فکری: از سرمربیگری استقلال لذت نبردم/ زمانی که ستاره گرفتیم پرسپولیس کجا بود؟

ورزشی،   3991114013

سرمربی تیم فوتبال استقلال گفت: زمانی که در آسیا ستاره گرفتیم پرسپولیس و ابراهیم شکوری کجا بودند؟

فکری: از سرمربیگری استقلال لذت نبردم/ زمانی که ستاره گرفتیم پرسپولیس کجا بود؟
به گزارش فارس، محمود فکری با حضور در برنامه فوتبال برتر در خصوص اینکه چرا این همه کادرفنی استقلال تحت فشار است، اظهار داشت: جا دارد به دوستانی که اتاق فکر درست کردند و سناریو می چینند و این مسائل را در فضای ورزشی رواج می دهند تبریک بگویم. با دست و لگد خودِ استقلالی ها به ما ضربه می زنند. آنها در این اتاق فکر فضایی به وجود می آوردند که مشکلاتی که ما داشتیم فراموش شود.

* وقتی رقیب ما 4 بار قهرمان شده به تیم ما فشار وارد کرده

وی افزود: آنها کاری می کنند که از فکری برد، بازی زیبا و ... از همان هفته اول می خواهند. این کار نیاز به زمان دارد، زمانی که مسئولیت فنی استقلال را بر عهده گرفتم تیم مشکلات زیادی داشت. آن زمان اصلا نمی شد ما کار تاکتیکی و بدنی داشته باشیم. از طرف دیگر رقیب استقلال 4 بار قهرمان شده و 2 بار به فینال لیگ قهرمان رفته و همین موضوع روی تیم ما فشار وارد کرده است.

* وقتی برد می آوریم می گویند باید می بردید!

سرمربی آبی پوشان تاکید کرد: ما با همین شرایط روح و جسم بازیکنان را خسته تحویل گرفتیم، خیلی مسائل و مشکلات دیگر مثل لباس و زمین تمرین هم داشتیم. مثلا بین کادر پزشکی دعوایی با بازیکنان وجود داشت. یک اختلاف در مورد قرارداد بازیکنان با مدیر قبلی وجود داشت اما با همه این شرایط تیم را تحویل گرفتیم و کار را شروع کردیم. در اولین بازی بردیم و در بازی دوم مسائلی رقم خورد که بعدها ماهیت آن کادر فنی مشخص شد که چه کارهایی انجام می دهند. از همان بازی فشارها و انتقادها شروع شد. ما وقتی برد می آوریم می گویند باید می بردید، در بازی های بعد هم گفتند استقلال خوب بازی نمی کند ولی می برد.

*برخی بازیکنان فقط 5 درصد پول گرفته اند

فکری افزود: از یک سو طرفداران استقلال حق دارند چون چند سال این تیم موفقیت نداشته است اما مثلا  آقای استراماچونی آمد و نتیجه گرفت ولی وسط کار از تیم رفت. همه اینها باعث شد که طرفدار بخواهد تیمش قهرمان شود. آنها به مشکلات ما نگاه نمی کردند، مثلا پنجره بسته، مشکلات مالی، بدهی ها و قراردادهایی که هنوز  پرداخت نشده است. یک تعداد از بازیکنان مطالبات سالهای گذشته را گرفتند و یک تعداد از بازیکنان هم زیر 5 در صد پول گرفته اند. کادر فنی هم فقط 10 درصد از مطالباتش را دریافت کرده است.

*  یک اتاق فکری هست که استقلال را دوست ندارند

سرمربی آبی پوشان در خصوص اینکه آیا این نقد به بازی کردن تیمش را قبول دارد یا خیر گفت: اصلا قبول ندارم. یک اتاق فکری وجود دارد و کسانی در آن فعالیت می کنند که استقلال را دوست ندارند. تا صحبت می شود که امیر قلعه نویی می خواهد به استقلال بیاید به او می گویند رئیس مافیا. من از او عذرخواهی می کنم چون پرافتخارترین مربی استقلال است اما همیشه برای حضور او حاشیه درست می کنند. به یک مربی می گویند او زود قهر می کند. این اتاق فکر کاری می کند که فضای انتقادی به وجود بیاورند. مثلا می گویند استقلال کادر فنی اش خوب نیست، روزی که می خواستیم به استقلال بیاییم می گفتند این کادر قوی ترین کادر فنی و استقلالی ترین است اما حالا می گویند آنها کار بلد نیستد.

* قائدی و غفوری گل بزنند دیمی است انگار بقیه تیکی تاکا بازی می کنند

وی خاطر نشان کرد: بدخواهان استقلال خیلی خوب فهمیده اند که راه ما درست است و ما کارمان را خوب انجام داده ایم. تیم های دیگر دقیقه 93 گل می زنند و می گویند آن تیم تاکتیکی دارد. مثلا ما روی کار تاکتیکی پرس می کنیم و به گل می رسیم اما در کنفرانس از ما سوال می کنند که آیا این گل روی ضعف مدافعان تراکتور بوده یا قدرت شما؟ اگر قائدی و غفوری گل می زنند دیمی است ولی انگار همه تیم ها تیکی تاکا بازی می کنند و ما دیمی بازی می کنیم و تاکتیک نداریم.

* قرار باشد بازیکن بگیریم گل نزند باید از مهد کودک بازیکن بیاوریم

فکری در خصوص اینکه فکر می کند ریشه این مشکلات کجاست، گفت: استقلالی ها از این فضا خسته شده اند  و دوست دارند تیمشان قهرمان شود. آن دوستان از این فرصت استفاده می کنند و برنامه ریزی می کنند. اگر ما ببریم از مدیریت انتقاد می کنند، مساوی کنیم از تاکتیک ایراد می گیرند و اگر ببازیم به کادر فنی انتقاد می کنند. مسی در جام جهانی قبل در دقیقه 93 به ایران گل زد طبیعی است او میلیون ها دلار پول می گیرد که این کار را انجام دهد. ما هم بازیکن می گیریم که همین کار را انجام بدهد. اگر قرار باشد ما این کار را نکنیم باید از مهد کودک بازیکن بیاوریم.

*وقتی فاصله بازی ها 5 روز است چگونه می شود ایرادات را برطرف کرد؟

وی اضافه کرد: شما باید ببینید چه در اختیار مربی گذاشتید. استراماچونی اردوی کامل و برنامه های تیمش را پشت سر گذاشت و تازه از هفته ششم به برنامه های مد نظر خود رسید. تیمی که من تحویل گرفتم هم از نظر جسمی خسته بود و هم از نظر روحی. فوتبال کلید برق نیست که دکمه اش را بزنید و همه چیز حل شود. اگر ایرادی هست با 5 روز و 10 روز برطرف نمی شود. وقتی فاصله بازی ها 5 روز است چگونه می شود ایرادات را برطرف کرد؟ من باید به بازیکن استراحت بدهم و برنامه ریزی کنم. از این بازی تا بازی بعد فقط یک جلسه تمرین مفید داریم و من در یک روز تمرین مفید می توانم یک ایراد را برطرف کنم. بله ایراد وجود دارد ولی واقعیت ها باید گفته شود.

* آسیب دیدگی ها ما را خیلی اذیت کرد

سرمربی استقلال تاکید کرد: اول اینکه آسیب دیدگی ها ما را خیلی اذیت کرد و ما مکمل های لازم را نداشتیم. ما مجبور می شدیم از یکسری بازیکنان دیگر به جای مصدومان استفاده کنیم.  یک تعداد بازیکن داشتیم که کمتر مصدوم شدند اما تا جنس ما جور می شد آسیب دیدگی به وجود آمد. در بازی با سایپا یک توپ روی دروازه ما آمد و گل شد که البته این خودش یک ایراد است اما خیلی موقعیت ایجاد کردیم. در بازی نفت مسجد سلیمان هم خیلی خوب کار کردیم. ما در این بازی روی یک اشتباه گل خوردیم که خیلی از گلرهای دنیا هم اینگونه گل می خورند.  یک گل هم زدیم که آفساید اعلام شد.

* ارنج تیم را به فضای مجازی می فرستند تا همه به حسینی یا من حمله کنند

وی در خصوص دلیل نیمکت نشینی مظاهری  در بازی با نفت گفت: 3 بازی بود که مظاهری گل خورده بود و در بازی آخر هم گلی خورد و باختیم. مثلا در بازی با فولاد حسینی روی گل ها مقصر نبود ولی باختیم و در بازی بعد مظاهری بازی کرد. دوستان در اتاق فکر ارنج تیم را به فضای مجازی می فرستند تا همه به حسینی یا من قبل از بازی حمله کنند. ما 2 گلر خوب داریم، پورحمیدی را به تیم اراکی دادیم که بازی کند و در آینده به درد ما بخورد. من باید 2 دروازه بان را آماده داشته باشم. اگر خدای ناکرده برای مظاهری آسیب دیدگی به وجود بیاید و ما دروازه بان دوم را نابود کنیم بعدا چگونه از او استفاده کنیم؟

* برخی نان دروغ گفتن می خورند و استقلالی ها باور می کنند

سرمربی آبی پوشان خاطر نشان کرد: در فوتبال دنیا این یک اصل است که از یک دروازه بان استفاده شود ولی فاصله فنی بین مظاهری و حسینی زیاد نیست. متاسفم که برخی نان دروغ گفتن می خورند و حاشیه درست می کنند. شما شک نکنید آه این مردم دنبال کسانی است که این فضا را برای تیم به وجود می آوردند. اینکه با دروغ فضای استقلال را آلوده کنیم کار خوبی نیست.

* چرا باید موقعیت های ما خاکی باشد اما برای بقیه کهکشانی؟

وی تصریح کرد: ریگی و مظاهری اصلا اعتراضی نکردند ولی چون استقلالی ها ناراحت هستند خیلی سریع این دروغ ها را می پذیرند. سوال من این است طرفداران استقلال چه نقشی دارند؟ آنها کجا باید کمک کنند یا یار دوازدهم ما باشند؟ وقتی تیم ما در هفته سیزدهم در صدر جدول است این موضوع نمی تواند اتفاقی باشد؟ به شما گفتم استقلال چه مشکلاتی داشته است. چرا موقعیت های ما دیمی و زمین خاکی است ولی موقعیت دوستان و تیم های دیگر کهکشانی است؟

* اگر پرسپولیس 4 بار قهرمان شد مقصرش من هستم؟

فکری اضافه کرد: استقلالی ها باهوش باشید. دیگر چند بار باید این حرف را بزنم؟ اصلا من را کنار بگذارند، به قلعه نویی می گویند رئیس مافیا است، یا می گویند او در بازی با مس مشت گره کرده است. یا مثلا می گوید مجیدی قهر کرده است. این حرف ها از کجا می آید؟ متاسفانه فضای رسانه ای استقلال بسیار ضعیف است. یعنی اگر پرسپولیس 4 بار قهرمان شد مقصرش من هستم؟

* از سرمربیگری استقلال لذت نمی برم

وی خاطر نشان کرد: من جزو آرزوهایم بود که سرمربی استقلال شوم ولی واقعا از این موضوع لذت نبردم. تیم من از هفته دوم در صدر جدول بوده ولی از دید آقایان همه چیزش دیمی بوده است. اصلا شما اجازه بدهید استقلال  بدون تاکتیک قهرمان آسیا شود. آقایان استقلالی ها اشکالی دارد ما بدون تاکتیک بعد از 10 سال قهرمان شویم؟ متاسفانه این مسائل فضای مجازی را خود دوستان نزدیکم به من منتقل می کنند. بازها به آنها گفته ام این کار را نکنید.

* همه ایران فوتبال می فهمند به جز فکری و کادر فنی‌اش

سرمربی آبی پوشان اظهار داشت: از کادر فنی من ایراد می گیرند. همین آقای قربانعلی پور یک روز بدون تیم و روی زمین نماند. او را مربی  تیم ملی می خواهد. من هم قبول دارم کادر فنی باید تقویت شود ولی  شما بگویید من چه کسی را بیاورم؟ کسی را بیاورم که کمک کند یا فردی را بیاورم که به فکر بر هم زدن تیم باشد؟ متاسفانه  این روزها همه کارشناس شده اند. همه ایران فوتبال می فهمند به جز فکری و کادر فنی او. من باید قهرمانی بیاورم تا طرفداران اعتماد کنند ولی این قهرمانی یک شبه اتفاق نمی افتد. اگر استقلال چهاردهم یا هشتم جدول بود شما حق داشتید. مگر می شود یک تیم 13 هفته بالای جدول باشد ولی شانسی باشد؟

* گل ما به پرسپولیس شانسی است اما گل آنها تاکتیکی؟

وی تاکید کرد: من ایراد دارم و قبول دارم ولی گل ما به پرسپولیس شانسی می شود ولی گل آنها تاکتیکی؟ روی گل اول  تاکید ما به پرس بود و مطهری همین کار را کرد و گل زد و روی گل دوم هم تاکید کردیم ارسال داشته باشیم تا به قائدی برسد و اسماعیلی توپ را به وی رساند. آنها چند بار زیر توپ زدند و تک به تک شدند، آن کار تاکتیکی بوده؟ مثلا آن روز، روز بد غلامی بوده یا مرادمند روی یک برگردان پاس گل داد ولی این انصاف نیست که گلهای ما را دیمی بدانند.

* از هواداران می خواهم که با هوش باشند

فکری افزود: من خواهش می کنم هواداران باهوش باشند، کسانی که نمی خواهد استقلال قهرمان شود، شما ابزار آنها می شوید. متاسفانه آنها به شما خوراک می دهند و چَک و لگدش را شما به ما می زنید. این افکار مربوط به دشمنان ما است. من از بدنه استقلال می شنوم که تیم ما برنامه ندارد. مثلا رقبای ما از آسمان توپ می آوردند و گل می زنند؟ مثلا نفت و آلومینیوم و نفت مسجد سلیمان از حد خودشان فراتر کار کرده اند اما استقلال، پرسپولیس، تراکتور، فولاد و سپاهان مدعی هستند اما تفاوت ما با این تیم ها را بگویید. باز هم می گویم این تیم با استقلال مد نظرم فاصله دارد ولی زمان می خواهیم.

* بازیکن وقتی پول نگرفته ناراحتی را در چهره او می بینم

وی ادامه داد: هزار کار می کنم تیم را آماده کنم ولی بازیکن درست به هنگام شروع اردو می گوید پول من را نداده اند و ناراحتی را در روحیه او می بینم. من هم به عنوان سرمربی استقلال از طرفداران انتظار دارم. خواهشا هواداران، تیم های دیگر را هم ببینند. تیم های دیگر می گویند خوب بازی کن ولی نبر ولی اینجا برعکس است. در بازی با نفت مسجد سلیمان خوب کار کردیم ولی نبردیم. نفت مسجد سلیمان به ما که رسید تیم بی پول و جوان است ولی به تیم های دیگر که می رسد می شود نفت مسجد سلیمان قوی.

* در برنامه فوتبال برتر حق استقلال ضایع می شود

سرمربی استقلال  خطاب به مجری برنامه فوتبال برتر خاطر نشان کرد: من از شما می خواهم که به مطالبات طرفداران استقلال توجه کنید. باشگاه بیانیه ای داد که با برنامه شما صحبت نکنید ولی واقعا من از آن بیانیه خبر نداشتم. دو روز قبل از آن بیانیه با شما صحبت کردم و گله کردم. گفتم که گل اول بازیکن پرسپولیس کاملا خطا بود. مربی ما می گوید این پنالتی است ولی شما با تمام وجود می گویید پنالتی نیست!  موارد مختلف داریم که در برنامه شما حق استقلال ضایع می شود.

* می گویند 90 درصد صدا و سیما پرسپولیسی هستند

فکری تصریح کرد: الان می گویند 90 درصد صدا و سیما پرسپولیسی هستند. خود شما پرچمدار پرسپولیس هستی! مگر آقای گل محمدی همیشه در برنامه شما هستند ولی شما همیشه حمایت می کنید؟مگر قرار نبود مناظهر شود چرا آقای رسول پناه را تنها دعوت نکردید؟ توجه شما به استقلال خیلی کم است و هواداران حق دارند. من برای ما و برنامه احترام قائل هستم ولی استقلال تیمی است که میلیونها طرفدار دارد. شاید کمی پرسپولیسی ها طرفدار بیشتری داشته باشند ولی طرفداران استقلال حق دارند. هر باشگاهی در اروپا کانال شخصی دارد اما در ایران صدا و سیما متعلق به همه ایران است. حتی پیکان و سایپا هم سهم دارند.تیم های پرطرفدار جذابیت فوتبال را در پی دارد. 

* نمی دانم چه موضوع تمرکز میلیچ را بر هم زده است

وی در خصوص اینکه تکلیف میلیچ چه شد و چرا او از ایران رفت گفت:میلیچ سال گذشته بازیکن تاثیرگذاری بوده و بازی های خیلی خوبی هم انجام داد. ما هم از او استقبال کردیم ولی از زمانی که آمده نمی دانم چه موضوعی تمرکز او را به هم زده است. بحث من در بعد اول اخلاقی و سپس فنی است.من نامه ای برای عدم نیاز وی به باشگاه نزده ام. ما این همه بازیکن داریم و نمی شود در بازی ها از همه آنها استفاده کنیم. ممکن است یک تعداد بازیکنان در نیم فصل دوم بیشتر بازی کنند یا ممکن است یک عده در نیم فصل اول بیشتر بازی کرده باشند.

*اگر میلیچ استقلال را دوست دارد چرا از ایران رفت؟

فکری خاطر نشان کرد: میلیچ اگر آماده بود ما از او استفاده می کردیم. جایی هم که استفاده نکردیم بحث فقط فنی بود. از سوی دیگر او مساله مالی داشت و از ایران رفت. او یک اخطار به باشگاه داد و 10 روز فرصت داد و وقتی طلبش پرداخت نشد از ایران رفت، بعد هم بهانه آورد که فکری من را نمی خواهد. کار میلیچ غیر حرفه ای بوده که از ایران رفته است. اگر او معتقد است علاقه دارد و مرتب تاکید می کند که به خاطر هوادار بازی می کند چرا از ایران رفت؟ بازیکن خارجی اگر پولش را نگیرد شکایت می کند و جریمه اش را هم می گیرد اما منِ مربی داخلی شکایت می کنم، رای هم می گیریم و بعد با هزار خواهش باید نیمی از طلب را ببخشم.سازمان لیگ کاری کند که ضمانت اجرایی داشته باشد چون همین مدیران فردا این رویه برایشان عادت می شود که با بازیکن خارجی هم مثل بازیکن ایرانی قرارداد ببندند و پولش را ندهند و او هم وسط کار کشور را ترک کند!

* واکنش سرمربی استقلال به حضور افراد متفرقه در تمرین

سرمربی تیم فوتبال استقلال در خصوص حضور برخی افراد متفرقه در محل تمرین این تیم عنوان کرد: همین دوستان سالهای قبل می آمدند و می رفتند. در روز 100 نفر جلوی در ورودی محل تمرین هستند و ما نمی توانیم جلوی آنها را بگیریم. این افراد با پیشکسوتان به محل تمرین آمدند ولی سوال من این است چرا همین تیپ دوستان به تمرینات تیم های دیگر می روند اسمشان تختی و پوریا ولی می شود؟

وی ادامه داد: داستان همان اتاق فکر است که فقط ما را بزنند. من چنین کاری را تائید نمی کنم ولی اگر این اتفاق در باشگاه دیگر بیفتد هیچ اتفاق دیگری رخ نمی دهد. آقایانِ اتاق فکر لطفا در این اتاق را قفل کنید و نان حلال بر سفره ببرید. من ادعایی ندارم که آدم سالمی هستم ولی کسانی که در فضای ورزشی و غیر ورزشی کار می کنند و سالم هستند واقعا مورد هجمه های سنگین قرار می گیرند. من به این افراد می گویم با بولدوزر از روی من و افراد سالم رد شوید ولی آتشی که می زنید روزی دامن زن و بچه خودتان را می گیرد.

* می خواهند سرپرست ما را اخراج کنند

 وی تاکید کرد: از رسانه ملی می خواهم تا از افراد سالم حمایت کنید. موردی که در بازی با فولاد رخ داد همه می گفتند چه شده فکری آن الفاظ را به کار برد ولی گذر زمان نشان داد چه اتفاقاتی رخ داد. خواهش می کنم به مربیان و بازیکنانی که غیر اخلاقی کار می کنند بپردازید. در مراسم معارفه ام در تمرین استقلال از من سوال کردند قول قهرمانی میدهی که من گفتم نه ولی همه را به رقابت جوانمردانه دعوت می کنم. آیا شما در لیگ رقابت جوانمردانه می بینید؟ یک نفر به تمرین ما آمده اما بلوا شده و  می خواهند سرپرست ما را اخراج کنند ولی اتفاقاتی که یک مدیر با برنامه انجام می دهد پیگیری نمی شود.

* واقعیت است که از پرسپولیس حمایت می شود

به گزارش فارس، در اواسط برنامه ابراهیم شکوری معاون باشگاه پرسپولیس روی خط آمد و مدعی شد محمود فکری نباید در این برنامه در مورد تیم رقیب صحبت کند چون این کار حرفه ای نیست. بعد از این اتفاق فکری به اظهارات شکوری واکنش نشان داد و گفت: وقتی صحبت می کنیم قرار نیست زیر و رو بکشیم و مثلا بگوییم تیم خاص.این واقعیت است که در این سالها از پرسپولیس حمایت می شود. کل لیگ به خاطر حضور پرسپولیس در آسیا به هم ریخته آن وقت من بگویم به خاطر آث میلان بازی ها عقب افتاده است؟

* زمانی که استقلال در آسیا ستاره گرفت شکوری کجا بود؟

وی یادآور شد: زمانی که استقلال ستاره گرفت شما اصلا نبودید ولی اینکه بگویند به خاطر تیم ما استقلال سهمیه گرفت زشت است. آن زمان که ما آسیا می رفتیم پرسپولیس و شکوری کجا بود؟ زمانی که 22 سال پیش من در فینال آسیا در ورزشگاه آزادی بازی کردم ابراهیم شکوری کجا بود؟ زمانی که استقلال قهرمان آسیا شده اما می گویند تیم زمین خاکی در گروهش بود و قهرمان شدند. همان بازی با جوبیلیو ایواتا که من مقابلش بازی کردم دو تا توپ وارد دروازه ما رفت ولی 20 موقعیت ما گل نشد.

فکری تصریح کرد:من اصلا دوست ندارم کری بخوانم و همیشه به بازیکنانم این حرف را می زنم. سال گذشته خودم گفتم اگر قرار است بازی ها تعطیل شود حق پرسپولیس قهرمان شود و کلی هجمه به من وارد شد ولی باید واقعیت را به مردم گفت. همه نظم لیگ برای یک تیم به هم خورده اما ما باید 5 روز یک بار بازی کنیم و پرسپولیس بیشتر از ما استراحت  می کند. این حرف اشتباه است؟

سرمربی تیم فوتبال استقلال تاکید کرد: در خیلی از بازی ها در بحث داوری مشکل داشتیم و حق تیم ما ضایع شد.در بازی با نفت هیچ مشکل داوری نبود و ما مساوی کردیم و اعتراضی هم نداشتیم اما من و طرفداران استقلال از برنامه شما( فوتبال برتر) می خواهیم از حق باشگاه استقلال دفاع کنید.