توصیف سرلشکر باقری از ماهواره‌بر ذوالجناح

سیاسی،   3991114090

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: ماهواره بر ذوالجناح نسبت به کارهای قبلی حوزه ماهواره برها پیشرفت قابل توجهی دارد و خواهد توانست حجم بالایی از محموله های متنوع از ماهواره ها را در مدار کره زمین قرار بدهد.

توصیف سرلشکر باقری از ماهواره‌بر ذوالجناح

به گزارش ایسنا، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در آیین اختتامیه اولین دوره دوسالانه انتخاب آثار برتر پژوهشی دفاع مقدس و مقاومت در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره بر ذوالجناح گفت: این ماهواره بر با موفقیت کامل پرتاب شد و در مدار زمین قرار گرفت و توانست مراحل موتورهای سه‌گانه خود را که دو موتور سوخت جامد و یک موتور سوخت مایع بود طی کند و به مدار لازم برسد و در مراحل بعدی ماهواره ها را در مدار مورد نظر قرار خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: این ماهواره نسبت به کارهای قبلی حوزه ماهواره برها پیشرفت قابل توجهی دارد و خواهد توانست حجم بالایی از محموله های متنوع از ماهواره ها را در مدار کره زمین قرار بدهد.

او همچنین گفت: هدف نهایی از پژوهش‌های دفاع مقدس این است که این پژوهش‌ها باید به یک گفتمان عمومی و فراگیر ملی تبدیل شود؛ چرا که کشور ما دارای دانشگاه‌های فراوان و مراکز علمی، پژوهشگاه‌ها و پژوهشکده‌های متعددی است که همه اینها نوعا دلسوز و علاقه‌مند فعالیت در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت هستند و ما باید بتوانیم از این ظرفیت‌ها استفاده کرده و این ضرورت را به عنوان یک گفتمان فراگیر در این مجموعه‌های علمی تبدیل کنیم.

وی ادامه داد:هدف از انجام فعالیت‌های پژوهشی در حوزه دفاع مقدس ارائه روایتی عالمانه و نه احساسی، مستند و نه گمانی، مستدل یعنی مطابق با عقل و منطق است.همچنین پژوهش‌های ما باید دارای معیار باشد؛ یعنی مورد اتکا و توافق شده با ادبیات غنی و دارای رویکرد عمیق تحلیلی از دفاع مقدس و جبهه مقاومت باشد.

سرلشکر باقری با اشاره به اهمیت مسئله پژوهش و تحقیق در حوزه دفاع مقدس و جبهه مقاومت گفت: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس باید زمینه دستیابی محققان به منابع خارجی را آماده کرده و در اختیار پژوهشگران قرار دهند. این دو مجموعه باید در حوزه تدوین روش‌های پژوهشی خاص دفاع مقدس و مقاومت و تربیت پژوهشگران نخبه و جوان اهتمام لازم را داشته باشند. بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس مسئولیت ساماندهی مرکزی را در ارتباط با پژوهش‌های دفاع مقدس و همچنین ایجاد بانک جامع اطلاعاتی، تدوین نقشه راه و نقشه جامع علمی و درخت واره استخراج شده از آن را دارد.

وی ادامه داد: مجموعه‌های پژوهشی در ارتش، سپاه پاسداران، جهاد نیروی انتظامی، وزارت دفاع و بخش‌های کشوری نیز باید در این رابطه فعالیت‌های لازم را داشته باشند؛ اما مسئولیت اصلی با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس است.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح عنوان کرد: مسئولان این حوزه باید تلاش کنند تا یک روش خاص تخصصی و پژوهشی تدوین کرده و در اختیار پژوهشگران قرار دهند؛ همچنین تربیت پژوهشگران و نخبگان جوان که در این مسیر بتوانند گنج دفاع مقدس و مقاومت را بیابند و آن را پرورش دهند کار ارزشمندی است که تاکنون انجام شده است اما ناکافی می‌باشد.

سرلشکر باقری یادآور شد: دفاع مقدس در سطح کلان یک نظریه است بنابراین باید برای حرکت در مسیر تولید علم و نظریه پردازی در دفاع مقدس تلاش کنیم چون نظریه به سهولت تولید نمی‌شود و نیاز به اهتمام و حرکت حساب شده علمی و پژوهشی دارد. در حوزه دفاع مقدس نیز به نظریه‌پردازی نیاز داریم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تصریح کرد: ساماندهی مراکز و سامانه‌های پژوهشی مرتبط و زنجیرسازی آن یکی دیگر از اقدامات لازم است که باید انجام شود؛ مثلاً در حوزه پزشکی، هوایی، زمینی، پدافند و یا در حوزه‌های سیاستگذاری و راهبردی در هر کدام باید به یک قطب اطلاعاتی و پژوهشی دست پیدا کنیم تا از موازی‌کاری جلوگیری شود باید به گونه‌ای عمل کرد که این منظومه در یک قالب اندیشیده شده به هم متصل شود.

وی اظهار کرد: سازماندهی نظام طراحی و تقسیم کار و قطب‌بندی و نظارت بر پژوهش‌ها از دیگر مسائلی است که باید به آن توجه ویژه شود ساماندهی و تقویت پشتیبانی‌ها در ابعاد مختلف و ساماندهی ترجمه به زبان‌های دیگر و انتشار مناسب نتایج پژوهش‌ها از ابعاد دیگر است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در بخش دیگر سخنانش گفت: بحث دفاع مقدس و جبهه مقاومت با اهمیت و سرنوشت‌ساز هستند، و  توجه به این عرصه در تمدن سازی ملت ایران و ساخت آینده کشور و نسل جوان بسیار با اهمیت و حیاتی است و بر ما بازماندگان و جاماندگان از قافله شهدا فرض است تا این مسیر را با دقت و حوصله و تحمل مشکلات ادامه دهیم.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت مستمر در این حوزه نتیجه خواهد داد، افزود: اگر امروز به طور سالانه چند ده آثر پژوهشی ارزشمند را در این حوزه داریم؛ امیدواریم با تلاش مستمر شاهد انتشار منظومه‌های ارزشمند و با کیفیت و کمیت بیشتری در آینده باشیم.