سخنگوی هیأت طالبان در تهران: آمریکایی‌ها مسئول خشونت‌های افغانستان هستند

جهان،   3991113143

"سهیل شاهین" سخنگوی هیأت مذاکره‌کننده طالبان در دوحه که بهمراه هیأت مذاکره کننده این گروه در تهران بسر می‌برد گفت که آمریکایی‌ها مسئول خشونت‌های اخیر در افغانستان هستند.

سخنگوی هیأت طالبان در تهران: آمریکایی‌ها مسئول خشونت‌های افغانستان هستند

وی در نشستی که امروز در تهران به همراه دو عضو شورای مرکزی مذاکرات طالبان برگزار شد، در پاسخ به سوال مهر، درباره دلایل افزایش خشونت‌ها در ماه‌های اخیر در افغانستان با وجود مذاکرات بین افغانی افزود: آمریکایی‌ها در مذاکرات به ما تعهد دادند که مسئولیت امنیت و اداره کابل برعهده آنهاست و بنابراین آنها مسئول هرگونه افزایش خشونت در افغانستان هستند.

وی ادامه داد: این آمریکایی‌ها بودند که حملات علیه نیروهای ما (طالبان) را افزایش دادند و ما نیز مجبور به دفاع شدیم.آمریکایی‌ها تمامی حملاتی را که خود یا نیروهای نیابتی در افغانستان انجام می‌دهند به طالبان نسبت می‌دهند.

سهیل شاهین درباره حضور داعش در برخی از مناطق افغانستان با اشاره به اینکه بسیاری از آنها از افغانستان منتقل شده اند، گفت: داعش پیشتر در این مناطق حضور داشت اما دیگر استقرار ندارد و تعداد زیادی از آنان از این مناطق خارج شده اند.

وی با اشاره به دلایل به بن بست رسیدن مذاکرات صلح بین افغانی و شرط طالبان برای استعفای اشرف غنی گفت که این گروه همچنان به مذاکرات صلح معتقد است.

وی در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه توافق طالبان با آمریکا مربوط به ۴ سال دوران ریاست جمهوری ترامپ نمی‌شود، افزود: ما با ۴ سال دوران ترامپ توافق نکردیم بلکه با دولت آمریکا طرف هستیم.

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه همچنین در پاسخ به سوالی درباره موضوع شهادت دیپلمات‌های ایران درمزار شریف هرگونه دخالت طالبان در این موضوع را رد کرد و گفت: زمانی که طالبان به آنجا رسیده بودند این اتفاق افتاده بود.

در نشست خبری امروز هیأت مذاکره کنندگان طالبان در تهران سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، عبدالحق وثیق عضو تیم مذاکره کننده طالبان و ملأ خیرالله خیرخواه عضو تیم مذاکره کننده طالبان حضور داشتند.