توانگر: وزارت نفت جزییات اطلاعات تولید گاز پارس جنوبی را ارائه کند

اقتصادی،   3991113120

رئیس کمیته اقتصاد انرژی مجلس در نامه‌ای به وزیر نفت خواستار دریافت جزییات اطلاعات تولید گاز پارس جنوبی و جزییات اقدامات وزارت نفت طی ٧ سال و نیم گذشته برای جبران افت فشار گاز این مخزن از طریق احداث سکوی تقویت فشار شد.

توانگر: وزارت نفت جزییات اطلاعات تولید گاز پارس جنوبی را ارائه کند

به گزارش ایسنا، در نامه مجتبی توانگر خطاب به وزیر نفت آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای بیژن نامدار زنگنه
وزیر محترم نفت

سلام علیکم

همان طور که مستحضر هستید به تازگی با وجود افزایش تولید گاز از میدان مشترک گازی پارس جنوبی، برای نخستین بار در کشور در فصل زمستان با چالش حوزه برق و البته گاز روبرو بوده‌ایم به نحوی که در سردترین روزهای سال شاهد خاموشی برق دستوری به دلیل محدودیت گازرسانی به نیروگاه‌های کشور بودیم. علت این محدودیت این گازرسانی از سوی مقامات وزارت نفت، مصرف بالای گاز توسط بخش خانگی عنوان شده است. به منظور بررسی کارشناسانه و دقیق درخواست می‌شود جزئیات اقدامات این وزارت‌خانه در راستای سیاست‌گذاری برای مدیریت مصرف انرژی کشور در قالب استفاده از ابزار تعرفه‌ای یا فعال کردن سیاست‌های مدیریت مصرف انرژی در قوانین ملی ساختمان و سایر اقدامات در این راستا، ارایه بفرمایید.

از سویی دیگر در راستای اجرای توسعه متوازن در صنعت گاز کشور، جزئیات اقدامات در زمینه افزایش ظرفیت تولید گاز از سایر میادین گازی کشور به جز میدان گازی پارس جنوبی اعلام کنید. 

همان‌طور که می‌دانید از تعداد ۳۷ میدان گازی کشف شده در ایران حدود ۷۷ درصد آنها توسعه نیافته است. 

نکته دیگر آخرین اقدامات این وزارت‌خانه برای واردات مجدد گاز از ترکمنستان به عنوان گازی ارزان که می‌تواند سبد تامین گاز کشور را متنوع کند با جزئیات بفرمایید. 

بدیهی است که توسعه مفهومی کلان و زنجیره‌ای است. بنابراین نمی‌توان افزایش تولید گاز به تنهایی را به عنوان توسعه پایدار معرفی کرد. هر چند افزایش تولید از میادین مشترک نفت و گاز کشور در اولویت است. بنابراین حلقه بعدی تکمیل فازهای پارس جنوبی، تقویت فشار این مخزن است که اقدامات آن زمان‌بر و بلند مدت به شمار می رود. تقاضا می‌شود جزئیات اقدامات این وزارت‌خانه به طور خاص درباره ساخت سکوهای تقویت فشار و سیاست‌گذاری برای ساخت یا واردات کمپرسور را بفرمایید.

جزئیات اقدامات شرکت نفت و گاز پارس به عنوان بهره‌بردار پارس جنوبی برای حفر چاه‌هایی در اطراف این مخزن و فازهای مختلف در راستای تقویت فشار و همچنین اسیدکاری چاه‌ها نیز می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد. ساخت سکو برای تجهیزات مورد نیاز تقویت فشار فازهای مختلف و همچنین ساخت یا واردات کمپرسور، زمان‌بر است و با توجه به اینکه بر اساس گفته مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افت تولید گاز از مخزن پارس جنوبی از سال ۱۴۰۶ با رقم حدودی ۲۸ میلیون مترمکعب آغاز می‌شود، سرعت بخشی به اقدامات لازم در این زمینه ضروری است. 

تقاضا می‌شود جزئیات تولید گاز به تفکیک فازها و چاه‌های آن را اعلام بفرمایید. 

علت افت تولید حدود ۲۰ میلیون مترمکعبی فاز ۱۵ در روز ۲۹ دی ماه سال جاری چه بوده است؟ البته کاهش تولید گاز در فازهای ۱۳ و ۲۴ نیز در روز مذکور نیز به چشم می‌خورد. با در نظر گرفتن اظهارنظر مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس مبنی بر اینکه چاه های توصیفی در فازهای پارس جنوبی حفر می‌شود، بنابراین می‌توان تصور کرد که از آبده بودن لایه گازی فاز C۱۲ نیز مطلع بوده‌اند. علت حفر این چاه با هزینه حدود چند میلیون دلاری چه بوده است؟ 

بخش عمده سبد گازی کشور از طریق پارس‌جنوبی تامین می‌شود. از طرفی زیر ساخت بخش خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی کشور تحت پوشش گاز است. به این ترتیب هرگونه آسیب یا خلل احتمالی به میدان گازی پارس جنوبی می‌تواند تمامی این بخش‌ها را حتی زمین‌گیر کند، بنابراین تمرکز بالا روی این میدان هر چند مفید از منظر افزایش تولید مخزنی مشترک است، اما تهدید جدی نیز می‌تواند به شمار رود.

جزئیات اقدامات وزارت نفت در راستای متنوع‌سازی سبد مصرف انرژی کشور و توسعه سایر میدان‌ها و پتانسیل‌های انرژی کشور با هدف کاهش تمرکز صرف بر پارس‌جنوبی چه بوده است؟ 

خواهشمند است در پاسخ به سوالات مذکور دستور تسریع بفرمایید.»