برای طراحی وب‌سایت به چه مهارت‌ها و ابزارهایی نیاز داریم؟

گزارش بازرگانی،   3991111050

هر وب ‌سایت یک واحد اطلاعاتی مستقل است که در دامنه اینترنت فعالیت می‌کند و اطلاعان خود را به صورت آنلاین در اختیار کاربران قرار می‌دهند. برای ساختن وب ‌سایت به یک وب‌ سرور، دامنه یا آدرس سایت و یک سیستم مدیریت محتوا نیاز داریم. محتوای هر وب‌ سایت شامل متن، تصاویر، فایل‌های صوتی و ویدئویی و داده‌های دیگر است.

طراحی وب سایت

طراحی وب ‌سایت چیست؟

طراحی وب ‌سایت Web-Design)) به مراحل طراحی و ایجاد یک پایگاه اینترنتی برای آگاهی‌رسانی، معرفی شرکت‌ها و کسب‌ و کارها و تبلیغ محصولات آنها گفته می‌شود. طراحی وب‌ سایت مراحلی دارد که لایه ‌سازی صفحات وب، طراحی گرافیکی، تولید محتوا و رعایت اصول سئو از آن جمله اند. اهمیت طراحی وب‌ سایت در این است که اگر به درستی اجرا شود، پیش‌زمینه لازم برای حضور صفحات سایت در رتبه‌های اول جستجو در گوگل و معرفی مناسب محصولات و خدمات فراهم می‌شود.

وظایف طراح وب‌ سایت چیست؟

وظایف طراحان وب‌ سایت به دو گروه کلی تقسیم می‌شود. وظایف طراحی برای بک‌اند Back-end)) و وظایف طراحی برای فرانت‌اند Front-end)). بک‌اند همان بخشی از وب‌ سایت است که از دید بازدیدکنندگان یک سایت پنهان است. طراحی بک‌اند شامل نوشتن کدهای مختلفی است که ساختار اصلی وب سایت را تشکیل می‌دهند. بعضی افراد نیز به جای طراحی تخصصی بک‌اند از خدماتی بهره می‌برند که به صورت آنلاین و توسط شرکت‌های سایت‌ساز ارائه می‌شوند.

فرانت‌اند همه آن بخش‌هایی از وب‌ سایت است که در معرض دید کاربران فضای مجازی قرار دارد. بنابراین وظیفه طراح فرانت‌اند استفاده از کدهایی است که ظاهر وبسایت را می‌سازند. در این پروسه، همکاری با یک گرافیست وب می‌تواند نتایج بهتری را رقم بزند.

تفاوت سایت استاتیک و دینامیک

سایت ایستا یا استاتیک، وب‌ سایتی است که تغییر مداوم اطلاعات در آن انجام نمی‌گیرد. این وب‌ سایت‌ها به طور معمول، فقط برای معرفی محصولات و خدمات کاربرد دارند. عملیات بروزرسانی محتوا در آنها به ندرت صورت می‌گیرد و امکان ارائه خدمات آنلاین در این سایت‌ها وجود ندارد. برای ایجاد هرگونه تغییر در سایت‌های استاتیک باید از طراح وب‌ سایت خود درخواست بروزرسانی کنید، زیرا پنل مدیریت در آنها وجود ندارد. سایت‌های استاتیک امروزه دیگر به ندرت استفاده می‌شوند.

سایت‌های پویا یا دینامیک سایت‌هایی هستند که به دلیل داشتن پنل مدیریت قادر به بروزرسانی مداوم هستند. بروزرسانی‌هایی چون: کاهش یا افزایش صفحات سایت، ایجاد انواع فرم‌ها و مانند آن. صفحات داینامیک وب‌ سایت طوری طراحی می‌شوند که خود صفحه ثابت، اما محتوای آن قابل تغییر باشد.

طراحی وب سایت

برای طراحی وبسایت به چه چیزهایی نیاز داریم؟

محیطی که بتوانیم کدهایمان را در آن بنویسیم، و یک مرورگر اینترنتی که کدها را از طریق آن اجرا کنیم، از ملزومات طراحی وب‌ سایت اند. محیط نوشتن کدها می‌تواند نوت‌پد (Notepad) ویندوز یا یکText Editor حرفه‌ای دیگر مثل پی‌اچ‌پی‌استورم phpStorm)) باشد. بعضی از ملزومات دیگر طراحی وبسایت را در ادامه معرفی می‌کنیم:

زبان‌های برنامه‌نویسی

تسلط به زبان‌های برنامه‌نویسی یکی از پیش‌نیازهای طراحی وب‌ سایت است. برای طراحی صفحات وب از زبان‌های مختلفی چون PHP، CSS، HTML و جاوااسکریپت استفاده می‌شود. بنابراین طراحان وب باید به این زبان‌ها مسلط باشند.

دامنه

برای ایجاد یک وب‌ سایت پیش از هرچیز به دامنه یا دامین Domain)) نیاز داریم. دامنه به نامی اختصاصی گفته می‌شود که هر وب‌ سایت برای تمایز از دیگر وب‌ سایت‌ها و قابل دسترسی بودن به خود می‌گیرد. هر دامنه معمولا از چهار بخش تشکیل شده است، که توسط نقطه (دات) از هم جدا شده‌اند. بخش اول ماهیت آدرس یا همان WWW)) است. بخش دوم نام دامنه (Domain Name) نام دارد. بخش سوم پسوند موضوعی Generic)) و چهارمین بخش پسوند کشوری یا محلی (Country) نام دارد.

معروف ترین دامنه های جهانی سه دامنه Com، Net و Org هستند. Com از کلمه Commerical که به معنای تجاری، Net از کلمه Network به معنی شبکه و Org از کلمه Organization به معنی سازمان گرفته شده است. بهتر است از هر دامنه در زمینه مخصوص به خودش استفاده شود.

وب سرور

وب‌سرور رایانه‌ای است که داده‌های سایت در آن نگهداری می‌شود. وب‌سرور می‌تواند یک رایانه خانگی یا یک ابررایانه باشد. وب سرورها عموما ابررایانه‌هایی هستند که فضای ذخیره‌سازی بسیار بالا و قدرت پردازش بی‌نظیری دارند. وب‌سروها به صورت شبانه روزی روشن مشغول پردازش هستند.

طرز کار وب سرورها به این شکل است که، هر بار کاربری وارد وب‌ سایت می‌شود و صفحه‌ای را درخواست می‌کند. این درخواست به وب‌سرور منتقل می‌شود و اطلاعات صفحه مورد نظر برای او بارگزاری می‌شود. هر چه وب‌سرور از نظر قدرت پردازش قوی‌تر باشد، سرعت بارگزاری سایت نیز بیشتر می‌شود.

سیستم مدیریت محتوا

سیستم مدیریت محتوا (Content Management System) همان نرم افزاری است که به کمک آن محتوای سایت را مدیریت می‌کنیم. به سیستم‌های مدیریت محتوا، نرم‌افزارهای سایت‌ساز نیز گفته می‌شود. به کمک این نرم‌افزارها که عموما به صورت سرویس‌های آنلاین هستند، چهارچوب اصلی سایت ساخته می‌‎شود و امکان مدیریت آن فراهم می‌شود.

وردپرس یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوا است که با کمک آن در مدت زمان کوتاهی، بدون نیاز به کدنویسی می‌توانید یک سایت دینامیک را طراحی کنید. البته آنچه سیستم‌های مدیریت محتوا انجام می‌دهند مربوط به بخش بک‌اند است. یعنی آن بخش از کدنویسی‌ها که نتایج آن از دید کاربران پنهان است.

طراحی وب سایت

مشاغل مرتبط با طراحی وب‌ سایت

طراحی وب‌ سایت نخستین قدم در فرایند راه‌اندازی و نگهداری وب‌ سایت است. اما برای این که وب‌ سایت شما بتواند در موتورهای جستجو و توسط کاربران به خوبی دیده شود باید از تخصص افراد دیگری نیز در این زمینه بهره بگیرید. تنها در آن‌صورت است که می توانید اطلاعات برند، کسب‌وکار و خدمات خود را به خوبی در اختیار مخاطبان قرار دهید. فهرستی از تخصص‌های مرتبط با کار طراحی سایت را با هم مرور می‌کنیم.

گرافیست وب

گرافیست وب کسی است که دکمه‌ها، لی‌اوت Lay Out)) ها و لوگوی مناسب کسب و کار شما را برای شما طراحی می‌کند. گرافیست‌های وب در زمینه‌های متعددی چون طراحی قالب، طراحی بنر، طراحی اسلایدر، همخوانی رنگ‌ها و ایجاد تصاویر گرافیکی مهارت دارد. نتیجه کار گرافیست وب، ایجاد تناسب در رنگ‌ها، قالب‌ها و تصاویر در فضای وب‌ سایت شما خواهد بود. این جذابیت باعث ایجاد محیط بصری دلنشینی و دلخواهی برای مخاطبان می‌شود.

متخصص تولید محتوا

یکی از مهم‌ترین ابزارها برای بالا بردن و جذب ترافیک موثر برای وب‌ سایت، محتوای مناسب و کلمات دقیقی است که باید به کار برده شوند. متخصصان تولید محتوا عموما از دانشی به نام سئوی محتوایی بهره می‌برند. سئوی محتوا بخشی از اصول کلی سئو SEO)) است.

سئوی محتوا بر اساس تمرکز بر روی کلمات کلیدی و دقت در کیفیت و کمیت‌های لازم از نگاه موتورهای جستجو انجام می‌شود. حاصل کار سئوی محتوا این است که مقالات و مطالب وب‌ سایت به صفحه اول جستجو در موتورهای جستجو راه یابند و بیشتر دیده شوند.

طراح رابط کاربری

طراح رابط کاربری کسی است که مشخص می‌کند المان‌های مختلف کجای صفحه قرار بگیرند. رابط کاربری جنبه ظاهری و بصری سایت است و طراحی مناسب آن، باعث می‌شود کاربرانی که وارد صفحه می‌شوند مطالب مورد نظر خود را از مقالات، لینک‌ها، بنرها، بخش نظرات کاربران و مانند آن در صفحه بیابند.

 

سخن پایانی

با توجه به گسترش روز افزون فضای مجازی و فراگیر شدن استفاده از اینترنت، داشتن یک وب‌ سایت تخصصی برای کسب‌وکارها، شرکت‌ها و سازمان‌ها به امری ضروری بدل شده است. داشتن وب‌ سایت‌ یکی از بهترین روش‌ها برای تبلیغات و بازاریابی آنلاین و معرفی محصولات و خدمات است. اگر در زمینه طراحی سایت تجربه‌ای ندارید یا در مراحل انجام آن می‌خواهید از دانش و مشاوره متخصصان طراحی سایت بهره‌مند شوید، کافی است با شرکت طراحی وب‌ سایت دیبا ارتباط برقرار کنید. در هر جا از ایران و در هر کسب‌ و کاری که فعالیت می ‌کنید متخصصان این شرکت به شما کمک می ‌کنند تا در کمترین زمان، وب‌ سایت خود را راه اندازی کنید و خدمات دیبا ارتباط از سراسر کشور قابل دسترس است.ما از سال 89 با  طراحی سایت در ارومیه شروع به فعالیت کردیم و اکنون در سراسر ایران در حال ارائه خدمات طراحی وب سایت هستیم.