شروط سناتور جمهوری‌خواه برای توافق دولت بایدن با ایران

جهان،   3991114017 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

سناتور ارشد جمهوری‌خواه با بیان اینکه کنگره اجازه بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام را نمی‌دهد، چهار شرط را به نیابت از هم‌حزبی‌های خود برای هرگونه توافق واشنگتن-تهران مطرح کرد.

شروط سناتور جمهوری‌خواه برای توافق دولت بایدن با ایران

به گزارش فارس، «جیم آینهوف» سناتور جمهوری‌خواه و عضو ارشد کمیته خدمات مسلح مجلس سنای آمریکا می‌گوید کنگره این کشور، کار «جو بایدن» رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران را دشوار خواهد کرد.

آینهوف طی یادداشتی در نشریه «فارین پالیسی»، ضمن معیوب توصیب کردن برجام، نوشت: «[بازگشت به برجام] یک اشتباه وحشتناک است زیرا آمریکا هرگز وارد آن توافق معیوب نخواهد شد... یک توافق جدید، که بهبود قابل توجهی یافته باشد، باید مورد مذاکره قرار بگیرد تا ما حمایت از آن را بررسی کنیم».

وی با حمایت از تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای ایران، مدعی شد: «بازگشت به همان توافق مشکل‌زا، بی‌معنی است... برداشتن تحریم‌های ایران نیز امری اشتباه است».

این سناتور کارکشته جمهوری‌خواه در ادامه چهار شرط برای هرگونه توافق جدید آمریکا با ایران مطرح کرد که به تبع خواسته دیگر قانون‌گذاران هم‌حزبی وی نیز هست:

توافق جدید با تهران باید جامع باشد. باید به حمایت مالی ایران از گروه‌های منطقه‌ای بپردازد، برنامه موشکی بالستیک آن را محدود کند و تمام مسیرها به توانمندی تسلیحاتی اتمی را مسدود کند.
توافق باید فراگیر باشد. هرگونه مذاکره‌ای [با ایران] باید ملاحظات و نگرانی‌های اسرائیل و شرکای عربی ما را شامل شود و امضای آمریکا پای آن، مشروط به حمایت آنها باشد... توافق با ایران نباید آنها را به خطر بیاندازد.
راهکار دائمی باید وجود داشته باشد. نباید بندهای غروب وجود داشته باشد که نهایتا به ایران اجازه دهد توانمندی تسلیحاتی اتمی به دست بیاورد.
اجرای هر توافقی باید شفاف باشد و اجازه بازرسی‌های معمول و بی‌قید و شرط از برنامه هسته‌ای ایران را بدهد و ایران را مجبور کند تمام فعالیت‌های هسته‌ای پیشین خود را افشا کند.

آینهوف سپس به دولت بایدن توصیه کرد که ضمن حفظ اهرم تحریم‌ها بر جمهوری اسلامی ایران، از هم‌اکنون مقدمات توافق جدید را فراهم کند که اگر زمانی تهران آمادگی پیدا کرد، آن توافق اجرایی شود.

وی در پایان این یادداشت، ضمن ابراز امیدواری برای اجتناب از هرگونه تقابل بیشتر آمریکا با ایران، نوشت: «دولت بایدن فرصتی برای ایجاد حمایت دو حزبی در کنگره برای یک راهکار دیپلماتیک دائمی، جامع و فراگیر [با ایران] دارد. بایدن می‌تواند از تکرار اشتباهاتی که در زمان معاونت ریاست‌جمهوری انجام داد، اجتناب کند».

پیش از این، نشریه «پالتیکو» به نقل از یکی از دستیاران یک سناتور آمریکایی گزارش داد، قانون‌گذاران مخالف با برجام با بسیاری از تلاش‌های بایدن در کاستن از تحریم‌های ایران مخالفت خواهند کرد.

از سوی دیگر، «پیتر استانو» سخنگوی «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز بازگشت آمریکا به برجام را اولویت این قاره توصیف کرده اما گفت: «بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای و پایبندی ایران به آن، [فرصت‌ها برای گفت‌وگو درباره] دیگر موارد را ایجاد می‌کند». 

این در حالی است که «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز جمعه در نشست خبری با همتای ترکیه‌ای خود، تاکید کرد: «امیدهایی که اعضای دولت جدید آمریکا دارند و ادعا می‌کنند که ایران باید به توافق هسته‌ای بازگردد، نه منطقی است و نه هیچ وقت اجرا خواهد شد».