در حساب پیمانكار واریز كرد و تا حدودی كار شهرداری برای نظارت بر عملكرد این پیمانكار را سخت كرد.

حمید حنظل عیدانی از اعضای شورای شهر آبادان نیز در این خصوص گفت: 98 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای نهضت آسفالت خیابان های آبادان اختصاص یافته است كه 80 میلیارد ریال آن از سوی سازمان منطقه آزاد اروند و 18 میلیارد ریال آن نیز از سوی شهرداری تامین می شود.

13 بهمن 99 - خبرگزاری ایرنا

معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد اروند ، شمخانی بیان کرد: در سال ۹۶ تفاهم نامه‌ای با شهرداری آبادان منعقد شد تا برای بهسازی و احداث معابر سالانه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان منطقه آزاد اروند دریافت کنند ولی پس از گذشت ۲ سال اقدام مناسبی صورت نگرفت و اعتبارات بازگشت خورد.