سه گام مهم در مدیریت شبکه‌های اجتماعی

گزارش بازرگانی،   3991116053

شما به عنوان مدیر شبکه‌های اجتماعی زندگی پر سر و صدایی را سپری می‌کنید. بین ایجاد استراتژی‌های موثر و نظارت بر چندین اکانت شبکه‌های اجتماعی، باید در یافتن فرصت‌های جدید برای رشد بازاریابی و گزارش عملکرد خود باشید.

علاوه بر این چالش‌ها، احتمالا تیم شبکه‌های اجتماعی شما در حال رشد هستند و شما برای مدیریت تیم و بازدهی بالاتر، به یک دانش فنی جامع مدیریتی احتیاج دارید.

ما می‌دانیم که احتمالا این پروسه برای شما طاقت‌فرسا خواهد شد. به همین دلیل در این مقاله درباره نحوه مدیریت کارآمدتر شبکه‌های اجتماعی برای شما خواهیم گفت.

مدیریت شبکه‌های اجتماعی چیست؟

مدیریت شبکه های اجتماعی فرایند تجزیه و تحلیل مخاطبان شبکه‌های اجتماعی و توسعه استراتژی متناسب با آنها، ایجاد و توزیع محتوا برای پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی، نظارت بر مکالمات مخاطبان، همکاری با افراد تأثیرگذار، ارائه خدمات اجتماعی و نظارت بر آنها، اندازه‌گیری و گزارش در مورد شبکه‌های اجتماعی است.

همه این وظایف که زمانی توسط مشاغل به حاشیه رانده می شدند، اکنون در کانون توجه استراتژی‌های بازاریابی شرکت‌ها قرار گرفته‌اند.

مدیریت شبکه‌های اجتماعی را از کجا شروع کنیم؟

اگر مطمئن نیستید که چگونه می‌توانید به صورت بهینه شبکه‌های اجتماعی خود را مدیریت کنید، نگران نباشید. این چالشی است که بسیاری از بازاریابان با آن رو‌به‌رو هستند.

برای شروع به این 3 مرحله نیاز دارید:

  1. در قدم اول شبکه‌های اجتماعی را بررسی کنید.
  2. شبکه اجتماعی مناسب کسب‌و‌کارتان را انتخاب کنید.
  3. مخاطبان هدف را آنالیز کنید.

اما چرا باید با این سه مرحله شروع کنیم؟

زیرا تکمیل آنها اطلاعات اساسی را در اختیار شما قرار می‌دهد که تلاش‌های بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی شما را به مسیر درست هدایت می‌کند. در نتیجه، شما قادر خواهید بود منابع خود را بر روی استراتژی‌هایی که موثر هستند متمرکز کنید و از هدر دادن منابع برای استراتژی‌های ناکارآمد جلوگیری کنید.

بررسی شبکه‌های اجتماعی

بررسی شبکه‌های اجتماعی می‌تواند تا حد زیادی مدیریت شبکه‌های اجتماعی را بهبود ببخشد.

در قدم اول لیستی از همه شبکه‌های اجتماعی شرکت خود تهیه کنید. در قدم بعدی شبکه‌های اجتماعی خود را آنالیز کنید. معیارهایی مثل رشد فالوور، نرخ مشارکت، قالب‌های محتوایی جذاب، پست‌هایی با عملکرد بهتر، تعامل مخاطبان با پست‌ها و میزان انتشار آنها در باه زمانی مورد نظر خود را بررسی کنید.

برای بررسی این معیارها می‌توانید از آنالیز نوین هاب استفاده کنید. در آنالیز شبکه های اجتماعی در نوین هاب، همه این پارامترها را در بازه‌های زمانی مورد نظرتان به صورت نمودار و درصدی می‌توانید مشاهده کنید و برای تدوین استراتژی شبکه‌های اجتماعی، دید وسیعی از عملکرد شبکه‌های اجتماعی خود داشته باشید.

انتخاب شبکه‌های اجتماعی مناسب

یکی دیگر از عناصر مهم مدیریت شبکه‌های اجتماعی، انتخاب بستر مناسب است.

بعد از بررسی شبکه‌های اجتماعی ممکن است متوجه این موضوع شوید که برخی از این پلتفرم‌ها مناسب کسب‌و‌کار شما نیستند. در این صورت باید زمان بگذارید تا پلتفرمی را انتخاب کنید که فعالیت در آن به نتایجی که مورد انتظار شماست، منجر شود.

بسیاری از موارد نیز به مکانی که مخاطبان شما حضور دارند، بستگی دارد. اگر در طول تحقیق خود فهمیدید که مخاطبان شما بیشتر در توییتر هستند، اما حضور شما در این پلتفرم خیلی زیاد نیست، بدیهی است که باید به دنبال حضور بیشتر در این پلتفرم باشید.

برای انتخاب شبکه اجتماعی مناسب این موراد را در نظر بگیرید:

اهداف تجاری شما چیست؟ افزایش آگاهی از برند، ایجاد سرنخ، افزایش ترافیک وبسایت و... ؟ آیا شما می‌توانید این اهداف را در این پلتفرم خاص، محقق کنید؟ به چه میزان بودجه‌ای برای رسیدن به این اهداف احتیاج دارید؟

اطلاعات جمعیتی این پلتفرم چیست؟ آیا با مخاطبان هدف شما تطابق دارد؟

آیا مخاطبان هدف شما در این پلتفرم حضور دارند و فعال هستند؟

این پلتفرم چقدر در بین بازاریابان محبوب است؟ چه مقدار محتوا باید تولید کنم تا دیده شوم؟

مثلا برای کسب‌و‌کارهای B2B پلتفرم‌هایی مثل لینکدین و توییتر مناسب است. برای کسب‌و‌کارهایی با مخاطبان هدف نوجوان و جوان، تیک‌تاک و اینستاگرام مناسب‌تر است.

بعد از بررسی همه موارد بالا شبکه‌ اجتماعی مورد نظر را انتخاب و شروع به فعالیت کنید.

شناسایی پرسونای مخاطب هدف

یکی از اساسی‌ترین گام‌ها در مدیریت شبکه‌های اجتماعی، شناسایی پرسونای مخاطب هدف شماست.

شناسایی پرسونای مخاطب هدف فواید زیادی دارد، از جمله: ایجاد روابط قوی‌تر با مخاطبان، ایجاد محتوای مرتبط‌تر و تقویت مسیر تبدیل مخاطب به مشتری.

اگر شما از قبل تحقیقات بازار انجام ندهید و مخاطب هدف را شناسایی نکنید، امکان اینکه در مسیر اشتباه فعالیت کنید و پول و منابع شرکت را هدر دهید، زیاد است.

چگونه می‌توانید تصویری دقیق از مخاطبان شبکه‌های اجتماعی خود بسازید؟

مخاطبان خود را براساس علایق، سرگرمی‌ها، شغل، سن، جنسیت، خصوصیات اخلاقی و... به گروه‌های مختلف تقسیم کنید.

بین یک تا 5 گروه پرسونا برای کسب‌و‌کار خود بر اساس اندازه کسب‌و‌کار تعریف کنید. داشتن این اطلاعات به شما این امکان را می‌دهد که با تمرکز بر انجام کارهایی که برای جامعه شما مناسب اس ، از منابع خود بهتر استفاده کنید.

با داشتن اطلاعات از مخاطبان خود، محتواهای مناسب آنها خلق می‌کنید و آنها را به مشتری تبدیل می‌کنید.