عضو کمیسیون تلفیق بودجه: مجلس باید بودجه را اصلاح می‌کرد/ رد لایحه بودجه اشتباه بود

سیاسی،   3991116046 ۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

عضو کمیسیون تلفیق بودجه با اشاره به اصلاحات مهم کمیسیون تلفیق بر بودجه سال آینده گفت: اصلاح بودجه در مجلس به نفع مردم بود اما اکنون دولت اصلاحات مد نظر مجلس را انجام نخواهد داد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه: مجلس باید بودجه را اصلاح می‌کرد/ رد لایحه بودجه اشتباه بود

سید محمد پاکمهر در گفتگو با مهر با اشاره به ایرادات اساسی وارد به لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار داشت: متأسفانه لایحه ارسالی از جانب دولت دارای ایرادات فراوانی بود لذا کمیسیون تلفیق لایحه بودجه با یک کار کارشناسی دقیق، درصدد رفع ایرادهای وارده به این لایحه برآمد.

نماینده مردم بجنورد، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس تصریح کرد: ایرادات وارده به لایحه بودجه را می‌توان در ۱۲ سرفصل اساسی عنوان کرد که تضاد با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که در طی سال‌های اخیر مورد دغدغه به جای مقام معظم رهبری هست، شاه بیت این ایرادات می‌باشد.

وی افزایش وابستگی به درآمد نفت در لایحه بودجه این سال را برخلاف سیاست‌های کلی اقتصادی کشور دانست و افزود: در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کاهش سالیانه به درآمدهای نفتی پیش‌بینی شده است اما در بودجه طرح شده، ۳۰ درصد رشد داشت.

کسری بودجه لایحه ۵۰ درصد بود

پاکمهر بیان داشت: در لایحه، کسری بودجه به صورت ساختاری بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بود؛ کاهش سرمایه‌گذاری دولت به ویژه کاهش شدید سهم اعتبارات عمرانی از ۱۵ به ۱۱ درصد یکی دیگر از ایرادات این لایحه به شمار می‌آمد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه افزایش ۵۵ تا ۶۰ درصدی هزینه جاری در بودجه سال ۱۴۰۰ را یکی دیگر از ایرادات این لایحه عنوان کرد.

وی در ادامه کاهش درآمدهای مالیاتی در بودجه ۱۴۰۰ از ۳۷ درصد به ۲۷ درصد در سال ۱۴۰۰ را نیز یکی دیگر از مشکلات دانست.

رأی مثبت نماینده بجنورد به کلیات بودجه / مجلس باید بودجه را اصلاح می‌کرد

پاکمهر افزایش شدید کسری تراز مالیاتی، پیش فروش اوراق و ضعیف بودن فضای اشتغال‌زایی، احتمال تورم بالا و پنهان کاری در بودجه سال آینده را دیگر مشکلات لایحه عنوان کرد و گفت: علیرغم ایرادات اساسی وارد لایحه بودجه ۱۴۰۰ بنده به کلیات این بودجه رأی مثبت دادم و دلیل آن این بود که با رد کلیات بودجه، دولت درصدد حواله مشکلات از یک گروه به گروه دیگر با توجه به شرایط خاص کشور خواهد بود.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی تصریح کرد: اگر مجلس ایرادات بودجه را مشاهده کرد باید در صدد اصلاح آن بر می‌آمد نه اینکه آن را به دولت برگشت بزند.

وی افزود: اصلاح بودجه در این مجلس به نفع مردم و ملت بود و آیا حالا که بودجه برگشت خورده، اصلاحات مد نظر نمایندگان توسط دولت اجرا می‌شود؟ اما مجلس می‌توانست اصلاحات را انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه برگشت بودجه ساده‌ترین کار بود، نسبت به این رأی مجلس انتقاد کرد و بیان داشت: ویژگی یک مجلس انقلابی تحمل هزینه‌ها با تاکید به اینکه ملت و کشور ضرر کمتری ببینند، است.

اصلاحات کمیسیون چه می‌شود؟

پاکمهر گفت: اکنون این پرسش اساسی مطرح است که سرنوشت اصلاحاتی که کمیسیون تلفیق لایحه بودجه بر لایحه بودجه وارد کرد چه می‌شود؟ طرح رتبه بندی فرهنگیان و افزایش ۲۵ درصدی حقوق همسان سازی بازنشستگان از این قبیل بود.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس خاطرنشان کرد: رایگان شدن انشعابات مددجویان نهادهای حمایتی، مدارس، پایگاه‌های بسیج و رایگان شدن بهای آب و برق و گاز مصرفی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی، پایگاه بسیج، کلیه مدارس تا سطح الگوی مصرف، اختصاص ۲ میلیون تن قیر برای اجرای طرح‌های هادی روستایی و به سازی جاده‌های بین مزارع و … چند نمونه از اصلاحات بود و حال سرانجام این اصلاحات چه می‌شود؟