کاهش شهرهای دارای تنش آبی به کمتر از ۱۰۰ شهر

اجتماعی،   3991112007

وزیر نیرو گفت: در حالی که در تابستان سال ۹۴ بیش از ۵۰۰ شهر دارای تنش آبی بودند در تابستان سال ۹۹ این عدد به ۱۷۰ شهر و در تابستان ۱۴۰۰ به کمتر از صد شهر خواهد رسید.

کاهش شهرهای دارای تنش آبی به کمتر از ۱۰۰ شهر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، رضا اردکانیان در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما، با بیان اینکه صد درصد شهرهای ایران از آب شرب پایدار برخوردار هستند افزود: البته در تابستان‌ها برخی از شهرها با تنش آبی مواجه هستند که این موضوع یعنی میزان منابع آبی ۲۰ درصد کمتر از مصارف آن است

وی با بیان اینکه ۸۲ درصد از جمعیت روستایی کشور نیز از آب شرب سالم و پایدار برخوردار هستند گفت: در ۸ سال گذشته ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از روستاییان کشور به آب سالم و پایدار دسترسی پیدا کردند که تا نیمه سال ۱۴۰۰ این رقم به ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر خواهد رسید یعنی هر هفته ۳۱ روستا به شبکه آب شرب سالم و پایدار وصل شدند.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه تاکنون ۱۲ هزار و ۴۰۰ روستا به شبکه آب شرب پایدار وصل شدند ادامه داد: مابقی روستاها نیز از این خدمت برخوردار خواهند شد.

اردکانیان با اشاره به برخورداری ۱۰۰ درصد مناطق شهری کشور از شبکه برق گفت: میزان برق رسانی به روستاها نیز در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی قابل توجه شده است به نحوی که هم اکنون روستاهای زیر ۲۰ خانوار را برق رسانی می‌کنیم و البته جمعیت عشایری را نیز به سامانه خورشیدی موبایلی مجهز می‌کنیم که تأمین برق حداقلی برای آن‌ها انجام شود.

وی با اشاره به اجرای پویش هر هفته الف ب ایران ادامه داد: فردا هفته سی و نهم این پویش در استان خراسان شمالی و کردستان اجرا می‌شود که در آن یک نیروگاه ۱۶۰ مگاواتی، یک نیروگاه مقیاس کوچک ۱۴ مگاواتی، یک سد، تصفیه خانه فاضلاب و آب و ۲۰۰۰ هزار هکتار شبکه اصلی آبیاری و زه کشی برای بخش کشاورزی افتتاح می‌شود.

وزیر نیرو با بیان اینکه این طرح‌ها با اعتباری معادل ۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان به بهره برداری می‌رسند افزود: با افتتاح این طرح‌ها جمع طرح‌های امسال به ۲۲۰ عدد خواهد رسید و البته وعده ما ۲۵۰ طرح با اعتباری معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری تا پایان سال است.

اردکانیان درخصوص وضع سامانه فاضلاب کشور نیز گفت: ۴۲ سال پیش وقتی این نظام مستقر شد تعداد تصفیه خانه‌های فاضلاب کشور در شهرها شامل ۴ واحد بود که هیچکدام حتی یک شهر را نیز کامل نمی‌توانستند پوشش بدهند این در حالی است که در ابتدای دولت یازدهم این تعداد به ۱۶۸ واحد و در پایان دولت دوازدهم به ۲۶۹ تصفیه خانه خواهیم رسید یعنی در ۸ سال ۱۰۱ تصفیه خانه فاضلاب ساخته شده و به بهره برداری رسیده است.

وی با اشاره به اینکه هر ماه یک تصفیه خانه فاضلاب به بهره برداری رسیده است گفت: این موضوع نه فقط در کشورهای در حال توسعه بلکه در کشورهای توسعه یافته نیز شاخص بسیار مهمی است و البته هم اکنون ۵۲ تا ۵۳ درصد شهرهای کشور تحت پوشش شبکه جمع آوری فاضلاب و استفاده از پساب تصفیه شده است.

وزیر نیرو افزود: در تهران تا پایان سال تصفیه خانه فیروز بهرام که از بزرگترین تصفیه خانه‌های کشور است به مدار بهره برداری خواهد آمد که دو و نیم میلیون نفر در پنج منطقه شهرداری تهران در جنوب غرب و غرب تحت پوشش خدمات آن قرار می‌گیرند.

اردکانیان گفت: از پساب این تصفیه خانه ۵۰ میلیون متر مکعب در اختیار کشاورزان جنوب تهران قرار می‌دهیم و به همان اندازه چاه‌ها را مسدود می‌کنیم.

وی ادامه داد: در روستاها موضوع فاضلاب روستایی هنوز در آغاز راه است البته تمهید قابل ملاحظه‌ای انجام شده و آن یک پارچه کردن شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی است که سبب خواهد شد شرکت‌های استانی با بنیه مالی بهتر از شرکت‌های دولتی روستایی کارهای خوبی را اغاز کنند.

وزیر نیرو افزود: برای شهر اهواز و شهرهای نظیر آنکه مسطح هستند و شبکه آبرسانی شهری ندارند این موضوع موجب زحمت مردم شده است اینکه مسئله مربوط به شهرداری است یا وزارت نیرو نباید خیلی مهم باشد البته در این بحثی نیست، ولی به هر حال تقسیم کار هم وجود دارد.

اردکانیان گفت: اصلی‌ترین مشکل اهواز نداشتن شبکه جمع آوری آب‌های سطحی است در این حالت بارش‌های شدید به مسیر فاضلاب وارد شده و پس زدگی ایجاد می‌شود که البته ما با اجازه از مقام معظم رهبری برای استفاده از صندوق توسعه ملی پروژه فاضلاب اهواز را شروع کردیم البته تصفیه خانه‌های متعدد در دستور کار داریم و هم اکنون قراردادهای متعددی برای تصفیه خانه‌ها با بانک‌ها منعقد شده است.

وی افزود: امیدواریم امسال خبرهای خوبی برای مردم اهواز داشته باشیم.

وزیر نیرو گفت: این تفکر که ما حتی در جاهایی مثل تهران از تصفیه خانه‌های کوچک استفاده کنیم و از پساب آن برای فضای سبز شهری بهره ببریم، موضوع مهمی است که البته موافقتنامه خوبی بین شهرداری تهران و وزارت نیرو انجام شده که ۱۴۰ میلیون متر مکعب پساب به شهرداری تهران برای فضای سبز اختصاص خواهد گرفت و البته این رقم تا ۲۰۰ میلیون متر مکعب هم ظرفیت دارد که این موضوع باعث تشکیل یک سد مجازی زیر زمین خواهد شد، زیرا با استفاده از این پساب چاه‌هایی که برای آبیاری فضای سبز تهران استفاده می‌شد مسدود خواهند شد.