سناریوپردازی مرکز مطالعات امنیتی اسرائیل درباره جنگ احتمالی با ایران

گروه جهان الف،   3991111002 ۱۲۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۳۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

مرکز تحقیقات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در کنفرانس سالانه خود سناریویی خیالی درباره جنگ احتمالی و گسترده میان محور وابسته به ایران و محوری متشکل از اسرائیل و آمریکا و امارات مطرح کرد.

سناریوپردازی مرکز مطالعات امنیتی اسرائیل درباره جنگ احتمالی با ایران

به گزارش الف به نقل از پایگاه خبری شبکه المیادین موسسه تحقیقات امنیت داخلی اسرائیل در کنفرانس سالانه خود که سه شنبه ۲۶ ژانویه ۲۰۲۱ برگزار شد  سناریویی احتمالی را مطرح کرد که مربوط به پاسخ  ایران بود که می تواند منجر به یک جنگ بزرگ  در خاورمیانه شود . این جنگ میان محوری متشکل از ایران ، سوریه و حزب الله لبنان در مقابل اسرائیل ایالات متحده و امارات خواهد بود.  بر اساس این سناریوی خیالی این جنگ با شلیک ۶ موشک در ساعت ۴:۳۰ بامداد از غرب عراق به سمت اراضی اشغالی آغاز می شود.  یکی از این موشک ها  از پدافند هوایی اسرائیل عبور کرده و مستقیماً به یک ساختمان بلند در تل آویو برخورد می کند که به دنبال آن چه لاسرائیلی کشته و ۳۰ نفر دیگر زخمی می شود.

المیادین افزود: این موسسه صهیونیستی در شبیه سازی حمله محور ایرانی ضد مواضع صهیونیست ها اعلام کرد که این حمله تنها بخشی از یک سری عملیات ها علیه اهداف اسرائیلی و آمریکایی و سایر مواضع در خاورمیانه است.  طبق سناریوی مذکور همزمان با موشک هایی که از سمت عراق به فلسطین اشغالی پرتاب می شوند یک سری موشک‌ها نیز به سمت سفارت ایالات متحده در بغداد شلیک می شوند که در پی آن یک تفنگدار آمریکایی کشته خواهد شد.  همچنین یکسری تیراندازی ها در پیاده روهای دبی به یک مرکز تجاری بزرگ  ویژه گردشگران به ویژه علیه اسرائیلی ها صورت خواهد گرفت که در نتیجه آن 10 اسرائیلی ،۸ آمریکایی و 8 شهروند محلی امارات کشته می ‌شوند. در این جنگ جنبش انصارالله یمن نیز مشارکت دارد و موشک های دقیقی را علیه اهدافی در عربستان سعودی پرتاب می‌کند که برخی موشک ها نیز به سمت تاسیسات روغن در شهر جده در ساحل دریای سرخ شلیک می‌شود.  از جانب اسرائیل نیز حملات گسترده ای ضد اهداف ایرانی در سوریه و عراق انجام می شود که تلفات جانی میان ایرانی ها و نیروهای حزب الله لبنان بر جای خواهد گذاشت.  در پاسخ به این حملات حزب الله در مرحله اول موشک هایی به سمت شمال اراضی اشغالی شلیک می کند.  به دنبال آن اسرائیل به اهدافی در لبنان حمله می کند و 30 غیرنظامی را می کشد که  حزب الله با گسترش موشکباران تل آویو با کشتن دوازده غیر نظامی اسرائیلی به این حملات پاسخ می دهد.

 به نوشته المیادین،بر اساس این سناریو اسرائیل همچنین دوباره با یک حمله گسترده پاسخ حزب الله را می دهد اما در تلاش است از وخیم تر شدن اوضاع به سمت یک رویارویی و جنگ گسترده جلوگیری کند.  در این میان آمریکا نیز به عنوان بخشی از این سناریو پیام‌هایی را در محکومیت این حملات و نیز بالا بردن آمادگی نیروهای خود در خلیج فارس و رایزنی با روسیه و چین ارسال می کند.  ایالات متحده همچنین  درباره ادامه حملات نیروهای وابسته به ایران علیه عناصر آمریکایی هشدار خواهد داد.  اما در عین حال و زمانی که ایران  اهداف آمریکا در عراق را مورد هدف قرار می‌دهد ایالات متحده هیچ اقدام تهاجمی علیه ایران انجام نداده و در وهله اول به سمت خلیج فارس و نه جنگ میان اسرائیل و حزب الله توجه خواهد کرد. بر اساس گزارش شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی در ادامه سناریویی که موسسه تحقیقات امنیت داخلی اسرائیل طراحی کرده  در توانایی ایالات متحده برای فعال سازی مکانیزمی جهت پایان دادن به این جنگ تردید وجود دارد.  درباره روسیه این فرصت برای «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری این کشور به وجود می‌آید که موقعیت خود را به عنوان یک بازیگر منطقه ای و بین المللی تثبیت کرده و بتواند با همه طرف‌های درگیر در این جنگ صحبت و دیپلماسی شدید را با آنها فعال کند.

  درباره ایران این گونه پیش‌بینی می‌شود که این کشور برای جلوگیری از دو پیامد منفی در این جنگ، کنترل شده عمل خواهد کرد:  حمله به اهدافی در خاک این کشور و تضعیف نیروی موشکی حزب الله لبنان که هدف آن جلوگیری از حمله اسرائیل به زیرساخت‌های هسته‌ای ایران است.

المیادین خاطرنشان کرد:  در این سناریو اشاره شده که تمایل ایران به رویکرد محتاطانه در این جنگ مانع از حمله به خاک این کشور می شود اما نمی تواند مانع از عملیات حزب الله علیه اسرائیل شود.  درباره امارات متحده عربی هدف اول این کشور جلوگیری از حمله به خاک آن است و مقامات اماراتی هنگام آغاز این جنگ از شورای امنیت سازمان ملل درخواست می‌کنند  تا این حملات را محکوم کنند. امارات همچنین با هماهنگی عربستان و بحرین در صدد پاسخ به انصارالله و مورد هدف قرار دادن مواضع یمنی ها بر خواهد آمد. در این زمینه «اودی دیکل» افسر ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در سفر اخیر مقامات ارشد  موسسه تحقیقات امنیت داخلی اسرائیل به امارات وی برای اماراتی‌ها روشن کرد که دیگر فرصتی برای رویاپردازی و اینکه هواپیماهایی برای حمله به ایران از امارات  بلند شوند وجود ندارد.  بنابراین در این میان سوالی مطرح می‌شود مبنی بر اینکه توافقنامه عادی سازی روابط میان امارات و رژیم اسرائیل در زمینه همکاری‌های امنیتی چه نقشی دارد.

بر اساس گزارش المیادین، «ایتای بارون» افسر ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی درباره این سناریو اظهار داشت که نحوه استقرار حزب الله لبنان و قابلیت های موشکی آن خسارت گسترده‌ای به محیط غیر نظامی اسرائیل وارد خواهد کرد.  از سوی دیگر «عاموس یادلین» رئیس موسسه تحقیقات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اظهار داشت، در این شرایط ضروری است که درباره پروژه موشک های دقیق حزب الله و ضرباتی که ممکن است وارد کند بازنگری کنیم. همچنین «آلون دیوید»  کارشناس امور نظامی رژیم صهیونیستی اخیراً گفت که توانایی موشکی حزب الله لبنان می تواند سیستم‌های استراتژیک اسرائیل را فلج کند و حزب الله قادر است با موشک های دقیق خود پایگاه «هکریا» در تل آویو مقر وزارت امنیت و ستاد کل ارتش را مورد هدف قرار دهد. این اظهارات کارشناس مذکور اسرائیلی چند روز بعد از این که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد موشک های دقیق مقاومت از یک سال گذشته تاکنون دو برابر شده و حزب‌الله می‌تواند هر هدفی را در سراسر فلسطین اشغالی به شکل دقیق هدف بگیرد مطرح شد.