نوبخت: همسان سازی بازنشستگان سال آینده ادامه خواهد یافت/ به دانشگاه باز خواهم گشت

اقتصادی،   3991112096 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه از ۱۴ مرداد به بعد به دانشگاه بازخواهم گشت، گفت: حقوق سربازان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به امسال دو برابر شده است

نوبخت: همسان سازی بازنشستگان سال آینده ادامه خواهد یافت/ به دانشگاه باز خواهم گشت

به گزارش الف به نقل از سازمان برنامه و بودجه کشور، محمدباقر نوبخت در نهمین گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی خود با اشاره به اینکه پیش از این افزایش حقوق سنواتی سالانه یک بار اتفاق می‌افتاد و کم و بیش روال قابل تحملی را ایجاد کرده بود، گفت: با شرمندگی، سه سال تحریم، محاصره اقتصادی و کاهش شدید منابع ارزی از صد و چند میلیارد دلار به چند میلیارد دلار؛ شرایط اقتصادی سختی را رقم زد. در حال حاضر با همین منابع ارزی محدود کشور را اداره می‌کنیم. همانطور که شما با کاهش منابع، در حال مدیریت هزینه منزل هستید ما هم در نگاهی کلان با همین شرایط در حال اداره کشور هستیم. در این سال‌ها شرایط موجود ایجاب می‌کند که واقع‌بینانه تر عمل کنیم.

وی با بیان اینکه انتظارات خیلی بیش از آن چیزی است که به آن عمل شده است به محدودیت‌های زیادی اشاره کرد که مانع از این امر شده و افزود: از ۱۴ مرداد به دانشگاه باز خواهم گشت و امیدوارم نیروهای تازه نفس در دولت بعد بهتر از این دولت عمل کنند. ۳۲ سال پیش در مجلس کار خود را آغاز کردم و هم اکنون در این سن، در حال ترک مسند هستم.

معاون رئیس جمهور با اشاره به مجموعه اقدامات حمایتی دولت در سال ۱۳۹۹ از اقشار مختلف، از مطالبه و توقع مردم درباره اینکه «آیا این اقدامات در سال ۱۴۰۰ نیز ادامه خواهد داشت؟»؛ یاد کرد و افزود: در چند ماهه اول سال ۱۴۰۰ افتخار ادامه این مسیر را خواهم داشت. ضمن اینکه تمامی این موارد در بستر لایحه بودجه ۱۴۰۰ دیده شده است که در کمیسیون تلفیق نیز این موارد بررسی شد.

وی در واکنش به نظرات کاربران و سوالات آنها در فضای مجازی گفت: اولین تقاضا از سوی اعضای هیأت علمی وزارت علوم مطرح شده است که خواهان همسان سازی حقوق با اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی هستند. این اقدام در اسفند سال ۱۳۹۸ انجام شد و مجوز لازم برای هم ترازی به وزارت علوم و وزارت بهداشت داده شده تا در هم ترازی و تطبیق اقدامات لازم را انجام دهند. بخش نخست آن انجام شد و باید همچنان دنبال شود. در لایحه بودجه ۱۴۰۰ هم پیشنهادی ارائه شد و سازمان برنامه و بودجه هم آن را تأیید کرد اما بدون هیچ دلیلی در کمیسیون تلفیق به تصویب نرسید. البته امروز مجدداً وزیر محترم علوم برای پیگیری این موضوع به سازمان برنامه آمد و می‌کوشیم این همسان سازی را در سال ۱۴۰۰ هم اجرایی کنیم.

به گفته وی، برای کارمندان این وزارتخانه هم مجوزهای لازم صادر شده تا همچون دیگر کارمندان از امتیازات فصل دهم استفاده کنند. کما اینکه به کارمندان وزارت علوم قول داده بودم؛ منابع لازم برای این منظور در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی شده است. به این ترتیب برای سال آینده نه تنها همسان سازی هیأت علمی دانشگاه علوم و علوم پزشکی را خواهیم داشت، بلکه همه کارکنان این وزارتخانه نیز از امتیازات فصل دهم برخوردار می‌شوند.

نوبخت در پاسخ به مطالبات فرهنگیان در زمینه رتبه ‎بندی آنان نیز گفت: وزارت آموزش و پرورش پیش نویس لایحه این موضوع را به دولت داده و در دستور کار دولت است. منابع آن را نیز در لایحه بودجه ۱۴۰۰ پیش بینی کرده‌ایم. هرآنچه در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مصوب شود؛ برای رتبه بندی فرهنگیان اجرایی خواهیم کرد؛ چون حق قانونی این عزیزان است. تاکید می‌کنم که هیچیک از این افزایش‌ها، بدون پشتوانه قانونی نیست. هم شما استحقاق آن را داشتید و هم ما موارد قانونی را لحاظ کردیم.

وی در واکنش به کامنت‌های فرهنگیان کشور که نگران مبالغ محدود برای اجرای طرح رتبه بندی این قشر بودند نیز عنوان کرد: نگران مبالغ رتبه بندی فرهنگیان نباشید. چون علاوه بر ردیف آن، یک ردیف تکمیلی هم برای آن در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه از رقم افزایش قانونی ردیف‌ها نیز می‌توانند برخوردار شوند. مشکلی برای رتبه بندی فرهنگیان نخواهیم داشت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پیرامون مطالبات کادر بهداشت و درمان نیز عنوان کرد: بودجه وزارت بهداشت و درمان، در سال بعد ۲.۳ برابر رشد یافته است که به دلیل امکان جذب ۵۳ هزار نفر کادر جدید بهداشت و درمان و پرداخت فوق العاده ویژه آنهاست. نیروهای عزیز شرکتی و قراردادی هم بدانند که استخدام آنها در اولویت است و اجرای سریع‌تر آن را دنبال می‌کنیم تا حسب توافقات صورت گرفته در چارچوب قانون اجرایی شود.

نوبخت تاکید کرد: اقدامات اجرا شده برای کادر درمان در سال جاری به ویژه در زمینه فوق العاده ویژه، در سال بعد ادامه خواهد یافت. تلاشمان را خواهیم کرد که از زحمات همکاران شرکتی و قراردادی نیز تقدیر و مراحل استخدامی آنها نیز انجام شود.

وی در مورد متناسب سازی حقوق بازنشستگان نیز تصریح کرد: مدل اجرای این موضوع در دو بخش بازنشستگان لشکری و کشوری و تأمین اجتماعی متفاوت بود. ۵۰ هزار میلیارد تومان برای این منظور اختصاص دادیم که ۱۸ هزار میلیارد تومان آن برای ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بازنشستگان لشکری و کشوری بود و ۳۲ هزار میلیارد تومان برای ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار نفراز بازنشستگان تأمین اجتماعی در نظر گرفته شد. تمامی مبلغ ۱۸ هزارمیلیارد تومان برای این منظور اختصاص داده شد؛ اما به دلیل یک مشکل قانونی فقط ۳۰ درصد مبلغ ۳۲ هزار میلیارد تومان به بازنشستگان تأمین اجتماعی پرداخت شد. اگرچه متوسط سرانه بازنشستگان تأمین اجتماعی باید ۸.۸ میلیون تومان می‌شد اما به دلیل این منع قانونی محقق نشد. برای رفع این مشکل جلسات مختلفی با وزیر رفاه و تأمین اجتماعی داشتیم که آخرینش چهارشنبه هفته گذشته بود. لایحه‌ای هم به مجلس شورای اسلامی ارسال کردیم. این اطمینان را به شما عزیزان می‌دهم که بودجه لازم برای این منظور در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نیز دیده شده است.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان لشگری و کشوری در سال آینده همچنان ادامه خواهد یافت. برای بازنشستگان تأمین اجتماعی هم با این سازمان در حال گفت و گو هستیم تا یک مرحله دیگر این طرح را در سال جاری اجرایی کنند ضمن اینکه منابع مالی لازم برای اجرای این موضوع در سال ۱۴۰۰ نیز تأمین شده است. خرسند خواهم شد که ایده‌ها و نظرات شماها را هم دریافت کنیم و به گونه‌ای این طرح اجرایی شود که به عدالت نزدیکتر باشد.

نوبخت در واکنش به کامنت کارمندان سازمان زندان‌ها نیز گفت: اعتبار لازم برای اجرای قانون تسری سازمان زندان‌ها در سال ۱۴۰۰ دیده شده و مشکلی در این زمینه نیست. از اول فروردین ماه این موضوع اجرایی خواهد شد.

وی افزود: حقوق سربازان در لایحه بودجه ۱۴۰۰ نسبت به امسال دو برابر شده است و امیدواریم سربازان عزیز از این امکانات بهره مند شوند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در پایان سخنان خود به مخاطبانش گفت: ممکن است صد در صد مطالبات شما عملیاتی نشده باشد اما در حد مقدورات این افتخار را داریم که با توجه به شرایط اقتصادی موجود، نظام مناسبی را برای سال آینده هم در نظر بگیریم که با رفتن ما، آن نظام ادامه یابد و به مطالبات شما در وزارت بهداشت و وزارت علوم پاسخ داده شود.